REKLAMA

Kobieta matką wynalazków

Wiemy, że w historii nie brakowało pań, które na rajdowych trasach potrafiły panom pokazać gdzie ich miejsce. Okazuje się też, że wynalazki kobiet wpłynęły na poprawę komfortu i bezpieczeństwa samochodów. 

kobieta Fot. Shutterstock.com

Motoryzacja jest zdominowana przez mężczyzn, ale jeśli wgłębić się w jej początki, okaże się, że również kobiety interesowały się autami i nimi jeździły, a dzięki ich pomysłom samochody stały się bardziej bezpieczne i wygodne. Wynalazki kobiet nie od razu znajdowały uznanie, niektóre były rozwijane dopiero po wygaśnięciu patentu. Dziś jest święto kobiet, dlatego przybliżamy sylwetki kilku tych odważnych, które zapisały się w historii. I co ciekawe, większość z nich nie była związana z samochodami.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Bertha Benz

Pierwsza podróż autem – 1888 r.

samochodFot. Shutterstock.com
Odbyła ją żona Carla Benza, konstruktora 3-kołowego samochodu napędzanego silnikiem spalinowym, udowadniając w ten sposób, że pojazd nadaje się do jazdy. Było to w roku 1888, Bertha z dwoma nastoletnimi synami, bez wiedzy Carla, wyruszyła w podróż z Mannheim do Pforzheim. Jechali od rana do wieczora, pokonując ponad 100 km. Podczas jazdy Bertha usuwała awarie, oceniała stan samochodu, a po podróży zaproponowała mężowi wprowadzenie zmian w konstrukcji ułatwiających jazdę. To jej odwaga sprawiła, że pojazdem Carla zainteresowali się klienci.

 

Florence Lawrence

Kierunkowskazy i znak stopu – 1914 r.

swiatlaFot. Shutterstock.com
Amerykańsko-kanadyjska aktorka w 1914 r. opracowała sygnalizację kierunku jazdy i hamowania, którą obecnie znamy jako kierunkowskazy i znak stopu. Był to mechanizm, który po wciśnięciu przycisku przez kierowcę podnosił lub opuszczał chorągiewki umieszczone w tylnym zderzaku. Na takiej samej zasadzie działał sygnalizator hamowania – po wciśnięciu hamulca ze zderzaka wysuwał się napis „stop”. Talent do wynalazków Florence odziedziczyła po matce, Charlotte Bridgwood, która w 1917 r. opatentowała automatyczne wycieraczki do auta (rozwinęła pomysł Mary Anderson, o której piszemy na stronie obok), niestety ona sama swoich wynalazków nie zastrzegła.

 

Margaret A. Wilcox

Ogrzewanie kabiny – 1893 r.

ogrzewanieFot. Shutterstock.com
Była jedną z pierwszych kobiet inżynierek na świecie i to ona pomyślała, że można ogrzewać kabinę samochodu. Wymyśliła, żeby ciepły strumień powietrza znad silnika skierować na przednie siedzenia. Wynalazek nie od razu się spodobał, pasażerowie obawiali się go stosować, ponieważ temperatury nie można było regulować. Jednak w 1893 roku Margaret Wilcox przyznano patent, a jej pomysł stał się podstawą współczesnego ogrzewania samochodowego.

 

Dorothy Levitt

Lusterko wsteczne – 1909 r.

lusterko wsteczneFot. Shutterstock.com
Była Brytyjką, fascynowała się samochodami i jako jedna z pierwszych kobiet startowała w wyścigach. Jako feministka propagowała wśród kobiet motoryzację i zachęcała je do jazdy autami. W 1909 r. wydała książkę „Kobieta i samochód”, w której wspomniała o lusterku wstecznym. Levitt pisała, że podczas prowadzenia trzeba mieć lusterko i od czasu do czasu używać go, ustawiając pod odpowiednim kątem, żeby lepiej obserwować drogę i to, co się dzieje za autem. Mimo że lusterka nie opatentowała na pomysł, że jest ono potrzebne w samochodzie pierwsza wpadła właśnie ona.

 

June McCarroll

Pasy ruchu – 1917 r.

drogaFot. Shutterstock.com
W 1917 r. amerykańska pielęgniarka po niebezpiecznym zdarzeniu na kalifornijskiej autostradzie, kiedy jej Ford Model T został zepchnięty z drogi przez ciężarówkę, stwierdziła, że na jezdniach są potrzebne białe linie wydzielające pasy ruchu. Ponieważ pomysł nie znalazł uznania lokalnych władz, wzięła sprawy w swoje ręce i sama namalowała na środku drogi biały pas, ustalając szerokość jezdni. Teraz białe linie są stosowane na drogach całego świata.

 

Mary Anderson

Wycieraczki samochodowe – 1903 r.

wycieraczkiFot. Shutterstock.com
Amerykańska bizneswoman i farmerka, jadąc zimą trolejbusem, zauważyła, że padający śnieg utrudnia widoczność kierowcy, który musi zatrzymywać pojazd i z niego wysiadać, żeby przetrzeć przednią szybę. Pomyślała wtedy o urządzeniu oczyszczającym szybę obsługiwanym z wnętrza. Opatentowała je w 1903 r., ale nikt nie był zainteresowany wynalazkiem, twierdzono nawet, że praca wycieraczek i ich obsługa będą rozpraszać kierowców. Po wygaśnięciu patentu wycieraczki zaczęto powszechnie stosować w autach, pierwszym producentem, który seryjnie wyposażał w nie swoje modele był Cadillac (w 1922 r.).

 

Technologie nowszych czasów

Hedy LamarrWikipedia
Hedy Lamarr to pochodząca z Austrii amerykańska aktorka, która ma na koncie bardzo ważny wynalazek – wymyśliła metodę rozpraszania widma w systemach szerokopasmowych (zwaną FHSS), którą można objaśnić jako „skakanie” sygnału po częstotliwościach w różnych odstępach czasu w dostępnym paśmie. Swój wynalazek, opatentowany w 1941 r., opracowała z myślą o armii amerykańskiej i udostępniła go jej bezpłatnie; sama nie zarobiła na nim ani dolara. Wojsko mogło go wykorzystać do naprowadzania torped na niemieckie okręty podwodne, ale nie było nim zainteresowane. Po wygaśnięciu patentu systemem FHSS zajął się przemysł i na bazie wynalazku opracowano m.in. łączność wi-fi, GSM i bluetooth, z których korzystamy każdego dnia.
 
Gladys WestWikipedia
Gladys West jest amerykańską matematyczką, której praca wniosła duży wkład w opracowanie systemu GPS, wykorzystywanego m.in. w nawigacji samochodowej. Od połowy lat 70. do 80. ub. wieku zajmowała się opracowywaniem rzeczywistego modelu Ziemi, do czego służył programowany przez nią komputer IBM o bardzo dużej mocy obliczeniowej. I właśnie ten dokładny matematyczny model okazał się niezbędny do stworzenia globalnego systemu pozycjonowania. Gladys West, mimo kluczowej roli, jaką odegrała w stworzeniu i rozwoju GPS, sama zawsze wolała korzystać z tradycyjnych map.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA