Kia EV6 – polska premiera elektrycznego SUV-a

Kia EV6 to auto ze wszech miar przełomowe. Akumulator od 10 do 80 proc. ładuje się w 18 minut, a sprint do setki to nawet 3,5 sekundy. Do tego EV6 może awaryjnie ładować... inne auta elektryczne.

Kia EV6 polska premiera fot. materiały prasowe
Kia EV6 - polska premiera

Modelem EV6, który ma swoją polską premierę, Kia rzuca wyzwanie konkurentom, i to nawet tym z segmentu premium. Wśród marek popularnych nie ma bowiem takiej, która oferuje samochód elektryczny o mocy aż 585 KM, przyspieszający do 100 km/h w zaledwie 3,5 s. Ale to dopiero początek tego, co proponuje Kia EV6.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Kia EV6 – nadwozie i wnętrze

Kia EV6 polska premierafot. materiały prasowe
Kia EV6 - polska premiera

Mimo że długość EV6, która wynosi 4680 mm, wskazywałaby na przynależność do segmentu kompaktowych crossoverów, modelowi temu zdecydowanie bliżej do największych SUV-ów. Od Sorento EV6 jest o 13 cm krótsze i o 15 cm niższe, ale już tylko o 2 cm węższe. Rozstaw osi, który w dużej mierze determinuje wielkość wnętrza, EV6 ma przy tym o 8,5 cm większy niż Sorento. Za 228-konne EV6 GT-Line z akumulatorem o pojemności 77,4 kWh, który zapewnia zasięg do 510 km, trzeba zapłacić o dwa tysiące złotych mniej niż za 265-konne Sorento Prestige Line w wersji hybrydowej typu plug-in.

Przestronna kabina EV6 to w dużej mierze zasługa platformy E-GMP. Kompaktowe wymiary zewnętrzne auta idą w parze z potężnym rozstawem osi, wynoszącym aż 2900 mm. To m.in. dzięki niemu w kabinie EV6 jest tyle miejsca, co w SUV-ach o klasę większych. EV6 ma też funkcjonalnie urządzone wnętrze, z mnóstwem praktycznych schowków. Bagażnik w tylnej części liczy 520 litrów pojemności (VDA), a po złożeniu oparcia kanapy nawet około 1300 litrów. Samochód jest również wyposażony w praktyczny, zamykany schowek pod przednią pokrywą, który w modelach z napędem na tylną oś ma pojemność 52 litrów, natomiast w EV6 wyposażonym w napęd na cztery koła – 20 litrów. Łącznie EV6 może oferować aż 572 l pojemności.

Po zajęciu miejsca za kierownicą EV6 uwagę zwraca zakrzywiony ekran, który łączy zestaw wskaźników przed kierowcą i wyświetlacz systemu multimedialnego na konsoli środkowej. Obydwa mają przekątną po 12 cali i zapewniają dobrą czytelność wyświetlanych informacji. Już od drugiej wersji wyposażenia – Plus – EV6 może być wyposażone w wyświetlacz typu head-up, który działa w rzeczywistości rozszerzonej.

Kia EV6 – napęd i funkcje

Kia EV6 polska premierafot. materiały prasowe
Kia EV6 - polska premiera

W ofercie modelu EV6 znajdzie się kilka opcji napędu do wyboru. Różnią się one między innymi mocą czy zasięgiem, wynikającym z różnych wariantów pojemności akumulatora. W wersji standard range wyniesie ona 58 kWh, a w long range 77,4 kWh. Oprócz tego Kia EV6 będzie pierwszym elektrycznym modelem marki oferującym także napęd na cztery koła, obok standardowego na jedną oś – w tym przypadku tylną.

Maksymalny zasięg to aż 510 km na jednym ładowaniu i jest to cecha wariantu 2WD z akumulatorem 77,4 kWh i silnikiem o mocy 229 KM. Z tym samym akumulatorem wybrać można także wersję z napędem na cztery koła, a wtedy moc napędu to 325 KM, moment obrotowy sięga aż 605 Nm, a sprint do „setki” trwa zaledwie 5,2 sekundy. Zasięg tego wariantu to przyzwoite 490 km. Mniejszy z dwóch akumulatorów gromadzi 58 kWh energii i zapewnia zasięg do 394 km na jednym ładowaniu, przy zużyciu na poziomie średnio 16,6 kWh/100 km. Tutaj do wyboru będą wersje z silnikiem 170-konnym dla wersji 2WD oraz 235-konnym dla AWD.

Ale to nie wszystko, bo jest jeszcze wariant GT, wynoszący sportowe doznania na wyższy poziom, niekoniecznie znany do tej pory klientom Kia. Napęd generuje potężną moc 585 KM i moment obrotowy 740 Nm, co pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy, osiągając maksymalną prędkość nawet 260 km/h. Mówimy tu oczywiście o napędzie czterech kół, wspomaganym elektronicznie sterowanym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Akumulator gromadzący 77,4 kWh energii pozwoli w spokojnej jeździe pokonać do 400 km. Co ciekawe, podobne wartości przyspieszenia oferuje choćby Audi e-tron GT o mocy 590 KM, również przyspieszający do „setki” w 3,5 sekundy, a niewiele szybciej, bo w 3,2 sekundy, do 100 km/h startuje 680-konny Porsche Taycan Turbo.

REKLAMA

Kia EV6 – szybkie ładowanie

Kia EV6 polska premierafot. materiały prasowe
Kia EV6 - polska premiera

Kia EV6 oferuje możliwość ładowania zarówno prądem 800V, jak i 400V, bez konieczności instalacji dodatkowych opcji. Szybkie ładowania pozwoli napełnić akumulator od poziomu 10 do 80 proc. w zaledwie 18 minut. Z kolei każde 5 minut ładowania zwiększy zasięg o 100 km, a to już wartości, które zdecydowanie zwiększają użyteczność takiego elektrycznego pojazdu w podróży.

Oprócz tego Kia EV6, podobnie jak Hyundai Ioniq 5, oferuje możliwość podłączenia zewnętrznych odbiorników prądu, w ramach funkcji V2L (Vehicle-2-Load). Korzystając z zapasu zgromadzonego w akumulatorach samochodu, podłączyć można urządzenia pobierające do 3,6 kW. Jak podaje producent, 55-calowy telewizor oraz klimatyzacja mogą w ten sposób działać aż 24 godziny, aż do rozładowania „baterii”. Ale głównie funkcja ta przydać się ma podczas wakacji, na przykład na kempingu. Pomoże w tym możliwość ciągnięcia przyczepy o masie 1600 kg. W razie potrzeby z akumulatora EV6 można naładować również akumulator innego samochodu elektrycznego w ramach funkcji V2V (Vehicle-2-Vehicle).

Producent podaje także, że w skład zaawansowanego systemu odzysku energii wchodzi m.in. wydajna energetycznie pompa ciepła najnowszej generacji. Odzyskuje ona ciepło generowane przez układ chłodzenia. Dzięki temu nawet przy temperaturze -7 st. Celsjusza, samochód wciąż zapewnia 80 proc. zasięgu, który byłby możliwy do uzyskania przy temperaturze 25 st. Celsjusza.

Kia EV6 i IONITY

Jako członek joint venture o nazwie IONITY, Kia zaoferuje nabywcom EV6 obniżone stawki za ładowanie w jedynej ogólnoeuropejskiej sieci, która dysponuje ultraszybkimi ładowarkami o mocy 350 kW. Miesięczny koszt abonamentu, zapewniającego dostęp do energii w obniżonej cenie 1,35 zł / kWh, wynosi 58 zł. Nabywcy EV6 w ramach przedsprzedaży oraz ci, którzy zdecydują się na jego zakup do końca 2022 roku, abonament na 12 miesięcy otrzymają bezpłatnie. Do końca lipca tego roku w Polsce jest planowane uruchomienie 6 stacji sieci IONITY. Kolejne 5 ma być uruchomione do końca 2021 roku. W 24 europejskich krajach docelowo ma ich być 400 i mają być rozmieszczone co 120 km wzdłuż międzynarodowej sieci autostrad.

REKLAMA

Kia EV6 – cennik

Kia EV6 polska premierafot. materiały prasowe
Kia EV6 - polska premiera

Kia rozpoczęła przyjmowanie zamówień na EV6 na kilka tygodni przed rozpoczęciem produkcji, które jest zaplanowane na połowę 2021 roku. W Polsce pierwsze dostawy EV6 mają rozpocząć się w czwartym kwartale tego roku.

W wypadku przedsprzedaży EV6 klienci mają do wyboru wiele opcji – wyposażenia, wykończenia wnętrza oraz układu napędowego. Do wyboru są wersje EV6 z dużym akumulatorem o pojemności 77,4 kWh, który zapewnia zasięg do 510 km lub standardowym o pojemności 58 kWh, a także odmiany z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Ponadto, do wyboru są cztery wersje wyposażenia, które różnią się wystrojem wnętrza i detalami nadwozia – EV6, EV6 Plus, EV6 GT-Line oraz EV6 GT, dostępna pod koniec 2022 roku.

Bazowy wariant z silnikiem o mocy 170 KM, napędem na tylną oś, akumulatorem 58 kWh i zasięgiem do 400 km kosztuje:

  • 179 900 złotych (EV6),
  • 193 900 zł (EV6 Plus),
  • 217 900 (EV6 GT-Line)

Kolejny wariant ma moc 228 KM, napęd RWD, akumulator 77,4 kWh i zasięg do 510 km. Jego ceny to:

  • 199 900 zł (EV6)
  • 215 400 zł (EV6 Plus)
  • 237 900 zł (EV6 GT-Line)

Następny wariant ma 325 KM, napęd AWD (na wszystkie koła), akumulator 77,4 kWh i zasięg 460-490 km. Kosztuje od:

  • 216 900 zł (EV6)
  • 232 400 zł (EV6 Plus)
  • 254 900 zł (EV6 GT-Line)

Na deser, pod koniec 2022 roku, pojawi się jeszcze topowa i absolutnie sportowa wersja EV6 GT, która ma już swoją cenę. Za model z napędem o mocy aż 585 KM i zasięgiem do 400 km zapłacić trzeba od 281 900 złotych. Z momentem obrotowym 740 Nm i napędem na obie osie Kia EV6 GT przyspieszy od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy, a w wyposażeniu znajdziemy m.in. sportowe kubełki, wzmocnione hamulce, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu czy 21-calowe koła z oponami Michelin Pilot Sport 4S.

Kia EV6 GT to ciekawa alternatywa dla Tesli czy nawet Porsche Taycana, który za cenę 389 tys. zł (o 100 tys. więcej niż Kia) oferuje „zaledwie” 408 KM mocy i przyspieszenie do „setki” w „aż” 5,4 sekundy. Bliżej osiągów EV6 GT jest Taycan 4S, ale przy cenie 457 tys. zł wciąż ma słabsze osiągi niż EV6 GT (4,0 s do „setki” i 530 KM). Szybszy od EV6 GT jest dopiero Taycan Turbo (3,2 s do „setki” i 680 KM), ale ten kosztuje już 653 tys. zł, czyli więcej niż dwukrotność ceny Kii. Oczywiście że oba modele oferują inny poziom wykończenia i, nazwijmy to, prestiżu, niemniej ukłony dla Kii za zbudowanie tak zaawansowanego i konkurencyjnego modelu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA