Lamborghini Jalpa, czyli zapomniane Baby Lambo

Lamborghini Jalpa to model klasy GT, który po 40 latach jest zapomnianym przedstawicielem włoskiej marki. Rasowy sedan z silnikiem GT to dziś prawdziwy unikat.

Lamborghini Jalpa fot. materiały prasowe
Lamborghini Jalpa

Lamborghini świętuje 40. rocznicę powstania Jalpy, modelu zaprezentowanego po raz pierwszy na salonie samochodowym w Genewie w marcu 1981 roku. Samochód ten miał za zadanie przyciągać klientów stosunkowo atrakcyjną ceną i dostępnością, jak na model z logo Lamborghini. Jalpa jest ostatnią ewolucją producenta samochodów z Sant'Agata Bolognese w koncepcyjnym sedanie GT z 8-cylindrowym centralnie zamontowanym silnikiem.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Lamborghini Japla – alternatywa dla Countacha

Jalpa, nazywana pieszczotliwie „Baby Lambo”, miała być samochodem bardziej przystępnym cenowo i dostępnym nie tylko dla najbogatszych; krótko mówiąc, alternatywą dla kultowego dziś modelu Countach z silnikiem V12. Jalpa jest zarazem ostatnim rozwinięciem projektów Urraco i Silhouette, ale wyposażonym w większy, bo 3,5-litrowy silnik.

Lamborghini Jalpafot. materiały prasowe
Lamborghini Jalpa

Nadwozie typu targa zostało zaprojektowane przez Francuza Marca Deschampsa z Carrozzeria Bertone, dyrektora ds. stylu Carrozzeria Bertone, przy współpracy z Giulio Alfieri, ówczesnym dyrektorem generalnym i technicznym Lamborghini. Nazwa modelu pochodzi od słynnej rasy walczących byków. Jak powszechnie wiadomo, Ferrucio Lamborghini lubował się w walkach tych zwierząt, był także zodiakalnym bykiem, dlatego większość nazw modeli Lamborghini jest nimi inspirowana.

Lamborghini Jalpa – następca Silhouette

Prototyp Jalpy zaprezentowany przed 40 laty w Genewie ma ciekawą historię. Bazuje na egzemplarzu modelu Silhouette, który nigdy nie został sprzedany, bo wrócił do fabryki i posłużył jako podstawa dla opracowania nowego modelu. Jalpa, zaprezentowana w Genewie w 1981 roku, jest łatwo rozpoznawalna dzięki specjalnemu metalicznemu kolorowi brązu. Ma także kilka unikalnych cech estetycznych, których nie zastosowano w samochodzie produkcyjnym.

Jalpa, która weszła do produkcji w 1982 roku, otrzymała od inżynierów stalową karoserię, czarne zderzaki i wloty powietrza do silnika, a także poziome tylne lampy i 16-calowe aluminiowe felgi, zaczerpnięte bezpośrednio z prototypu Atona.

Lamborghini Jalpafot. materiały prasowe
Lamborghini Jalpa

Wnętrze Jalpy zostało natomiast luksusowo wykończone, z wykorzystaniem skóry i wykładzin. Otwierany dach, zaprojektowany w sposób ułatwiający demontaż i ponowny montaż, można było ukryć w specjalnej przestrzeni za tylnymi siedzeniami.

REKLAMA

REKLAMA

Lamborghini Jalpa - ewolucja silnika

Lamborghini Jalpafot. materiały prasowe
Lamborghini Jalpa

Najważniejszą innowacją techniczną w Jalpie jest jednak ewolucja silnika V8, wykonanego w całości z aluminium, zbudowanego w układzie 90 stopni i wyposażonego w cztery sterowane łańcuchem górne wałki rozrządu. Jednostka oryginalnie zainstalowana była w modelach Urraco i Silhouette, ale tam w wersji o pojemności 3 litrów. Dzięki zwiększeniu pojemności do 3,5 litra (3485 cm3), silnik zasilany czterema podwójnymi gaźnikami Weber 42-DCNF, o stopniu sprężania 9,2:1, osiągał maksymalną moc 255 KM przy 7000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy równy 313 Nm przy 3500 obr./min.

Prędkość maksymalna modelu Jalpa wynosi 248 km/h, a kierowcy i eksperci entuzjastycznie opisywali proste i bezkompromisowe prowadzenie na drodze.

Lamborghini Japla – 420 egzemplarzy w 8 lat

Lamborghini Jalpafot. materiały prasowe
Lamborghini Jalpa

Na salonie samochodowym w Genewie w 1984 roku pokazana została druga seria Jalpy, z pewnymi modyfikacjami estetycznymi, takimi jak zderzaki i wloty powietrza w tym samym kolorze co nadwozie, zaokrąglonymi tylnymi lampami i odnowionym wnętrzem. Komercyjne życie Jalpy zakończyło się w 1988 roku, po wyprodukowaniu 420 egzemplarzy modelu, a decyzję o uśmierceniu modelu podjęło kierownictwo Chryslera, które rok wcześniej kupiło udziały w Lamborghini.

Jalpa był ostatnim sedanem Lamborghini, wyprodukowanym z silnikiem V8 i historycznie jest zarazem ostatnim samochodem sportowym tej klasy i z tak charakterystycznym położeniem silnika. Koncepcyjnie Jalpa jest zarazem bezpośrednim poprzednikiem Gallardo z 2003 roku, który stał się symbolem zmian w Lamborghini, marki już wtedy działającej pod skrzydłami Audi.

Ciekawostką jest, że Lamborghini Jalpa pojawiło się w czwartej części kultowej serii filmów "Rocky" z Sylvestrem Stallone. Główny bohater z dumą jeździł w filmie czarnym egzemplarzem Jalpy i z dużą troską pucował jego lśniący czarny lakier. Swoją drogą, drugim Lambo w tym filmie jest rasowy Countach LP500 S.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA