Kryzys? Nie dla marek aut luksusowych

Kiedy świat boryka się z kryzysem, wywołanym skutkami pandemii i trwającą na Ukrainie wojną, segment samochodów luksusowych bije rekordy sprzedaży. Informują o tym m.in. Bugatti, Bentley, Rolls-Royce i Lamborghini.

Rolls-Royce Spectre fot. materiały prasowe
Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce z rekordową sprzedażą 6021 aut

Polski importer Rolls-Royce’a informuje, że w przypadku Polski, modelami najczęściej sprzedającymi się w ubiegłym roku były Cullinan i Ghost. – Mamy również praktycznie wypełnioną księgę zamówień na produkcję Spectre – dodaje w przesłanym redakcji auto motor i sport komunikacie Magda Konstantynowicz, Communications Manager w Auto Fus Group.

Jak wyglądają rekordowe liczby w przypadku globalnej sprzedaży aut Rolls-Royce’a? Rolls-Royce Motor Cars informuje o rekordowej sprzedaży, wynoszącej dokładnie 6021 samochodów w 2022 roku, a to oznacza wzrost o 8 proc. w stosunku do roku 2021. Co istotne, zamówienia na wszystkie modele wybiegają daleko w 2023 rok. Producent informuje, że najwyższa w historii była przy tym wartość zamówień na personalizowane wersje Bespoke. Niemal nieograniczone możliwości dopasowania auta do potrzeb klientów przełożyły się na to, że zamawiający skłonni byli płacić średnio ok. pół miliona euro za swoje unikalne modele Rolls-Royce.

– 2022 był doniosłym rokiem dla Rolls-Royce Motor Cars. Nie tylko zaprezentowaliśmy światu Rolls-Royce’a Spectre, pierwszy w pełni elektryczny seryjnie produkowany model marki, to był również pierwszy w historii rok, w którym dostarczyliśmy ponad 6000 samochodów w ciągu 12 miesięcy, ciesząc się popytem na każdy model z naszego portfolio. Niemniej jako prawdziwy Dom Luksusu, nie traktujemy sprzedaży jako jedynej miary naszego sukcesu: nie jesteśmy i nigdy nie staniemy się masowym producentem. Bespoke to Rolls-Royce, a więc i tu również zanotowaliśmy zamówienia na rekordowym poziomie, przy czym zlecenia naszych klientów stały się jeszcze bardziej pomysłowe i wymagające technicznie – to wyzwanie, które podejmujemy z entuzjazmem – powiedział Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars.

Bentley Bentayga Szczepan Mroczek
Bentley Bentayga

Bentley sprzedał rekordowe 15 174 auta

Bentley Motors ogłosił łączną sprzedaż w 2022 roku na dokładnie 15 174 samochodów, co stanowi wzrost o 4 proc. w stosunku do poprzedniego rekordowego roku 2021, kiedy to sprzedano 14 659 szt. Bentleyów. Na historyczny wynik wpływ miały m.in. wprowadzenie nowych modeli i rosnące zapotrzebowanie na personalizacje od Mulliner. Popularność SUV-ów sprawiła, że Bentayga pozostała modelem numer jeden także w 2022 roku. Model odpowiadał za 42 proc. całkowitej sprzedaży i uzyskał pozycję najpopularniejszego luksusowego SUV-a na świecie. Konsekwentnie dużym zainteresowaniem cieszyły się także modele Continental GT i GT Convertible, stanowiąc prawie jedną trzecią całej sprzedaży. Z kolei GT Speed, najbardziej dynamiczny samochód drogowy marki Bentley osiągnął najwyższy udział z mieszanki modelowej. Flying Spur, luksusowy grand tourer, stanowił 28 proc. całkowitej sprzedaży m.in. dzięki wprowadzeniu wersji Hybrid. W Wielkiej Brytanii aż 2/3 wszystkich sprzedanych samochodów Flying Spur to hybrydy i jest to najwyższy wynik na świecie.

– W kolejnym roku nieprzewidywalności firma przezwyciężyła znaczne przeciwności i wykazała się dużą odpornością, osiągając trzeci rok z rzędu rekordową sprzedaż. To podkreśla siłę naszej marki, doskonałość operacyjną i duży globalny popyt – komentuje wyniki sprzedaży Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny Bentley Motors.

fot. materiały prasowe

Lamborghini pobija kolejny rekord – 9233 auta

Lamborghini kontynuuje dobrą passę, osiągając kolejny rekord sprzedaży i odnotowując najlepsze wyniki w historii. Firma dostarczyła w 2022 roku 9233 samochody na całym świecie, co stanowi wzrost o 10 proc. względem roku poprzedniego. Najlepiej sprzedającym się modelem włoskiej marki pozostaje luksusowy SUV Urus.

– Nasza marka nadal rośnie, co udowadnia, że obrany przez nas kierunek jest słuszny, a wybory trafne. Dzięki ostrożnemu i skrupulatnemu zarządzaniu, realizujemy jasną strategię, której głównym celem jest utrzymanie kontrolowanego wzrostu i ekskluzywności. Rok 2023 będzie pełen wyzwań i zmian, na które jesteśmy przygotowani. Teraz koncentrujemy się na kolejnych celach i dzięki 18-miesięcznej liście oczekujących na nasze samochody klientów możemy z ufnością patrzeć w przyszłość – komentuje Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Najlepiej sprzedającym się modelem pozostaje luksusowy SUV Urus. Samochód ten wybrało 5367 klientów na całym świecie, o 7 proc. więcej niż w 2021 roku. Najbardziej imponujący wzrost zanotował Huracán – w 2022 roku dostarczono do klientów 3113 egzemplarzy tego modelu – o 20 proc. więcej w porównaniu do roku ubiegłego. Model Aventador, którego produkcja zakończyła się we wrześniu 2022 roku, sprzedano w liczbie 753 egzemplarzy. W 2023 roku firma planuje rozpoczęcie produkcji pierwszych samochodów hybrydowych i tym samym wejście w drugi etap programu Direzione Cor Tauri, czyli strategicznego planu działania, obejmującego najwyższą inwestycję w historii firmy (1,8 mld euro w ciągu 5 lat), która umożliwi przejście na pojazdy hybrydowe, a następnie wprowadzenie do oferty samochodów w pełni elektrycznych.

Bugatti Centodieci Materiały prasowe
Bugatti Centodieci

Bugatti – rekordowe 80 sztuk

Najbardziej niszową z prezentowanych marek pozostaje Bugatti, który w najlepszym roku w swojej historii dostarczył do klientów 80 egzemplarzy. W tym momencie producent zbudował nieco ponad 400 sztuk Chirona, z planowanych 500. W tej liczbie znalazło się 9 ostatnich sztuk Chirona Super Sport 300+ i 10 sztuk Centodieci.

– Podobnie jak wszyscy pozostali producenci marek luksusowych na świecie, oferujący pojazdy na najwyższym poziomie designu i technologicznych rozwiązań, także Bugatti mierzyło się w 2022 roku z wieloma przeciwnościami. Mając jednak zespół ludzi wybitnych w kwestii talentu, pasji i oddania, Bugatti raz jeszcze stanęło na wysokości zadania – skomentował Christophe Piochon, prezes Bugatti.

Miniony rok stał dla Bugatti pod znakiem rozwoju programu samochodów używanych. Podczas gdy wszystkie sloty produkcyjne na modele Chiron, Bolide czy Mistral są od dawna zajęte, producent kładzie coraz większy nacisk na obsłużenie rosnącej liczby klientów, pragnących kupic używane Bugatti. Firma nie ujawnia, jak wiele egzemplarzy udało się sprzedać poprzez program Certified Pre-Owned, ale zapewnia, że każdy egzemplarz przeszedł wnikliwą kontrolę, sprawdzającą 110 różnych punktów. Ma to dać pewność, że wszystkie używane auta przekazywane dalej spełniają najwyższe standardy firmy.

REKLAMA