Są pomysły, by we wszystkich państwach Unii Europejskiej obowiązywał taki sam limit stężenia alkoholu we krwi kierowców. Zanim jednak tak się stanie, by uniknąć kłopotów podczas podróży samochodem po Europie warto zapoznać się z aktualnymi przepisami obowiązującymi w poszczególnych krajach.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Limity alkoholu we krwi w Europie – Od 0,0 do 0,8 promila
Kampanię społeczną, która ma na celu przekonanie wszystkie państwa Unii, że należy zrównać dopuszczalną normę stężenia alkoholu u kierowców rozpoczęła w ubiegłym roku Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu. Rada postuluje zero promila. To oznacza, że nie można byłoby wypić kieliszka wina do obiadu ani prowadzić samochodu po piciu alkoholu dzień wcześniej. Państwa, w których obowiązuje bezwzględny zakaz wsiadania za kierownicę po wypiciu nawet niewielkiej ilości alkoholu, oczywiście są w Europie, należą do nich Czechy, Estonia, Rumunia, Słowacja i Węgry, Rosja i Białoruś. Jednak w większości krajów jest dopuszczalna jazda po spożyciu alkoholu, a rozpiętość skali jest spora, bo wynosi od 0,2 do 0,8 promila. Najbardziej liberalne pod tym względem są Wielka Brytania, Malta i Liechtenstein, gdzie dopuszczalny limit wynosi właśnie 0,8 promila, w pozostałych z drobnymi wyjątkami - w Polsce, Szwecji i Norwegii po 0,2 promila, w Czarnogórze 0,3 promila, na Litwie 0,4 promila - przepisy dopuszczają, że kierowca podczas kontroli może mieć 0,5 promila alkoholu we krwi.
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Shutterstock
Limity alkoholu we krwi w Europie – Wartości względne
Trzeba oczywiście pamiętać, że podawane, uśrednione, wartości informujące, ile alkoholu można wypić, dotyczą statystycznych osób, czyli kobiety o wzroście 165 cm, ważącej 65 kg, i mężczyzny, który ma 180 cm wzrostu i waży 85 kg. Dlatego nie zawsze sprawdza się wyliczenie, czy można wypić jedno piwo lub kieliszek wina do obiadu i po jakim czasie można usiąść za kierownicą, bo każdy organizm będzie spalał alkohol w innym czasie. Poza tym trzeba pamiętać, że młodych stażem, niedoświadczonych kierowców oraz tych, którzy trudnią się przewożeniem osób i towarów obowiązują inne normy, najczęściej dużo niższe.
Komentarze