REKLAMA

Mazda Kai Concept i Mazda Vision Coupe Concept

Na targach motoryzacyjnych w Tokio Mazda pokazała dwa koncepcyjne modele, które zapowiadają niedaleką przyszłość. A wygląda ona bardzo obiecująco.

Mazda Kai Concept Materiały prasowe
Mazda Kai Concept

Jednym z koncepcyjnych modeli jest Mazda Kai Concept, która jest wstępem do rozdziału pod tytułem nowa generacja Mazdy 3. Poza pięknym nadwoziem, auto ma w sobie zupełnie nowy silnik Skyactiv X, zwany "benzynowym dieslem".

Będąc przy silniku. Skyactiv X to pierwsza na rynku jednostka benzynowa o zapłonie samoczynnym - jak w dieslu właśnie. Nie zagłębiając się w szczegóły techniczne, zasada działania silnika jest podobna jak w silnikach Diesla. Mieszanka paliwowo-powietrzna ma być zapalana samoczynnie, dzięki dużej kompresji - jak w dieslach.

REKLAMA

REKLAMA

Mazda Kai Concept Materiały prasowe
Mazda Kai Concept

Czy oznacza to pozbycie się świec zapłonowych? Nie do końca. Te będą wykorzystywane do zapłonu w określonych warunkach - dużym obciążeniu jednostki czy przy zimnym silniku. Napędy Skyactiv-X będą potrzebować nawet o 30 proc. mniej paliwa, niż oferowane obecnie silniki benzynowe. Zastosowanie sprężarki mechanicznej podniesie dodatkowo maksymalny moment obrotowy, który wzrośnie od 10 do nawet 30 proc.

REKLAMA

Mazda Kai Concept Materiały prasowe
Mazda Kai Concept

Jeśli chodzi o Mazdę Kai, trzeba przyznać, że stylistyka Kodo przeszła tutaj na wyższy poziom. Dynamiczna, sportowa sylwetka charakteryzuje się długim przodem i opadającą linią w stylu coupe. Z tyłu uwagę zwracają okrągłe światła i szeroko rozstawione końcówki wydechu. Z przodu natomiast mamy potężny grill i głęboko cofnięte reflektory.

REKLAMA

REKLAMA

Mazda Kai Concept Materiały prasowe
Mazda Kai Concept

Pozostaje trzymać kciuki za to, żeby wersja produkcyjna była jak najbliższa modelowi koncepcyjnemu, co akurat w przypadku Mazdy wychodzi w ostatnich latach całkiem dobrze.

REKLAMA

Mazda Kai Concept Materiały prasowe
Mazda Kai Concept

Kabina Mazdy Kai Concept jest dość minimalistyczna, ale z powodzeniem mogłaby zostać przeniesiona w stosunku 1:1 do modelu produkcyjnego. Nawet ekran rozciągający się od środka deski rozdzielczej niemal do samych drzwi pasażera wygląda całkiem współcześnie. Przecież podobny, choć w mniejszej skali, pomysł mamy w Ferrari GTC4 Lusso - pasażer ma przed sobą ekran, na którym sam wybiera, jakie informacje mają być wyświetlane.

REKLAMA

REKLAMA

Mazda Vision Coupe Concept Materiały prasowe
Mazda Vision Coupe Concept

Drugim autem na stoisku Mazdy jest Vision Coupe Concept - zapowiedź rasowego, sportowego samochodu. Potężne hamulce i poczwórna końcówka wydechu oraz płynna linia zwiastują nadejście czegoś wielkiego, na co wcześniej przygotowywał nas już koncept RX-Vision.

REKLAMA

Mazda Vision Coupe Concept Materiały prasowe
Mazda Vision Coupe Concept

Wiele mówi się też o powrocie Mazdy do wykorzystania silnika Wankla z wirującym tłokiem. Na razie ma być on wykorzystany jako tzw. range extender, czyli agregat prądotwórczy dla napędu elektrycznego. Mazda nie wyklucza jednak, że trwające prace rozwojowe zaowocują nieco szerszym wykorzystaniem tego niezwykłego silnika.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA