[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

Kierowcy przy fotoradarach jadą za wolno

Czy polscy kierowcy boją się fotoradarów? Okazuje się, że mijając te urządzenia, większość kierowców jedzie nawet o 30 km/h za wolno.

Znak D-51 fotoradar Znak D-51 fotoradar, fot. shutterstock

Fotoradary budzą w kierowcach mieszane uczucia, przeważnie te o mocno negatywnym zabarwieniu. Bo przecież mają one z założenia służyć do zdyscyplinowania tych o ciężkiej nodze, przekraczających dozwoloną prędkość w miejscach szczególnie niebezpiecznych.

Okazuje się jednak, że kierowcy przy mijaniu fotoradarów zachowują się przesadnie ostrożnie. Kto dużo jeździ po kraju, ten z pewnością zauważył tę prawidłowość, że przy fotoradarze następuje gwałtowne hamowanie i zejście grubo... poniżej dozwolonej prędkości. Te obserwacje potwierdzają eksperci Yanosika, którzy przygotowali szczegółowy raport na ten temat. Oddajmy im zatem głos.

Fotoradary a kierowcy

Jak kierowcy zachowują się przy fotoradarach? Czy jadą zgodnie z obowiązującą prędkością? A może „dla pewności” poruszają się znacznie wolniej? Reakcje Polaków na widok stacjonarnych fotoradarów przeanalizowali specjaliści z systemu Yanosik. Oto, jakie są wyniki badania.

Zasada działania systemu Yanosik polega na zgłaszaniu przez kierowców bieżących informacji o zdarzeniach na drodze, jak wypadki drogowe, roboty drogowe czy kontrole prędkości i fotoradary.

Jak mówi Magda Zglińska z Yanosika, takie ostrzeżenia mogą z wyprzedzeniem przygotować kierowcę na odpowiedni manewr, co zmniejsza ryzyko gwałtownego hamowania i generowania niebezpiecznych sytuacji na drodze. System „wie” też oczywiście, z jaką prędkością poruszamy się w danym miejscu.

– Anonimowe dane związane z ruchem drogowym postanowiliśmy przeanalizować w kontekście fotoradarów. W efekcie powstało badanie, które zobrazowało nam, jaki wpływ na zachowanie kierowców mają stacjonarne mierniki prędkości – dodaje.

Zobacz także: Targi Frankfurt 2019 - zobacz wszystkie premiery

REKLAMA

REKLAMA

430 fotoradarów w Polsce

Na terenie Polski nad kontrolą przestrzegania przez kierowców ograniczeń prędkości czuwa:

  • 430 fotoradarów
  • 30 odcinkowych pomiarów prędkości
  • 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle.

Najwięcej fotoradarów znajduje się w województwie mazowieckim – tu jest też najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, natomiast najmniej w opolskim. Szczegółowe dane przedstawia poniższa grafika, dołączona do raportu.

Fotoradary w Polsce, źródło: Yanosik

Dużo wolniej niż można

W raporcie znalazła się analiza zachowań kierowców na widok fotoradaru. Jak informuje Magda Zglińska z Yanosika, system skupia średnio 1,5 mln aktywnych kierowców w miesiącu. Pozwala to na uzyskanie wiarygodnej próby badania.

W analizie uwzględnione zostały wszystkie fotoradary w Polsce. Jako miernik zachowań kierowców uznano natomiast zmianę średniej prędkości w okolicach mijanych fotoradarów. W ten sposób sprawdzono, czy kierowcy redukują swoją prędkość, a jeśli tak to w jakim stopniu.

– Taka analiza pokazała nam ciekawą tendencję: znaczna większość kierowców, bo ponad 80 proc., przy miernikach prędkości jeździ wolniej niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenia – komentuje ekspertka Yanosika.

Zobacz także: rewolucyjny Volkswagen ID.3 już jest!

REKLAMA

Jak dokładnie wyglądają reakcje kierowców? W odległości od 800 m do 650 m przed fotoradarem kierowcy poruszają się nieco szybciej (maksymalnie o 2 km/h) od obowiązującego ograniczenia prędkości, przy czym ich jazda jest w miarę jednostajna.

Następnie w okolicach 500 metrów od urządzenia, średnia prędkość zaczyna widocznie spadać poniżej obowiązujących ograniczeń. Już 50 metrów przed fotoradarem kierowcy poruszają się aż o 20 km/h wolniej niż pozwalają na to znaki lub przepisy.

Z kolei tuż przed samym fotoradarem średnie prędkości rosną aż do momentu znalezienia się ok. 250 m za urządzeniem, kiedy to kierowcy ponownie zaczynają płynną jazdę ze średnią prędkością zgodną – lub nie – z obowiązującymi ograniczeniami.

– Ciekawa tendencja pojawia się przy fotoradarach ustawionych w miejscu ograniczenia prędkości do 70 km/h. W tym przypadku średnia prędkość użytkowników spada aż do 40 km/h. Kierowcy poruszają się zatem o 30 km/h wolniej niż wskazują na to ograniczenia – komentuje Magda Zglińska z Yanosika. – Może być to spowodowane tym, że kierowcy „dla pewności” redukują prędkość do wartości ograniczeń obowiązujących w terenie zabudowanym – dodaje.

Prędkość przy fotoradarze, źródło: Yanosik

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij