Mazda jest w ofensywie i robi to w swoim stylu, czyli pod prąd zmian. Bo kto w dzisiejszych czasach prezentuje nowy model z silnikiem Diesla, do tego z aż sześcioma cylindrami i pojemnością 3,3 litra? To może być tylko Mazda. Wszystko to brzmi co najmniej intrygująco, ale znając dotychczasowe osiągnięcia inżynierów z Hiroszimy, jesteśmy nie tylko spokojni o efekt końcowy, ale wręcz nie możemy się doczekać pierwszego testu Mazdy CX-60 z napędem e-Skyactiv D. Do tej pory mieliśmy okazję wypróbować CX-60 z napędem PHEV, a relację z testu przeczytacie tutaj.
W sumie, w ciągu najbliższych trzech lat, Mazda wprowadzi na rynek pięć nowych modeli ze zelektryfikowanymi układami napędowymi, opartych o platformę „wszechstronnej architektury”. Po 2025 r. firma zaprezentuje zupełnie nową Skalowalną Architekturę Skyactiv EV – rozwiązanie, które pozwoli efektywnie konstruować samochody elektryczne różnej wielkości na jednej, wspólnej platformie.

Mazda CX-60 z sześciocylindrowym dieslem
Silnik Diesla e-Skyactiv D o pojemności 3,3 l jest dla Mazdy pierwszym zbudowanym od podstaw rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem. Zaawansowana technologia spalania sprawia, że nowa jednostka wysokoprężna ma być jednym z najczystszych silników Diesla na świecie i dlatego Mazda jest przekonana, że ta jednostka napędowa przekroczy wymagania zapowiadanych regulacji dotyczących emisji spalin, gdy tylko wejdą one w życie.
Nowy, montowany wzdłużnie sześciocylindrowy silnik e-Skyactiv D o pojemności dokładnie 3283 cm sześc., z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail, opracowany został w duchu „rightsizingu”. To oznacza odpowiedni dobór pojemności silnika do wielkości i przeznaczenia samochodu, tak by uzyskać optymalne parametry mocy i zużycia paliwa. Silnik e-Skyactiv D będzie dostępny do wyboru w dwóch wersjach mocy – 200 KM z napędem na tylne koła i 254 KM z napędem na wszystkie koła i-Activ AWD.
Dużego diesla Mazdy wspiera przy tym 48-woltowy system miękkiej hybrydy M Hybrid Boost, a technologia spalania DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) poprawia wydajność silnika, emisję spalin i oszczędność paliwa. Obie te technologie w znacznym stopniu przyczyniają się do uzyskania przez Mazdę CX-60 dużego zasięgu, poczucia zapasu mocy podczas jazdy oraz niskiego zużycia paliwa i emisji spalin. Te zapewnienia płyną na razie z komunikatu prasowego producenta, natomiast nie omieszkamy sprawdzić tego, kiedy tylko pierwszy egzemplarz trafi do nas na redakcyjny test.
