Kia EV6 GT – najbardziej ekscytujący SUV świata?

Świat samochodów zmienia się bardzo szybko, głównie za sprawą technologii napędu elektrycznego. Idealnym przykładem może być Kia EV6 GT, czyli rodzinny SUV o osiągach supersamochodu.

Kia EV6 GT materiały prasowe
Kia EV6 GT

Silniki spalinowe osiągnęły szczyt swojej wydajności – te najlepsze zamieniają na osiągi maksymalnie 40% energii zawartej w paliwie, reszta pary idzie w gwizdek, czyli jest tracona m.in. pod postacią ciepła. W przypadku silników elektrycznych wydajność ta wynosi ponad 90%, a w samochodzie można zamontować nawet dwie takie jednostki. Nic dziwnego, że takie samochody jak Kia EV6 GT ledwie po kilku latach rozwoju aut elektrycznych mają lepsze osiągi od 99% samochodów oferowanych na rynku. Co stoi za fenomenem tego modelu?

Kia EV6 GT – dobra podstawa

Zacznijmy od tego, że Kia EV6 GT bazuje na „zwykłej” EV6, czyli rodzinnym samochodzie, którego można śmiało przypisać do klasy SUV-ów i crossoverów. To model wyjątkowy sam w sobie, głównie za sprawą wykorzystywanej technologii. Samochód zbudowano w oparciu o modułową platformę podłogową E-GMP, stworzoną specjalnie dla samochodów elektrycznych. Dzięki niej w aucie można było zamontować zaawansowaną 800-woltową instalację elektryczną, nawet dwa silniki elektryczne oraz zestaw akumulatorów o sporej pojemności – nawet 77,4 kWh.

Kia EV6 GTmateriały prasowe
Kia EV6 GT

Obecność tak dużego magazynu energii, a także zaawansowanej instalacji, pozwalające przesyłać prąd elektryczny o dużej mocy i bez strat sprawiają, że na bazie EV6 łatwo można było stworzyć wersję GT – w samochodach spalinowych budowa sportowej wersji na bazie zwyczajnego auta, wymaga znacznie większych modyfikacji, więc i cena ostatecznie jest wyższa. Natomiast 585-konna Kia EV6 GT kosztuje 399 tys. zł, więc jest jednym z najtańszych w Polsce samochodów o mocy ponad 500 KM!

Design najwyższych lotów

 

Kia EV6 GTmateriały prasowe
Kia EV6 GT

Podobnie jak w przypadku konstrukcji, także design samochodu bardzo mocno bazuje na zwykłej EV6, a to dlatego, że samochód tej w każdej konfiguracji prezentuje się zjawiskowo. Przysadzista sylwetka w kształcie klina, nadwozie z krótkimi zwisami, mocno opadającą linią dachu, wyraźnie narysowane nadkola czy nietypowy kształt tylnych świateł sprawiają, że samochód wyróżnia się na ale innych samochodów na drogach. Bazując na takim wyglądzie, wersja GT dorzuca od siebie jedynie detale, ale efekt końcowy jest piorunujący – oznaczenia GT na karoserii, zaciski hamulcowe w limonkowym kolorze, duże 21-calowe obręcze kół, atrapa dyfuzora oraz sportowe fotele mocno opinające tułów i przycisk GT na kierownicy dają jasny komunikat, że kierowca obcuje z samochodem wyjątkowym.

Kia EV6 GT – napęd atomowy

 

Kia EV6 GTmateriały prasowe
Kia EV6 GT

O charakterystyce tego samochodu w największym stopniu mówi jednak jego napęd. O ile Kia EV6 może występować w wersji z mniejszym i większym zestawem akumulatorów, a także z jednym lub dwoma silnikami, tak odmiana GT wykorzystuje wszystko co najlepsze. Dodając do tego zaawansowany moduł elektroniki mocy, który wyciska z silników elektrycznych jeszcze większą moc, otrzymujemy takie oto parametry – jednostka z przodu generuje 218 KM, a ta z tyłu aż 367 KM! To sprawia, że łącznie układ napędowy potrafi wykrzesać 585 KM oraz 740 Nm momentu obrotowego. W rezultacie otrzymujemy jednego z najszybszych SUV-ów świata, bo Kia EV6 GT przyspiesza do 100 km/h w 3,5 sekundy!

Kia EV6 GTmateriały prasowe
Kia EV6 GT

To stawia ją również w pierwszym rzędzie wśród najszybciej przyspieszających aut elektrycznych dostępnych na rynku. Jakie wrażenia towarzyszą jeździe takim autem? Ważne, aby skorzystać z trybu GT, który uruchamiamy przyciskiem na kierownicy – wtedy do dyspozycji kierowcy jest pełen potencjał napędu, wtedy też wyostrza się reakcja na wciśnięcie gazu, więc wystarczy dotknięcie pedału, a samochód wystrzeli przed siebie. To unikatowe wrażenie, o które trudno w innych samochodach.

Jazda po torze, czyli jazda bez trzymanki

 

Kia EV6 GTmateriały prasowe
Kia EV6 GT

Zbudowanie samochodu elektrycznego o bardzo wysokiej mocy jest względnie prostym zadaniem, bo auta elektryczne mają znacznie prostszą budowę niż spalinowe czy hybrydy plug-in, jednak zaprojektować samochód, który będzie uznać za sportowy – to już wyższa szkoła jazdy. Kia osiągnęła to za sprawą kilku znaczących modyfikacji. W samochodzie zamontowano aktywne amortyzatory, które automatycznie zmieniają charakterystykę tłumienia; są tu również wzmocnione hamulce, bardziej bezpośredni układ kierowniczy oraz mechanizm różnicowy tylnej osi, o ograniczonym poślizgu. To wszystko sprawia, że auto prowadzi się jak po sznurku. Duża w tym zaleta właściwości typowej dla każdej Kii EV6, bo samochód ma bardzo nisko umieszczony środek ciężkości, a to za sprawą zestawu płaskich akumulatorów litowo-jonowych, które umieszczono w podłodze. Dzięki temu nadwozie nie przechyla się w zakrętach, a auto momentalnie reaguje na polecenia wydawane kierownicą.

Kia EV6 GTmateriały prasowe
Kia EV6 GT

Warty uwagi jest również frajda, jaką kierowca odczuwa jeżdżąc Kią EV6 GT – także ten, który od auta wymaga nieco chuligańskiej natury. W modelu GT można wyłączyć systemy stabilizujące i kontrole trakcji, a wtedy podczas szybkiego ruszania z miejsca, Kia będzie buksowała czterema kołami, zwiększając wrażenia towarzyszące błyskawicznemu przyspieszaniu. Można też uruchomić tryb driftu, a wtedy moc trafia głównie do kół tylnej osi, a samochodem można pokonywać zakręty w efektowny sposób – wystarczy musnąć pedał gazu, aby auto wprowadzić w kontrolowany poślizg, któremu towarzyszą tumany dymu wydobywającego się spod kół. Zobaczcie sami załączone wideo – jazdy w poślizgu spróbowaliśmy na torze na własnej skórze.

Komfort, przestrzeń, ekonomia – wzór uniwersalności

 

Kia EV6 GTmateriały prasowe
Kia EV6 GT

Efektownie stylizowana, bardzo szybka i ostra w reakcjach – taka jest Kia EV6 GT. To jednak nie wszystko, bo przecież samochód ten nadal pozostaje rodzinnym SUV-em o wybitnej przydatności na co dzień. Jak połączono takie cechy? Duża w tym zasługa dostępnych trybów jazdy, które w znaczący sposób zmieniają charakter samochodu. Dzięki temu można mieć auto bardzo komfortowe, nawet przy tak dużych koła, a także ekonomiczne, bo na co dzień auto wykorzystuje maksymalnie 50% potencjału napędu, więc wersja GT jest niemal tak oszczędna jak zwykła Kia EV6 GT. Samochód jest też bardzo przestronny, a to za sprawa wymienionych już zalet modułowej platformy E-GMP. Korzystanie z zalet auta elektrycznego też jest bardzo łatwe, ponieważ Kia EV6 GT zapewnia zasięg rzędu 424 km, a wystarczy skorzystać z szybkiej ładowarki (samochód ładowanie o mocy do 350 kW), aby do 80% naładować auto już w 18 minut!

Połączenie rodzinnego SUV-a i jednego z najszybszych SUV-ów świata. Ostre w reakcjach auto sportowe jeżdżące poślizgami i jednocześnie oszczędny samochód z bezemisyjnym napędem. A w końcu – auto nowoczesne, ale zgodne z wymaganiami najbardziej konserwatywnych kierowców, wymagających od auta wrażeń i emocji. Tyle różnych cech w jednej karoserii – taka właśnie jest Kia EV6 GT.