REKLAMA

Koronawirus zamyka fabryki samochodów w Polsce

Pandemia koronawirusa paraliżuje świat. W związku z realnym zagrożeniem produkcję wstrzymują również fabryki samochodów, w tym Fiat w Tychach, Opel w Gliwicach i Volkswagen w Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni.

| Data aktualizacji: 2020-03-18
fabryka samochodów Shutterstock

Z powodu epidemii koronawirusa COVID-19 cierpi światowa gospodarka. Wstrzymana zostaje między innymi produkcja samochodów. Wiemy już o zawieszeniu produkcji w zakładach Lamborghini czy Ferrari, ale prace wstrzymują też producenci bardziej dostępnych cenowo samochodów, i dotyczy to nie tylko zakładów we Włoszech.

W poniedziałek 16 marca stanęły na przykład zakłady koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) w większości europejskich lokalizacji, w tym także w Tychach. Fabryka zlokalizowana w Polsce zatrudnia około 2,2 tys. pracowników.

Rzeczniczka tyskich zakładów Beata Dziekanowska potwierdza, że zawieszenie produkcji obowiązuje jak na razie do 27 marca. Póki co nikt nie jest w stanie powiedzieć, czy po tej dacie produkcja ruszy, czy przerwa potrwa dłużej – wszystko zależy od sytuacji epidemicznej związanej z koronawirusem COVID-19 w Polsce i innych krajach Europy.

Zamów e-wydanie i czytaj "auto motor i sport" bez wychodzenia z domu!

Na razie nie wygląda to dobrze. Wstrzymanie produkcji oznacza nie tylko brak pracy dla wielu pracowników, ale też wstrzymanie prac u poddostawców części oraz obrotu gotowym towarem. Sama tylko fabryka FCA w Tychach dziennie produkuje ponad 1 tys. egzemplarzy.

Prosta kalkulacja wskazuje więc, że dwa tygodnie przestoju to kilkanaście tysięcy niewyprodukowanych samochodów. Z drugiej strony sytuacja związana z epidemią koronawirusa COVIC-19 powoduje też spadek popytu, co nie napawa optymizmem.

Pozostając przy koncernie FCA, oprócz Tychów czasowo stanęły również fabryki w Serbii (Kragujevac) oraz kilka zakładów we Włoszech (Cassino, Pomigliano, Grugliasco, Melfi, Mirafiori Carrozzerie, Modena).

Póki co w ograniczonym zakresie, ale wciąż jednak działa, należąca do koncernu FCA fabryka FCA Powertrain w Bielsku-Białej, która produkuje silniki wybranego rodzaju, pracując na jedną zmianę.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen zatrzymuje produkcję w Polsce

Volkswagen Samochody Dostawcze reaguje na pandemię wywołaną koronawirusem i wstrzymuje produkcję samochodów. Regulacje w tym zakresie wejdą w życie od czwartku 19 marca 2020 r. i będą obowiązywać wstępnie przez dwa tygodnie.

Decyzja dotyczy fabryk w Hanowerze (T6.1, Amarok i eCrafter), Poznaniu i Swarzędzu (Caddy i T6.1) i Wrześni (Crafter). Powodem wstrzymania produkcji jest ochrona zdrowia wszystkich zatrudnionych osób, niepewna sytuacja na rynkach zbytu lekkich samochodów dostawczych oraz niestabilna sytuacja w obrębie łańcuchów dostaw u poddostawców.

Thomas Sedran, prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze: „Pandemia wywołana koronawirusem wpływa w sposób oczywisty na całą naszą działalność: na łańcuchy dostaw, naszą produkcję, na sprzedaż, na naszych partnerów dystrybucyjnych i serwisowych. W związku z tym po ścisłych uzgodnieniach dokonanych z naszymi radami zakładowymi i w gronie spółek koncernu, Volkswagen Samochody Dostawcze postanowił wstrzymać produkcję we wszystkich trzech ośrodkach produkcyjnych. To jedyna właściwa decyzja, aby również naszych pracowników nie narażać na zbędne zagrożenie ich zdrowia.“

Jens Ocksen, Prezes Zarządu Volkswagen Poznań Sp. z o.o.: „To była trudna, ale absolutnie właściwa decyzja. Zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników są dla nas absolutnym priorytetem. Przed nami trudny czas, który dotyka każdej sfery naszego życia. Załoga Volkswagen Poznań już wiele razy potwierdziła, że jesteśmy razem, na dobre i na złe i w tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim pracownikom.”

Także produkcja w odlewni, gdzie powstają komponenty do samochodów koncernu VW, tj. głowice cylindrowe, obudowy przekładni kierowniczych, elementy zawieszenia oraz obudowy sprzęgła, zostanie od soboty wstrzymana. Podjęte działania dotyczą ok. 24 tys. pracowników marki Volkswagen Samochody Dostawcze w Niemczech i w Polsce.

REKLAMA

Fabryka Opla w Gliwicach zatrzymana

Podobnie reaguje także Opel, który ma swoje zakłady w Gliwicach. Jak czytamy w komunikacie, z uwagi na obserwowany w ostatnich dniach szybszy przyrost poważnych przypadków zakażenia wirusem COVID-19 w otoczeniu niektórych zakładów produkcyjnych, zakłócenia w dostawach od największych kooperantów, a także nagłe spowolnienie na rynkach motoryzacyjnych, prezes zarządu, w porozumieniu z członkami zespołu zarządzania kryzysowego, podjął decyzję o zamknięciu zakładów produkcji samochodów zgodnie z poniższym harmonogramem do dnia 27 marca 2020 r.

  • 16 marca: Mulhouse (Francja), Madryt (Hiszpania)

  • 17 marca: Poissy, Rennes, Sochaux (Francja), Saragossa (Hiszpania), Eisenach, Russelsheim (Niemcy), Ellesmere Port (Wielka Brytania), Gliwice (Polska)

  • 18 marca: Hordain (Francja), Vigo (Hiszpania), Mangualde (Portugalia)

  • 19 marca: Luton (Wielka Brytania), Trnawa (Słowacja)

Zamknięcie zakładów komponentów będzie odpowiednio zsynchronizowane.

Kierownictwa poszczególnych zakładów będą wdrażać procedury zamknięcia zakładu lokalnie, w porozumieniu z partnerami społecznymi. Groupe PSA przypomina w komunikacie, że do tego czasu stosowanie środków ochronnych i przestrzeganie na terenie zakładów nawet bardziej rygorystycznych zasad, niż zalecają władze sanitarno-epidemiologiczne, stanowi najlepszy sposób ochrony i zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa.

REKLAMA

REKLAMA

Ferrari i Lamborghini wstrzymują produkcję

Ferrari już wcześniej zatrzymało produkcję swoich samochodów. Włoski producent supersamochodów zatrzymał produkcję już w sobotę 27 marca. Co istotne, dotyczy to również miejsca, gdzie wytwarzane są części dla bolidów Formuły 1.

Przypomnijmy w tym miejscu, że mistrzostwa F1 również ucierpiały z powodu epidemii koronawirusa COVID-19, ponieważ pierwsze Grand Prix w sezonie 2020 – GP Australii – zostało odwołane. Kolejne rozgrywki zostaną przeniesione i jak dobrze pójdzie, zespoły powrócą do rywalizacji dopiero w Europie – od maja lub co bardziej prawdopodobne – od czerwca.

Także Lamborghini wstrzymało produkcję we włoskich zakładach Sant’Agata Bolognese. Tam zakłady stoją już od 13 marca i przestój potrwa jak na razie do 25 marca.

W najbliższych dniach spodziewamy się kolejnych komunikatów dotyczących wstrzymania produkcji samochodów, nie tylko w europejskich fabrykach, ale także tych zlokalizowanych na innych kontynentach.

Wpływa na to nie tylko sama epidemia, ale także spadek popytu – w samych Chinach sprzedaż Toyoty na przykład spadła o 70 proc. W Niemczech sprzedaż nowy aut spadła ostatnio o 11 proc., a zamówienia o 19 proc. Spodziewamy się, że wyniki za marzec będą rekordowo niskie.

Zobacz także: nowa, superszybka ładowarka do aut elektrycznych

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA