Kolejny drogowy tunel w Polsce coraz bliżej. Jest światełko

Pierwszy tunel z dwóch, jakie powstaną na odcinku S1 Przybędza-Milówka, został przebity. Ma 830 m długości. Cała trasa S1 Mysłowice-Zwardoń ma być gotowa w 2025 roku.

Tunel na S1 fot. materiały prasowe/GDDKiA
Tunel na S1

Tunel na drodze ekspresowej S1 Przybędza-Milówka wydrążony został we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Jego przebicie to ważny krok w realizacji całej inwestycji, a S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego. Ma również kluczowe znaczenie dla prowadzenia międzynarodowej komunikacji i wymiany gospodarczej ze Słowacją i państwami Europy Południowej.

Tunel na S1

Tunel ten ma długość 830 m. Każda z jego naw będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m. Do przebicia pierwszej nawy, w której pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, doszło 28 października br. 22 listopada przebito drugą nawę, a tym samym cały tunel. Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego, również dwunawowego tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania-Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron. W nawie, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM - Nowej Austriackiej Metody Górniczej.

S1 – nie tylko tunele

Budowa tego odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce o długości ok. 940 m, siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.

Jak informuje GDDKiA, zaawansowanie całości inwestycji to prawie 52 proc., a robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 60 proc, zaś przy realizacji zakresu drogowego 55 proc. Jeśli chodzi o omawiany odcinek S1 Przybędza-Milówka, jego budowa trwa od końca 2019 r., a jej zakończenie planowane jest w III kwartale 2024 r. Inwestycje te realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł. Zadanie to przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.

Dodajmy, że całą drogą ekspresową S1 od Mysłowic do granicy państwa w Zwardoniu powinniśmy pojechać w 2025 r.

REKLAMA