REKLAMA

Martin Prokop – sylwetka zawodnika

Martin Prokop to nowy zawodnik Orlen Team. Utytułowany czeski rajdowiec dołączył do składu polskiej drużyny na Rajd Dakar 2020.

Martin Prokop - nowy zawodnik Orlen Team Materiały prasowe
Martin Prokop - nowy zawodnik Orlen Team

Martin Prokop urodził się 4 października 1982 roku w czeskiej Igławie. W swojej karierze startował w lokalnych rajdach w ramach mistrzostw Czech, ale przez większość czasu koncentrował się na udziale w różnych seriach rajdowych mistrzostw świata – WRC, JWRC, PWRC, SWRC oraz IRC.

Prokop ma na swoim koncie tytuł mistrza świata JWRC zdobyty w 2009 roku, jest także pierwszym zawodnikiem, który wygrał klasyfikację generalną odcinka specjalnego rajdu WRC za kierownicą auta w specyfikacji S2000. Miało to miejsce na 16. oesie Rajdu Szwecji w 2010 roku.

Martin Prokop – rajdy WRC

Czeski rajdowiec i nowy członek ekipy Orlen Team na Rajd Dakar 2020 zaczynał swoją rajdową przygodę od startów w mistrzostwach Czech. Po czterech latach uczestnictwa w tej serii rozpoczął swoją kilkuletnią przygodę z rajdami na najwyższym światowym poziomie.

Jego debiut w cyklu WRC miał miejsce w 2005 roku w Rajdzie Monte Carlo, za kierownicą Suzuki Ignis S1600. Prokop ukończył rajd na 9. miejscu w klasyfikacji JWRC i 21. w klasyfikacji generalnej.

W ramach startów w cyklu Junior WRC swój pierwszy rajd wygrał w 2006 roku. Był to Rajd Katalonii, a sezon 2006 zakończył się dla Prokopa na 10. miejscu.

Kolejny rok 2007 stał pod znakiem poprawy osiągów i zwycięstw w ramach serii JWRC w rajdach Niemiec i Korsyki, a sezon 2007 Prokop zakończył na najniższym stopniu podium, za takimi asami jak Per-Gunnar Andersson i Urmo Aava.

W roku 2008 Martin Prokop łączył starty w cyklu JWRC oraz PWRC – mistrzostwach samochodów produkcyjnych. Odnosząc zwycięstwo w Rajdzie Sardynii Prokop zakończył sezon na 3. miejscu w klasyfikacji JWRC i 5. w klasyfikacji PWRC.

Martin Prokop w dakarowym Fordzie RaptorMateriały prasowe
Martin Prokop w dakarowym Fordzie Raptor

Sezon 2009 to kontynuacja startów w obu cyklach, za kierownicą Citroena C2 S1600. Dzięki wygranym w trzech rajdach – Cypru, Sardynii i Finlandii, Prokop zapewnił sobie tytuł mistrza świata JWRC. W klasyfikacji PWRC, za kierownicą Mitsubishi Lancera Evo IX, był na koniec sezonu drugi, za Armindo Araujo.

W roku 2010 Martin Prokop przesiadł się do serii SWRC, jadąc Fordem Fiestą S2000. Wtedy właśnie został pierwszym kierowcą, który samochodem S2000 wygrał odcinek specjalny przed kierowcami jadącymi fabrycznymi autami w topowej specyfikacji WRC.

Mocne wyniki Prokopa – trzecie miejsce w Rajdzie Szwecji i drugie miejsca w rajdach Meksyku, Niemiec i Japonii – zbliżyły kierowcę do tytułu mistrza świata SWRC, ale problemy ze wspomaganiem kierownicy podczas Rajdu Francji pogrzebały szanse na dobry wynik w rajdzie, a w konsekwencji na koniec sezonu.

W tym samym sezonie 2010 Prokop zdobył swoje pierwsze punkty w klasyfikacji generalnej WRC, zajmując 9. miejsce w Rajdzie Meksyku i punktując w Rajdzie Japonii. Z kolei w roku 2011 również punktował dwukrotnie – za 7. miejsce w Meksyku i 10. na Sardynii. Na koniec sezonu 2010 i kolejnego 2011 Prokop zajmował 3. miejsca w klasyfikacji generalnej serii SWRC.

W 2012 Prokop wystartował w jedenastu rundach WRC, gdzie regularnie dojeżdżał do mety na punktowanych pozycjach. Łącznie zdobył 46 punktów, zajmując dziewiąte miejsce w klasyfikacji sezonu, notując swój najlepszy wynik w Rajdzie Argentyny, gdzie był czwarty.

Martin Prokop - nowy zawodnik Orlen TeamMateriały prasowe
Martin Prokop - nowy zawodnik Orlen Team

W sezonie 2013 Martin Prokop wystartował w dwunastu rundach WRC, mając wysoką skuteczność - 10 miejsc w pierwszej dziesiątce i dwa nieukończone rajdy. W klasyfikacji sezonu Czech znów zajął dziewiąte miejsce, zdobywając w sumie 63 punkty.

W 2014 roku Prokop po raz kolejny zajął 9. miejsce, zdobywając w trakcie sezonu 44 punkty. W sezonie 2015 czeski rajdowiec z 39 punktami na zajął 11. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Martin Prokop w Rajdzie Dakar

W roku 2016 Martin Prokop wystartował w Rajdzie Dakar, rywalizując z innymi kierowcami o rajdowej przeszłości, jak Sebastien Loeb czy Mikko Hirvonen. Zajął wówczas 14. miejsce. Wystartował wtedy również w cyklu WRC w Rajdzie Meksyku, zajmując tam 7. lokatę za kierownicą Forda Fiesty WRC.

W 2017 roku Prokop kontynuował starty w Dakarze, tym razem przesiadając się z Toyoty Hilux do Forda Raptora, za kierownicą którego startował także w latach 2018 i 2019.

Martin Prokop w dakarowym Fordzie RaptorMateriały prasowe
Martin Prokop w dakarowym Fordzie Raptor

Nowy zawodnik Orlen Team poprawiał swój wynik w każdej kolejnej edycji Rajdu Dakar, podobnie zresztą jak Kuba Przygoński. Prokop zanotował w 2017 roku 11. pozycję na koniec Dakaru, rok później dojeżdżając na metę na 7. miejscu, a rok temu w edycji 2019 Prokop był na mecie 6.

W Rajdzie Dakar 2020 Martin Prokop zmieni pilota. Będzie nim Viktor Chytka, który zastąpi na prawym fotelu Jana Tomanka. Zmiana w załodze wynika z poważnego wypadku podczas Rajdu Maroka, po którym pilot Prokopa został przetransportowany do Czech na dalsze leczenie i rehabilitację.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA