Kolejna podwyżka za przejazd autostradą A4

Koncesjonariusz płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków planuje kolejną podwyżkę opłat za przejazd. Od lipca ma być drożej o 2 zł za cały odcinek.

Bramki na autostradzie Shutterstock
Bramki na autostradzie, fot. Shutterstock
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 142 500 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków, planuje podniesienie stawki opłat za przejazd pojazdów od 4 lipca br. Stawki mają wzrosnąć o 1 zł na każdej bramce dla samochodów osobowych i aż o 5 zł dla większych pojazdów. Oznacza to, że samochodem osobowym za cały odcinek zapłacimy już nie 24, a 26 złotych (13 zł na każdej bramce). Z kolei kategorie 2, 3, 4 i 5 pojazdów zapłacą 40 zamiast obecnych 35 zł na każdej bramce, a więc 80 zł za cały odcinek. Ostatnia podwyżka miała miejsce niespełna dwa lata temu, wtedy dla samochodów osobowych opłata wzrosła o 2 zł na każdej bramce – z 20 zł do 24 zł za cały odcinek.

REKLAMA

Planowane zmiany skrytykowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, pisząc w komunikacie, że taka podwyżka jest niezasadna i nie bierze pod uwagę wojny za wschodnią granicą naszego kraju. Co więcej, może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.

GDDKiA w tej kwestii niewiele może jednak zrobić, bo prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie ma realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Niezależnie od tego jednak, GDDKiA podaje, że bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza zwróciła się z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd.

Przede wszystkim, jak czytamy w komunikacie, zwrócono uwagę na znaczną skalę podwyżki oraz na fakt, że prognozy ruchu na podstawie których podjęto decyzję o podwyższeniu opłat nie uwzględniały trwającej od 24 lutego br. wojny na terenie Ukrainy. Konflikt ten ma znaczący wpływ zarówno na kwestie społeczne, jak i gospodarcze i nie można go pominąć w analizach dotyczących przyszłego ruchu na autostradzie A4. GDDKiA zaapelowała tym samym do spółki Stalexport o co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej za wschodnią granicą Polski.

Ale jest też inna kwestia, bo jednym z efektów podwyżek, który należy wziąć pod uwagę, może być przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4. Wyższe koszty przejazdu mogą bowiem zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. „To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju” – pisze w komunikacie GDDKiA.

Płatne autostrady w Polsce

Na koniec warto podkreślić, że stawki opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione. Ustalone zostały rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r. Za pobór opłat na tych odcinkach, od 1 lipca 2020 r., odpowiada Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 4 631,5 km. W skład tego wchodzi 1753,6 km autostrad oraz 2 877,9 km dróg ekspresowych. Opłaty obowiązują na niektórych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA:

  • A2 Konin - Stryków
  • A4 Wrocław - Sośnica (łącznie 261,4 km),

a także na trzech odcinkach koncesyjnych:

  • ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) - Toruń (Toruń Południe) – Gdańsk Transport Company,
  • ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin - Świecko – Autostrada Wielkopolska,
  • ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska) – Stalexport Autostrada Małopolska.

 

REKLAMA