Land Rover Discovery Sport – najbardziej praktyczny SUV klasy premium?

Land Rover Discovery Sport to najmniejszy samochód w ofercie tej brytyjskiej marki, co nie oznacza jednak, że jest samochodem małym. Czy można jednak powiedzieć, że to najbardziej praktyczny SUV w swojej klasie? Sprawdźmy.

 

Land Rover Discovery Sportmateriały prasowe
Land Rover Discovery Sport

Samochody typu SUV są już stałym elementem krajobrazu każdego miasta i każdej autostrady – kierowcy zakochali się w nich po uszy i wielu nie chce nawet słyszeć o przesiadce do sedana czy kombi. Nic dziwnego, że producenci samochodów oferują dzisiaj co najmniej kilka takich modeli w swojej ofercie, w tym Land Rover, marka która słynie z aut tego rodzaju.

Jasne, kilka dekad temu w ofercie Land Rovera znaleźć można było głównie surowe terenówki, a nie modele przede wszystkim komfortowe na co dzień i bogato wyposażone, które równie dobrze jak na poligonie, sprawdzają się w modnych dzielnicach dużych miast. Jednak dziś i takich samochodów oczekują kierowcy, więc propozycją dla nich jest właśnie Land Rover Discovery Sport.

Design – mnóstwo charakteru

 

Land Rover Discovery Sportmateriały prasowe
Land Rover Discovery Sport

Nazwa i wygląd tego auta budzą proste skojarzenia – oto odmiana kultowego już modelu Discovery. Różnica jest taka, że wersja Sport jest nieco mniejsza i bardziej nastawiona na komfort codziennych miejskich podróży, aniżeli taplanie się w błocie. Nie oznacza to oczywiście, że samochód nie ma terenowych aspiracji. Mówią o nich chociażby dane techniczne, bo Sport ma 21-centymetrowy prześwit, wyróżniające się w tej klasie aut kąty natarcie, zejścia i rampowy (odpowiednio 25, 30,2 i 20,6 stopni), do tego rekordowe 60 cm głębokości brodzenia, a każdy egzemplarz, nawet najtańszy, zawsze ma napęd na cztery koła.

Land Rover Discovery Sportmateriały prasowe
Land Rover Discovery Sport

Terenowy charakter czuć także w designie tego modelu. Samochód jest masywny i muskularny, ma duże koła, typowe dla marki przetłoczenia na pokrywie bagażnika czy nietypowe tylne słupki – znów przywodzi na myśl właśnie większego Discovery. W pierwszej chwili prezentuje się też podobnie do modelu poprzedniej generacji, ale wystarczy chwilę się przyjrzeć, aby zobaczyć, że zmieniono każdy element auta – dalej prezentuje się on jak typowy Land Rover, ale nie brakuje tu nowoczesnych smaczków. Szczególnie w sportowo stylizowanej wersji R-Dynamic.

Land Rover Discovery Sportmateriały prasowe
Land Rover Discovery Sport

Równie interesująco prezentuje się wnętrze. To połączenie elementów znanych z Land Roverów od lat, czyli prostej i masywnej deski rozdzielczej i dużych, okrągłych pokręteł do regulacji temperatury z elementami high-techowymi – są tu czytelne cyfrowe wskaźniki, nowoczesny system multimedialny z dużym ekranem dotykowym, małe wyświetlacze montowane w pokrętłach klimatyzacji, a nawet przyciski na kierownicy, które wyglądają jakby były dotykowe. To wszystko sprawia, że Discovery Sport perfekcyjnie łączy w sobie świat cyfrowy i analogowy.

Wnętrze – rodzinny autobus

Land Rover Discovery Sportmateriały prasowe
Land Rover Discovery Sport

Słowa zawarte w tytule tego artykułu pewnie Was nie zaskoczyły, ponieważ chyba każdy producent samochodów opowiada o swoich modelach w superlatywach. W przypadku Land Rovera Discovery Sport mają one jednak pokrycie w rzeczywistości. Samochód nie jest długim SUV-em, bo jego wymiary (4,60 m) mają pasować do jazdy w mieście, jednak nadwozie jest szerokie (2,07 metra) i ma duży rozstaw osi (2,74 metra) co w rezultacie sprawia, że to auto bardzo przestronne.

Osoby siedzące z przodu mają warunki niemal luksusowe, a pasażerowie kanapy do swojej dyspozycji dostają mnóstwo miejsca na nogi i nad głową, co wśród SUV-ów tej wielkości wcale nie jest rynkowym standardem. Do tego w Discovery Sport można dowolnie regulować tylne siedzenia, bo oparcie składa się w proporcjach 40:20:40, co pozwala złożyć środkową część, aby przewieźć np. narty, a nadal na kanapie usiądą dwie osoby; do tego siedziska kanapy można przesuwać w przód i w tył, a jej oparcie pochylać w kilku pozycjach.

Land Rover Discovery Sportmateriały prasowe
Land Rover Discovery Sport

Nie można jednak mówić o samochodzie „rodzinny autobus”, jeżeli oferuje on jedynie pięcioosobowe wnętrze, jednak Discovery Sport to auto, które opcjonalnie może być wyposażone w dwa dodatkowe siedzenia dla 6. i 7. pasażera. Na co dzień się ich nie wykorzystuje, więc są złożone w podłodze bagażnika, niewidoczne i nieprzeszkadzające. Kiedy jednak potrzebujemy z nich skorzystać, wystarczy pociągnąć za uchwyt w podłodze – siedzenia rozkładają się szybko i lekko, a więc poradzą sobie z nimi nawet dzieciaki. Miejsca jest tam dość, głównie dla pasażerów o niższym wzroście. Bagażnik? Ten jest ogromny i pomieści od 963 do 1574 litrów bagaży.

Na drodze – komfort i ekonomia

Land Rover Discovery Sportmateriały prasowe
Land Rover Discovery Sport

Każdy Land Rover Discovery Sport ma 9-biegową przekładnię automatyczną i napęd na cztery koła, ale nie oznacza to, że auto z miejsca staje się paliwożerne – to inteligentny napęd, który reaguje głównie wtedy, gdy auto potrzebuje większej trakcji, ale podczas spokojnej jazdy jest ono bardzo ekonomiczne. Szczególnie połączenie z wysokoprężnym silnikiem D200 jest wyjątkowo udane, bo z jednej strony auto pozostaje dynamiczne, rozpędzając się do 100 km/h w czasie 8,9 sekundy, ale i ekonomiczne, bo zużywa średnio tylko 6,7 l na 100 km.

To również spora zasługa elektryfikacji. Tak, silnik Land Rovera jest wspierany przez prąd elektryczny, ponieważ otrzymał on 48-woltową instalację MHEV. Oznacza to, że w aucie jest dodatkowy niewielki akumulator, mały silnik elektryczny oraz instalacja pozwalająca magazynować energię z hamowania – generator zamienia wtedy energię kinetyczną na prąd elektryczny i ładuje nim wspomnianą „baterię”. Jest ona następnie wykorzystywana np. podczas przyspieszania, gdzie elektryczna siła napędowa wspiera jednostkę Diesla lub podczas jazdy w mieście, bo wtedy silnik spalinowy często jest wyłączany podczas dojazdu do świateł.

Land Rover Discovery Sportmateriały prasowe
Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport sprawia też wyraźnie bardzo komfortowego, to głownie za sprawą miękko zestrojonego zawieszenia i wygodnego fotela, ale i bardzo bezpiecznego samochodu. Już w standardzie auto ma komplet poduszek powietrznych i system automatycznego awaryjnego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, w opcjach są inne przydatne systemy, takie jak asystent martwego pola lusterek czy funkcja wykrywająca ruch poprzeczny za samochodem, kiedy cofamy. No i ciekawostka – pod czarnym panelem na masce tego auta znajduje się poduszka powietrzna… dla pieszych!

Najbardziej praktyczny SUV klasy premium? Coś jest na rzeczy, bo Land Rover Discovery Sport pozytywnie zaskakuje przestronnym wnętrzem i sprytnymi rozwiązaniami pozwalającymi łatwiej aranżować tą przestrzeń. Jednak ten model to przede wszystkim samochód szalenie uniwersalny – zwinny w mieście, wygodny w trasie, komfortowy, bezpieczny, nowoczesny, ale i pełen terenowego charakteru i bojowych zdolności. Można uznać, że to niemal limuzyna na szczudłach.