REKLAMA

Markowa homologacja opon - najwyższy stopień wtajemniczenia

Najważniejsi producenci opon i samochodów wspólnie pracują nad zaprojektowaniem opon dedykowanych do konkretnych marek. Dlatego ten sam model opony dla Porsche ma inne oznaczenie od tego przeznaczonego dla Volvo. Jak rozpoznać opony z homologacją dla danej marki?

Michelin Pilot Alpin 5 Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Jeszcze w latach 80 najszybsze auta na ziemi, jak choćby Ferrari F40, zdolne były rozpędzić się do setki w czasie 4.5 sekundy. Dziś rodzinny VW Golf w usportowionej wersji R potrzebuje na ten manewr niewiele więcej. Oczekiwania względem opon zdecydowanie się zwiększyły, a producenci marek premium robią wszystko, by pochwalić się lepszymi osiągami od konkurencji. W przypadku samochodów sportowych wyznacznikiem skuteczności napędu i zawieszenia jest czas przejazdu Północnej Pętli Nurburgringu. W tym wypadku bez najwyższej jakości opon, które zapewniają przyczepność w ekstremalnych warunkach nie ma szansy na dobry wynik. Dlatego producenci samochodów i opon łączą siły w pracach nad tym, by zawieszenie perfekcyjnie współgrało z oponami. Tym bardziej, że i Porsche, które preferuje sportowe doznania i Volvo, które znane jest komfortu, chce mieć w swoich samochodach opony, które gwarantują najwyższą przyczepność, a tym samym bezpieczeństwo.

Bugatti Chironmateriały prasowe
Bugatti Chiron

Michelin od lat stara się stawić czoła największym wyzwaniom. To jedyna marka, która projektowała opony do ultrasportowych modeli Bugatti skonstruowanych tak, by móc bezpiecznie przekraczać 400 km/h i bić kolejne światowe rekordy prędkości. Michelin jest też dostawcą opon dla ekstremalnie mocnych modeli Koenigsegga, czy samochodów ze znaczkiem Porsche, które dziś uchodzą za najlepiej dostrojone auta na świecie.

Porsche 911 Targa 4SSzczepan Mroczek
Porsche 911 Targa 4S

Najszybsze samochody świata korzystają z opon Michelin ponieważ oznacza to gwarancję wykorzystania w pełni potencjału swoich konstrukcji

W tym miejscu dotykamy jednej z ważniejszych cech samochodów dla entuzjastów, ale nie tylko - dostrojenia konstrukcji. Wsiadasz po raz pierwszy do samochodu i nie potrzebujesz czasu na przyzwyczajenie. Czujesz się za kierownicą pewny siebie i odczuwasz przyjemność z prowadzenia. To najwyższy poziom dostrojenia, który jest niezwykle kosztowny, bo wymaga najlepszych fachowców, wielu godzin testów i poprawek konstrukcyjnych. Jedną z cech, która powoduje, że prowadzenie samochodu sprawia przyjemność jest tzw. informacja zwrotna. Samochód komunikuje się z kierowcą za pomocą sygnałów, które dają wrażenie bliskości z maszyną. Istotna jest informacja zwrotna od silnika, który dźwiękiem i wibracjami informuje o obciążeniu i swoich rezerwach, ale chyba najważniejsza jest informacja zwrotna od układu kierowniczego, zawieszenia i hamulców. Im tzw. feeback jest szybszy i precyzyjniejszy tym kierowca oraz elektroniczne systemy kontrolujące przyczepność trafniej reagują. Droga informacji zwrotnej jaka dociera do kierowcy zaczyna się od opon. Wysokiej jakości opony tuż przed momentem utraty przyczepności wysyłają błyskawicznie klarowny sygnał (dźwięk i drgania), który w samochodach takich jak choćby modele Porsche nie jest zakłócany przez układ kierowniczy, ani zawieszenie, i który może precyzyjnie odczytać kierowca. Szybkość tego sygnału jest niezwykle ważna w samochodach wyczynowych. Dzięki niemu kierowca może urwać ułamki sekund w czasie okrążenia. W przypadku samochodów cywilnych dobra informacja zwrotna gwarantuje nie tylko przyjemność z jazdy, ale też podnosi precyzję i komfort prowadzenia, a co najważniejsze zapewnia bezpieczeństwo.
Dziś dostrojenie konstrukcji jest zdecydowanie trudniejsze niż kilkanaście lat temu, bo dotyczy również elektronicznie kontrolowanych zawieszeń i niezwykle rozbudowanych systemów bezpieczeństwa. W przeszłości samochód nie miał możliwości kontrolowania przyczepności każdego koła z osobna. A dziś mamy nie tylko zaawansowane systemy bezpieczeństwa, która dbają o stabilność podczas hamowania, ale też kontrolują samochody w zakrętach i zapewniają jak najlepszą przyczepność podczas przyspieszania. Dlatego drogowe auta rozpędzają się do setki w czasie poniżej 3 sekund. Jak podkreśla rajdowy mistrz świata Walter Rohrl najnowsze drogowe Porsche 911 Turbo S okazałoby się na docinku specjalnym szybsze od rajdowego auta grupy B, która w latach 80. po tragicznych wypadkach została zlikwidowana. Bez rozwoju opon drogowe samochody nie byłyby ani tak szybkie, ani tak bezpieczne.

 

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5 SUV

Znakomitym poligonem doświadczalnym jest udział w zawodach sportowych. Ale przed oponami do samochodów wyczynowych stoją nieco inne wyzwania niż przez produktami do codziennej jazdy, które muszą być znacznie wszechstronniejsze. Dlatego współpraca pomiędzy producentami opon i samochodów w sporcie rozszerzyła się o badania nad cywilnymi oponami.
Wspólne testy producentów opon oraz samochodów, tysiące opon i miliony przejechanych kilometrów w różnych strefach klimatycznych oraz zdobyta wiedza wpłynęły na rozwój opon segmentu premium, nie tylko tych z markową homologacją. Opona klasy premium zapewnia bardzo dużą tolerancję nie tylko na warunki pogodowe, ale również na typ samochodu w jakim jest stosowana. Dlatego nawet do sportowych samochodów możemy zakładać z pełną odpowiedzialnością opony bez znaczników homologacyjnych. Ważne jest by wybrać modele premium o najwyższych osiągach oraz specyfikacji zgodnej z zaleceniami producentów samochodów.

Michelin Pilot Alpin 5Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Jeśli jednak chcielibyście w swoim samochodzie założyć opony z markową homologacją poniżej zamieszczamy tabelę z wykazem oznaczeń znajdujących się na boku opony przyporządkowanych do konkretnych marek, a czasem nawet modeli. Opony z homologacją do danej marki są dostępne nie tylko w autoryzowanych stacjach obsługi. Można je kupić w hurtowniach motoryzacyjnych i internetowych sklepach oponiarskich.

Oto tabela oznaczeń homologacyjnych poszczególnych marek

BMW - *
Audi - AO, AO1
Audi RS - RO1
Alfa Romeo - AR
Chrysler - C1
Ford - FP
HYUNDAI GENESIS - GOE
Hyundai - HN
Ferrari - K1, K2, K3
Jaguar - J, JLR
Land Rover - LR
Mercedes - MO, MO-S, MOE
Mercedes AMG - MO1, MO1 A
BMW / Mercedes - * MO, * MOE
Porsche 911 - NA0, NA5
Porsche Panamera - ND0
Porsche Macan - NE0
Porsche - N0, N1, N2, N3, N4
Tesla - T0, T1
London TAXI - TAXI
Cadillac - TPC
Volvo - VOL
Maserati - MGT

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate+

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate SUV

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA