Równo 45 lat temu, 17 czerwca 1970 roku z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy Land Rover Range Rover. Od tamtego czasu każda jego kolejna generacja wyznacza standardy w wymagającym segmencie luksusowych terenówek. Na początku lat 70-tych to właśnie Range Rover jako pierwszy połączył dobre właściwości jezdne na asfalcie z niezrównanymi możliwościami off-roadowymi.
Choć dzisiaj, w czasach kiedy nowa generacja danego modelu pojawia się średnio co 5-7 lat, trudno jest sobie wyobrazić, że pierwsze wcielenie Range Rovera produkowane było przez 24 lata! Pierwsza generacja znana jako „Classic” zadebiutowała na rynku jako auto z jedną para drzwi, aluminiowym silnikiem V8 i stałym napędem na cztery koła. W ciągu całego swojego cyklu produkcyjnego Range Rover „Classic” przeszedł wiele zmian i modernizacji, jak na przykład pojawienie się 4-drzwiowego nadwozia w roku 1981, czy też automatycznej skrzyni biegów w roku następnym. Kolejne dziejowe modernizacje miały miejsce już w drugiej połowie lat 80-tych, kiedy to zaprezentowano pierwszego Range Rovera z silnikiem diesla i systemem ABS.
Druga generacja Range Rovera o oznaczeniu P38a nie była produkowana tak długo jak jej poprzedniczka (1994-2001). W trakcie 7-letniej obecności na rynku oferowała klientom Land Rovera jeszcze większy luksus nie tracąc nic ze swoich właściwości jezdnych na asfalcie ani daleko poza nim. Nowy silnik diesla i wielkolitrażowe benzynowe jednostki V8 zapewniały autu lepsze niż dotąd osiągi, a wraz z regulowanym pneumatycznym zawieszeniem pokazywały duży rozwój technologiczny marki.
![]() |
Kolejne, już trzecie wcielenie Range Rovera pojawiło się w roku 2001 i produkowane było aż 11 lat, w ciągu których przeprowadzano kilka faceliftingów podnoszących atrakcyjność SUV-a i nie pozwalających osłabnąć popytowi na nie. Wnętrze oznaczonego kodem L322 modelu było wykończone na wzór luksusowych jachtów, a projektując fotele inspirowano się tymi z lotniczej klasy business. W efekcie Range Rover postrzegany był jako jedno z najbardziej luksusowych aut na świecie, upodobały go sobie gwiazdy i majętni ludzie na wszystkich szerokościach geograficznych. Po dziś dzień jest podkreśleniem statusu społecznego właściciela i zasobności jego portfela.
Aktualnie jest z nami czwarta generacja Range Rovera, która mimo że jest na rynku już 3 lata nadal wzbudza podziw nie tylko swoimi gabarytami, ale przede wszystkim charyzmą i arystokratycznym charakterem. Dzięki szerokiemu wykorzystaniu aluminium schudł względem poprzednika aż o 420 kg! Producent przedstawił także zbudowaną przez dział Special Vehicle Operations wersję SVAutobiography, będącą obrzydliwie luksusową i najmocniejszą odmianą Range Rovera jaką kiedykolwiek zbudowano. Auto jest godnym kontynuatorem ponad 40-letniej historii całej linii Range Rovera.
Komentarze