Łada cofnęła się o epokę. Nowe auta bez klimy, ABS-u i z normą Euro 2

Rosyjski AwtoWAZ wypuścił już z fabryki pierwsze egzemplarze nowych samochodów, których zachodnie sankcje pozbawiły większości udogodnień, a technologie cofnęły o dekady.

Łada Granta Classic - produkcja w 2022 roku fot. materiały prasowe
Łada Granta Classic - produkcja w 2022 roku

Łada Granta Classic jest najlepszym przykładem na to, jak biznes zachodni mocno powiązany był z tym rosyjskim i na odwrót. Produkowane na wschodzie samochody marki Łada korzystały z technologii, podzespołów i fabryk należących do koncernu Renault, a ten, jak wiemy, ostatecznie wycofał się z tamtejszego rynku wskutek wojny wywołanej w Ukrainie przez Rosję.

REKLAMA

Wcześniej, w kwietniu, produkcja Łady całkowicie stanęła. Żeby ją uruchomić, nie mając zapasów części ani możliwości ich wyprodukowania, postanowiono że na rynek wypuszczane będą samochody maksymalnie uproszczone. A to oznacza pozbawienie ich większości nowoczesnych technologii, w tym tak oczywistych dziś rozwiązań, jak układ ABS czy klimatyzacja. Tak, dobrze czytacie. Łada Granta na przykład, oprócz otrzymania w nazwie dumnie brzmiącego członu Classic, została ogołocona ze wszystkiego, co ma w sobie elektronikę i nowe technologie, nawet jeśli te mają już swoje lata.

Łada Granta Classicfot. materiały prasowe
Łada Granta Classic

Czego nie spotkają w nowej-starej Ładzie jej użytkownicy? Wspomnianego ABS-u czy klimatyzacji, ale także jakichkolwiek poduszek powietrznych, a nawet napinaczy pasów bezpieczeństwa. Do tego nie ma mowy o systemie ESP czy nawigacji GPS lub jej rosyjskim odpowiedniku, a najlepsze jest to, że silniki powrócą do stanu sprzed roku 2000, bo pod maskę trafi motor spełniający normę Euro 2. Czyli tę, która obowiązywała od roku 1997 i została w 2001 roku zastąpiona normą Euro 3.

W wyposażeniu Granty Classic pozostaje jedynie wspomaganie kierownicy czy radio z czterema głośnikami, jest podstawowy komputer pokładowy, a nawet elektrycznie sterowane szyby – ale tylko z przodu. Pasażerowie na tylnej kanapie muszą używać tradycyjnych korbek. Ile kosztuje taka Łada? Cena to 675,9 tys. rubli, czyli około 54,5 tys. złotych według dzisiejszego kursu. To i tak sporo, jak na technologię sprzed dwóch dekad. Ale nie ma się co dziwić, skoro Rosjanie mają teraz w planach także wskrzeszenie marki Moskwicz - więcej o tym piszemy tutaj.

Łada Granta Classicfot. materiały prasowe
Łada Granta Classic

REKLAMA