REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Kultowa Skoda Sport odbudowana

Historyczny model Skoda Sport, biorący przed laty udział w wyścigu 24h Le Mans, został odnowiony i przebudowany. Za jego kierownicą zasiadł słynny kierowca wyścigowy Hans-Joachim Stuck.

Skoda Sport Materiały prasowe
Skoda Sport

Święcący niegdyś sukcesy w wyścigach samochodowych model Skoda Sport, o którym więcej przeczytacie tutaj, został odnowiony i przebudowany. Inicjatorem renowacji był Michal Velebný, wnuk Josefa Velebnego, dawnego głównego inżyniera marki. Za kierownicą pojazdu zasiadł Hans-Joachim Stuck, były kierowca Formuły 1 i zwycięzca 24h Le Mans.

W tym roku Skoda Auto obchodzi 125 rocznicę powstania. Od początku istnienia marki wiele samochodów na stałe zapisało się w historii motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Skoda Sport, pojazd znany z udziału w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1950 roku.

W najnowszym wideo dostępnym poniżej, Hans Joachim Stuck, legenda wśród kierowców wyścigowych, dzieli się swoimi wrażeniami z jazdy tym wyjątkowym sportowym modelem. O swoim związku z tym pojazdem opowiada też Michal Velebný, kierownik warsztatu renowacyjnego Skody i wnuk ówczesnego głównego konstruktora marki, Josefa Velebnégo.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Ekscytująca jazda Skodą Sport

Już sam początek filmu sprawia, że serca entuzjastów motoryzacji biją szybciej. Na ekranie pojawia się oświetlony słońcem górski krajobraz. Nagle rozbrzmiewa charakterystyczny warkot. To dźwięk silnika historycznego modelu Skoda Sport. Za kierownicą samochodu siedzi Hans-Joachim „Strietzel” Stuck, były kierowca Formuły 1, 18-krotny uczestnik Le Mans i dwukrotny zwycięzca tego wyścigu.

600-kilogramowa Skoda Sport z chłodzonym wodą czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 litra, mimo upływu czasu, nie traci uroku.

– Prowadzenie tego samochodu jest niewiarygodnie przyjemne i naprawdę fantastyczne. Jako doświadczony kierowca, z perspektywy czasu, doceniam jak znaczące wydarzenie stanowił niegdyś dla kierowców udział w prestiżowym całodobowym wyścigu i możliwość kierowania samochodem takim, jak Skoda Sport – mówi Stuck, oddając hołd bohaterom wyścigów minionych lat.

Renowacja pojazdu i przywrócenie dawnej świetności

24 czerwca 1950 roku samochód był dobrze przygotowany do misji w Le Mans. Dzięki temu po 13 godzinach wyścigu Václav Bobek i Jaroslav Netušil zajmowali drugie miejsce w klasie poniżej 1100 cm3. Jednak drobna usterka techniczna spowodowała, że pojazd z numerem 44 odpadł z wyścigu podczas 115 okrążenia. Element blokujący sworznia korbowego pękł i nie można go było naprawić na miejscu.

Michal Velebný, kierownik warsztatu renowacyjnego Skody, wnuk Josefa Velebnego, dawnego głównego inżyniera marki, odpowiedzialnego za zaprojektowanie Skody Sport, wraz z przyjaciółmi przebudował pojazd i przywrócił go do stanu z czasów jego świetności.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

REKLAMA