Lamborghini świętuje 40. rocznicę powstania Jalpy, modelu zaprezentowanego po raz pierwszy na salonie samochodowym w Genewie w marcu 1981 roku. Samochód ten miał za zadanie przyciągać klientów stosunkowo atrakcyjną ceną i dostępnością, jak na model z logo Lamborghini. Jalpa jest ostatnią ewolucją producenta samochodów z Sant'Agata Bolognese w koncepcyjnym sedanie GT z 8-cylindrowym centralnie zamontowanym silnikiem.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Lamborghini Japla – alternatywa dla Countacha
Jalpa, nazywana pieszczotliwie „Baby Lambo”, miała być samochodem bardziej przystępnym cenowo i dostępnym nie tylko dla najbogatszych; krótko mówiąc, alternatywą dla kultowego dziś modelu Countach z silnikiem V12. Jalpa jest zarazem ostatnim rozwinięciem projektów Urraco i Silhouette, ale wyposażonym w większy, bo 3,5-litrowy silnik.

Nadwozie typu targa zostało zaprojektowane przez Francuza Marca Deschampsa z Carrozzeria Bertone, dyrektora ds. stylu Carrozzeria Bertone, przy współpracy z Giulio Alfieri, ówczesnym dyrektorem generalnym i technicznym Lamborghini. Nazwa modelu pochodzi od słynnej rasy walczących byków. Jak powszechnie wiadomo, Ferrucio Lamborghini lubował się w walkach tych zwierząt, był także zodiakalnym bykiem, dlatego większość nazw modeli Lamborghini jest nimi inspirowana.
Lamborghini Jalpa – następca Silhouette
Prototyp Jalpy zaprezentowany przed 40 laty w Genewie ma ciekawą historię. Bazuje na egzemplarzu modelu Silhouette, który nigdy nie został sprzedany, bo wrócił do fabryki i posłużył jako podstawa dla opracowania nowego modelu. Jalpa, zaprezentowana w Genewie w 1981 roku, jest łatwo rozpoznawalna dzięki specjalnemu metalicznemu kolorowi brązu. Ma także kilka unikalnych cech estetycznych, których nie zastosowano w samochodzie produkcyjnym.
Jalpa, która weszła do produkcji w 1982 roku, otrzymała od inżynierów stalową karoserię, czarne zderzaki i wloty powietrza do silnika, a także poziome tylne lampy i 16-calowe aluminiowe felgi, zaczerpnięte bezpośrednio z prototypu Atona.

Wnętrze Jalpy zostało natomiast luksusowo wykończone, z wykorzystaniem skóry i wykładzin. Otwierany dach, zaprojektowany w sposób ułatwiający demontaż i ponowny montaż, można było ukryć w specjalnej przestrzeni za tylnymi siedzeniami.