Kia EV6 – jak zbudowany jest samochód elektryczny?

Akumulatory i silniki to ważne elementy auta elektrycznego, ale jego kręgosłupem jest płyta podłogowa. Od stopnia jej zaawansowania technicznego zależą ilość miejsca we wnętrzu, zasięg samochodu oraz szybkość ładowania „baterii”.

Kia EV6 materiały prasowe
Kia EV6

Silniki i akumulatory to elementy samochodu elektrycznego, które najbardziej interesują kierowców, i którym poświęca się najwięcej miejsca w katalogach firmowych. Jednak o jakości auta z napędem elektrycznym w równym lub nawet większym stopniu decyduje płyta podłogowa. Dziś jesteśmy świadkami rewolucji, bo z rynku są wypierane auta elektryczne, które powstały poprzez modyfikację samochodów spalinowych, a zastępują je modele stworzone od podstaw jako elektryczne.

 

 

Z PRZODU
Silnik elektryczny wraz z falownikiem i osprzętem tworzą kompaktowy układ napędowy. Taki zespół  umieszczony jest na każdej z osi.

Z TYŁU
Silnik elektryczny i przekładnia mieszczą się pod podłogą bagażnika, co w aucie spalinowym byłoby niemożliwe

PŁASKA PODŁOGA
Kabina pasażerska jest nieco przesunięta do przodu, a brak połączenia pomiędzy przednim i tylnym układem napędowym pozwala wygospodarować dodatkową przestrzeń

BEZPIECZEŃSTWO
Kabinę pasażerską chroni mocna konstrukcja; w przypadku Kii EV6 aż w 66,3% jest ona wykonana ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości

AKUMULATORY
Płaski zestaw akumulatorów jest montowany w podłodze; nie sposób ich zauważyć w samochodzie

 

Kia EV6materiały prasowe
Kia EV6

Przykładem może być Kia EV6 skonstruowana na płycie E-GMP, którą zaprojektowano specjalnie na potrzeby napędu elektrycznego. Umożliwia ona montaż pojemnego zespołu akumulatorów, jednego lub dwóch silników elektrycznych, instalacji elektrycznej o wysokim napięciu oraz innych ważnych podzespołów, np. elektroniki mocy, czyli jednostki zarządzającej przepływem energii elektrycznej. Nie ma tu miejsca na silnik spalinowy z mnóstwem osprzętu, wał napędowy, układ wydechowy, skrzynię biegów, układ oczyszczania spalin czy nieforemny zbiornik paliwa.

Kia EV6materiały prasowe
Kia EV6

Pozwala to zupełnie inaczej podejść do konstrukcji samochodu. Płaskie akumulatory montuje się pod fotelami, więc również podłoga we wnętrzu auta jest płaska, co sprawia, że wnętrze staje się bardziej przestronne. Kolejną zaletą aut elektrycznych są kompaktowe silniki – jeden mieści się pod podłogą bagażnika, drugi zajmuje niewiele miejsca z przodu. Dzięki temu takie samochody mają krótką maskę i niewielkie zwisy nadwozia, a to pozwala np. zwiększyć rozstaw osi (w Kii EV6 sięga on 2,9 m!), zwiększyć kabinę pasażerską i zaprojektować bardziej opływowe nadwozie.

Kia EV6materiały prasowe
Kia EV6

Karoseria o aerodynamicznych kształtach wpływa na zmniejszenie zużycia energii podczas jazdy. Auta zbudowane w oparciu o nowoczesną konstrukcję są więc zoptymalizowane pod kątem jak najmniejszego zużycia energii elektrycznej i maksymalnego wykorzystania przestrzeni we wnętrzu.

Kia EV6materiały prasowe
Kia EV6
Płaska „bateria”
W jednej obudowie znajduje się kilka modułów składających się łącznie z setek ogniw

 

Kia EV6materiały prasowe
Kia EV6
Wysokie napięcie 800 V
Maksymalna moc ładowania akumulatorów to jedna z najważniejszych cech samochodu elektrycznego, od której zależą szybkość uzupełniania energii i komfort użytkowania. W modelach stworzonych od podstaw jako elektryczne można zamontować bardziej zaawansowaną instalację elektryczną o wysokim napięciu. Ta wykorzystywana w Kii EV6 ma napięcie 800 woltów i umożliwia ładowanie akumulatorów ze źródła o mocy 350 kW. Pozwala to w ciągu 4,5 minuty zwiększyć zasięg samochodu o 100 km, a w 18 minut naładować „baterię” do 80% jej pojemności.