Kask kierowcy w Formule 1: głowa w pancerzu

Chociaż wygląda identycznie jak ten sprzed 40 lat, współczesny kask zawodników w F1 ma kosmiczną konstrukcję. Służbowe nakrycie głowy kierowcy F1 musi być mocne, lekkie i... kuloodporne.

Kask F1

Kask w technologii F1 kosztuje około 5 tysięcy euro. Oto zestaw cech, które sprawiają, że jest wart dokładnie tyle ile chroni.

Masa i materiały

Dzisiejszy kask waży zaledwie 1,2 kg (!) i jest wykonany z kilkunastu warstw włókna węglowego oraz tworzyw używanych w kamizelkach kuloodpornych (najczęściej kevlaru), a w środku wyłożony ognioodpornym materiałem używanym w kombinezonach (nomexem). Niska masa przekłada się na mniejsze siły działające na szyję kierowcy podczas wypadku.

Wizjer

Sam wizjer jest wykonany z niezwykle odpornego na uderzenia poliwęglanu, a jego wytrzymałość sprawdza się... pociskami lecącymi z prędkością 500 km/h. Dodatkowo, kaski zapewniają znakomitą izolację akustyczną – poziom hałasu we wnętrzu nie przekracza 100 decybeli.

Ochrona

Podczas wypadku kask ma pochłonąć jak najwięcej energii, czyli sprawić, aby w jego wnętrzu głowa poruszała się jak najłagodniej. Czujniki zbierają dane o sile uderzenia, sięgającej nawet 80 g (przyspieszenie ziemskie), co oznacza, że w krótkim czasie masa głowy plus kasku z ok. 7 kg wzrasta do 560 kg! Tę masę musi utrzymać szyja kierowcy.

Wytrzymałość

Podobnie jak auta F1, również kaski są poddawane specjalnym crash-testom. Aby zobrazować ich wytrzymałość, robiono pokazy, w których przetrwały bez deformacji przejazd 55-tonowego czołgu. W ramach testów kaski są też przez 30 sekund poddawane działaniu temperatury 800 ŻC i w tym czasie temperatura w ich wnętrzu nie może przekroczyć 70 stopni.

Aerodynamika

W okolicach otwartego kokpitu auta F1 powstają turbulencje, które mają wpływ na osiągi – decydują o tym jak powietrze opływa auto oraz jak wpada do wlotu znajdującego się tuż nad głową kierowcy. Dlatego kształt kasków jest dopracowywany w tunelach aerodynamicznych.

System HANS

System HANS (Head And Neck Support) to specjalny kołnierz połączony z kaskiem systemem pasków, zakładany na ramiona i utrzymywany w miejscu przez pasy bezpieczeństwa. Zmniejsza on ryzyko urazów szyi i karku.

amis

REKLAMA