Mazda CX-60 z sześciocylindrowym dieslem. Znamy cenę

Mazda CX-60 to najnowszy model japońskiej marki. SUV niedawno został zaprezentowany z napędem plug-in hybrid, a teraz otrzymuje potężnego, ale oszczędnego diesla o pojemności 3,3 litra.

Mazda CX-60 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 229 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Mazda jest w ofensywie i robi to w swoim stylu, czyli pod prąd zmian. Bo kto w dzisiejszych czasach prezentuje nowy model z silnikiem Diesla, do tego z aż sześcioma cylindrami i pojemnością 3,3 litra? To może być tylko Mazda. Wszystko to brzmi co najmniej intrygująco, ale znając dotychczasowe osiągnięcia inżynierów z Hiroszimy, jesteśmy nie tylko spokojni o efekt końcowy, ale wręcz nie możemy się doczekać pierwszego testu Mazdy CX-60 z napędem e-Skyactiv D. Do tej pory mieliśmy okazję wypróbować CX-60 z napędem PHEV, a relację z testu przeczytacie tutaj.

W sumie, w ciągu najbliższych trzech lat, Mazda wprowadzi na rynek pięć nowych modeli ze zelektryfikowanymi układami napędowymi, opartych o platformę „wszechstronnej architektury”. Po 2025 r. firma zaprezentuje zupełnie nową Skalowalną Architekturę Skyactiv EV – rozwiązanie, które pozwoli efektywnie konstruować samochody elektryczne różnej wielkości na jednej, wspólnej platformie.

Mazda CX-60Materiały prasowe

Mazda CX-60 z sześciocylindrowym dieslem

Silnik Diesla e-Skyactiv D o pojemności 3,3 l jest dla Mazdy pierwszym zbudowanym od podstaw rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem. Zaawansowana technologia spalania sprawia, że nowa jednostka wysokoprężna ma być jednym z najczystszych silników Diesla na świecie i dlatego Mazda jest przekonana, że ta jednostka napędowa przekroczy wymagania zapowiadanych regulacji dotyczących emisji spalin, gdy tylko wejdą one w życie.

Nowy, montowany wzdłużnie sześciocylindrowy silnik e-Skyactiv D o pojemności dokładnie 3283 cm sześc., z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail, opracowany został w duchu „rightsizingu”. To oznacza odpowiedni dobór pojemności silnika do wielkości i przeznaczenia samochodu, tak by uzyskać optymalne parametry mocy i zużycia paliwa. Silnik e-Skyactiv D będzie dostępny do wyboru w dwóch wersjach mocy – 200 KM z napędem na tylne koła i 254 KM z napędem na wszystkie koła i-Activ AWD.

Dużego diesla Mazdy wspiera przy tym 48-woltowy system miękkiej hybrydy M Hybrid Boost, a technologia spalania DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) poprawia wydajność silnika, emisję spalin i oszczędność paliwa. Obie te technologie w znacznym stopniu przyczyniają się do uzyskania przez Mazdę CX-60 dużego zasięgu, poczucia zapasu mocy podczas jazdy oraz niskiego zużycia paliwa i emisji spalin. Te zapewnienia płyną na razie z komunikatu prasowego producenta, natomiast nie omieszkamy sprawdzić tego, kiedy tylko pierwszy egzemplarz trafi do nas na redakcyjny test.

Mazda CX-60materiały prasowe
Mazda CX-60

Mazda CX-60 e-Skyactiv D - osiągi i spalanie

Dodajmy, że na papierze wygląda to nieźle. Jednostka e-Skyactiv D o mocy 254 KM zapewnia na przykład przyspieszenie 0-100 km/h w zaledwie 7,4 sekundy, pozwalając osiągnąć prędkość maksymalną 219 km/h. Co więcej, według normy WLTP zużycie paliwa to zaledwie 5,3 l/100 km, przy emisji CO2 na poziomie 137 g/km. Wariant o mocy 200 KM osiąga z kolei średnie zużycie paliwa (wg WLTP) 4,9 l/100 km i emisję CO2 równą 127 g/km.

Co jeszcze wiemy o tym napędzie Mazdy CX-60? Rzędowy, sześciocylindrowy silnik wytwarzać ma mniej wibracji, co jesteśmy akurat w stanie sobie wyobrazić. Sześć cylindrów w rzędzie zdecydowanie łatwiej jest wyrównoważyć, niż taką trzycylindrową jednostkę chociażby. Przy tym dźwięk pracy silnika ma być naturalny i przyjemny dla ucha.

Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu silnik zapewnia także wysoką zdolność holowania przyczepy o masie do 2500 kg, a co ciekawe, dzięki prostej budowie jednostki, masa silnika jest podobna do masy czterocylindrowego silnika wysokoprężnego Skyactiv D o pojemności 2,2 litra.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D - ceny wersji z dieslem

Mazda CX-60 z silnikiem Diesla będzie dostępna na większości rynków europejskich, a do salonów trafi w styczniu 2023 r. Polscy dealerzy Mazdy rozpoczną zbieranie zamówień na tę wersję napędową jeszcze w lipcu tego roku. Mazda CX-60 e-Skyactiv D z silnikiem o mocy 200 KM i napędem na tylną oś kosztuje od 201 900 zł za bogato wyposażoną wersję Prime-Line. Mocniejszy wariant 254 KM z napędem na wszystkie koła dostępny jest od poziomu Exclusive-Line i wyceniony został od 231 900 zł.

Warto na koniec dodać, że w późniejszym terminie do silników Diesla i napędu PHEV dołączy także rzędowy, sześciocylindrowy silnik benzynowy e-Skyactiv o pojemności 3 litrów. Ten także spełniać ma najsurowsze obecne i zapowiadane normy emisji spalin i czekamy z niecierpliwością także na test tej sześciocylindrowej „benzyny”. W dzisiejszych czasach, powtórzmy to wyraźnie, takie niespodzianki ze strony producentów cieszą podwójnie, kiedy zamiast wysilonych trzech cylindrów dostajemy słuszny silnik R6, a pojemność skokowa to nie karton mleka, ale co najmniej trzy takie kartony – pisząc z przymrużeniem oka.

To wciąż jednak nie koniec niespodzianek od Mazdy, bo już w 2023 roku firma zaprezentuje nowy model – Mazdę CX-80, która jest większa od CX-60 i będzie wyposażona trzy rzędy siedzeń.

Zobacz również:
REKLAMA