REKLAMA

Kierowcy przy fotoradarach jadą za wolno

Czy polscy kierowcy boją się fotoradarów? Okazuje się, że mijając te urządzenia, większość kierowców jedzie nawet o 30 km/h za wolno.

Znak D-51 fotoradar Shutterstock
Znak D-51 fotoradar, fot. shutterstock

Fotoradary budzą w kierowcach mieszane uczucia, przeważnie te o mocno negatywnym zabarwieniu. Bo przecież mają one z założenia służyć do zdyscyplinowania tych o ciężkiej nodze, przekraczających dozwoloną prędkość w miejscach szczególnie niebezpiecznych.

Okazuje się jednak, że kierowcy przy mijaniu fotoradarów zachowują się przesadnie ostrożnie. Kto dużo jeździ po kraju, ten z pewnością zauważył tę prawidłowość, że przy fotoradarze następuje gwałtowne hamowanie i zejście grubo... poniżej dozwolonej prędkości. Te obserwacje potwierdzają eksperci Yanosika, którzy przygotowali szczegółowy raport na ten temat. Oddajmy im zatem głos.

Fotoradary a kierowcy

Jak kierowcy zachowują się przy fotoradarach? Czy jadą zgodnie z obowiązującą prędkością? A może „dla pewności” poruszają się znacznie wolniej? Reakcje Polaków na widok stacjonarnych fotoradarów przeanalizowali specjaliści z systemu Yanosik. Oto, jakie są wyniki badania.

Zasada działania systemu Yanosik polega na zgłaszaniu przez kierowców bieżących informacji o zdarzeniach na drodze, jak wypadki drogowe, roboty drogowe czy kontrole prędkości i fotoradary.

Jak mówi Magda Zglińska z Yanosika, takie ostrzeżenia mogą z wyprzedzeniem przygotować kierowcę na odpowiedni manewr, co zmniejsza ryzyko gwałtownego hamowania i generowania niebezpiecznych sytuacji na drodze. System „wie” też oczywiście, z jaką prędkością poruszamy się w danym miejscu.

– Anonimowe dane związane z ruchem drogowym postanowiliśmy przeanalizować w kontekście fotoradarów. W efekcie powstało badanie, które zobrazowało nam, jaki wpływ na zachowanie kierowców mają stacjonarne mierniki prędkości – dodaje.

Zobacz także: Targi Frankfurt 2019 - zobacz wszystkie premiery

REKLAMA

REKLAMA

430 fotoradarów w Polsce

Na terenie Polski nad kontrolą przestrzegania przez kierowców ograniczeń prędkości czuwa:

  • 430 fotoradarów
  • 30 odcinkowych pomiarów prędkości
  • 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle.

Najwięcej fotoradarów znajduje się w województwie mazowieckim – tu jest też najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, natomiast najmniej w opolskim. Szczegółowe dane przedstawia poniższa grafika, dołączona do raportu.

Fotoradary w PolsceMateriały prasowe
Fotoradary w Polsce, źródło: Yanosik

Dużo wolniej niż można

W raporcie znalazła się analiza zachowań kierowców na widok fotoradaru. Jak informuje Magda Zglińska z Yanosika, system skupia średnio 1,5 mln aktywnych kierowców w miesiącu. Pozwala to na uzyskanie wiarygodnej próby badania.

W analizie uwzględnione zostały wszystkie fotoradary w Polsce. Jako miernik zachowań kierowców uznano natomiast zmianę średniej prędkości w okolicach mijanych fotoradarów. W ten sposób sprawdzono, czy kierowcy redukują swoją prędkość, a jeśli tak to w jakim stopniu.

– Taka analiza pokazała nam ciekawą tendencję: znaczna większość kierowców, bo ponad 80 proc., przy miernikach prędkości jeździ wolniej niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenia – komentuje ekspertka Yanosika.

Zobacz także: rewolucyjny Volkswagen ID.3 już jest!

REKLAMA

Jak dokładnie wyglądają reakcje kierowców? W odległości od 800 m do 650 m przed fotoradarem kierowcy poruszają się nieco szybciej (maksymalnie o 2 km/h) od obowiązującego ograniczenia prędkości, przy czym ich jazda jest w miarę jednostajna.

Następnie w okolicach 500 metrów od urządzenia, średnia prędkość zaczyna widocznie spadać poniżej obowiązujących ograniczeń. Już 50 metrów przed fotoradarem kierowcy poruszają się aż o 20 km/h wolniej niż pozwalają na to znaki lub przepisy.

Z kolei tuż przed samym fotoradarem średnie prędkości rosną aż do momentu znalezienia się ok. 250 m za urządzeniem, kiedy to kierowcy ponownie zaczynają płynną jazdę ze średnią prędkością zgodną – lub nie – z obowiązującymi ograniczeniami.

– Ciekawa tendencja pojawia się przy fotoradarach ustawionych w miejscu ograniczenia prędkości do 70 km/h. W tym przypadku średnia prędkość użytkowników spada aż do 40 km/h. Kierowcy poruszają się zatem o 30 km/h wolniej niż wskazują na to ograniczenia – komentuje Magda Zglińska z Yanosika. – Może być to spowodowane tym, że kierowcy „dla pewności” redukują prędkość do wartości ograniczeń obowiązujących w terenie zabudowanym – dodaje.

Prędkość przy fotoradarzeMateriały prasowe
Prędkość przy fotoradarze, źródło: Yanosik

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA