Mazda Parkway – minibus z silnikiem Wankla

Silnik Wankla jednoznacznie kojarzy się z Mazdą, bo ta marka wyniosła wirujące tłoki na wyżyny możliwości. Mało kto jednak wie, że poza popularnymi modelami RX-7 czy RX-8 silnik Wankla napędzał też minibusa.

Mazda Parkway Rotary 26 fot. materiały prasowe
Mazda Parkway Rotary 26
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 69 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Mazda słynie z samochodów sportowych napędzanych silnikami Wankla. Światowym bestsellerem, odnoszącym sukcesy jako samochód wyścigowy, była choćby Mazda RX-7. Sławę zdobyły również dwa inne modele napędzane silnikami z wirującym tłokiem – jeden to samochód wyścigowy 787B triumfujący w Le Mans, a drugi to nieco bardziej przyziemny, choć bynajmniej nie zwyczajny, model Mazda RX-8, wyróżniający się dodatkowo drzwiami typu freestyle.

REKLAMA

Wśród wszystkich oferowanych na przestrzeni lat przez Mazdę samochodów wybija się biały kruk, będący unikatem, który różni się od swojego sportowego rodzeństwa. Oto minibus Mazda Parkway.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Mazda i minibus? Tak, choć nie u nas

Mazda Parkway Rotary 26fot. materiały prasowe
Mazda Parkway Rotary 26

Mazda rozpoczęła produkcję minibusów w 1960 roku. Lekki autobus Mazdy, przeznaczony do pracy w małych firmach, dostawach dla hoteli i restauracji, dowozach uczniów do szkół, szybko zdobył popularność dzięki oferowanemu komfortowi. Ponadto, wczesna wersja wyposażona w dzielone, podwójne tylne drzwi, służyła również jako karetka pogotowia.

Lekki autobus zadebiutował na rynku w 1965 r. jako 25-miejscowy pojazd dla transportu publicznego, jednak w kolejnych latach ewoluował. Rok wcześniej zaprezentowany na Tokyo Motor Show 1964, zaskoczył publiczność wyjątkowo futurystyczną stylistyką, która pozostała niezmieniona w wersji produkcyjnej.

Wraz z rosnącym popytem na minibusy, Mazda wprowadziła na rynek w roku 1972 zupełnie przeprojektowaną wersję małego użytkowego autokaru pod nową nazwą modelową – Mazda Parkway 26, gdzie 26 oznaczało dopuszczalną liczbę pasażerów. Parkway miał wiele zalet – był zbudowany w zgodzie z wysokimi standardami bezpieczeństwa, zapewniał pasażerom komfort dzięki radiu, wydajnemu ogrzewaniu, a także miękkiej podsufitce i innym udogodnieniom, które sprawiały, że chciało się nim podróżować.

REKLAMA

REKLAMA

Mazda Parkway - wirujące tłoki

Mazda Parkway Rotary 26fot. materiały prasowe
Mazda Parkway Rotary 26

Do tej pory wszystkie autobusy Mazdy były napędzane konwencjonalnymi silnikami spalinowymi, jednak rosnące zanieczyszczenie powietrza na przełomie lat 60. i 70. XX w. Spowodowało zmianę podejścia producenta z Hiroszimy. W 1974 r. Mazda postanowiła wprowadzić do programu Parkway wersję z przyjaznym dla środowiska silnikiem z wirującym tłokiem, powołując do życia unikatową Mazdę Parkway Rotary 26. Niskoemisyjny silnik Wankla 13B, znany ze sportowej Mazdy RX-3, spełniał z nawiązką ówczesne japońskie normy emisji spalin, zapewniając jednocześnie wyjątkowe osiągi oraz cichą i płynną pracę.

Był jednak jeden mały problem: chociaż minibus z napędem Wankla wyprzedzał swoją epokę pod względem emisji spalin, nie zachwycał swoim wysokim zużyciem paliwa, co od zawsze było bolączką silników z wirującym tłokiem. W wersjach wyposażonych w opcjonalną klimatyzację potrzebny był na przykład jeszcze jeden silnik tłokowy o pojemności 1 litra. Masa pojazdu, obciążonego dwoma 70-litrowymi zbiornikami paliwa, które były niezbędne ze względu na wysokie zużycie paliwa przez silnik z tłokiem obrotowym, wzrastała o około 400 kg, co jeszcze bardziej podnosiło zużycie paliwa.

Wysokie koszty eksploatacji doprowadziły do tego, że wyprodukowano niewiele egzemplarzy, gdyż małe firmy nie mogły sobie pozwolić na wybór autobusu Parkway z silnikiem Wankla. Do 1976 r. wyprodukowano zaledwie 44 sztuki tego modelu, co czyni go białym krukiem wśród wszystkich pojazdów napędzanych silnikami z wirującym tłokiem – i zarazem przedziwnym epizodem w historii pojazdów Mazdy. W 1982 roku do salonów sprzedaży trafiła nowa generacja Mazdy Parkway. Tym razem zrezygnowano z mało udanej wersji napędzanej silnikiem Wankla, aż do zaprzestania produkcji autobusu w 1995 roku.

Historia Mazdy Parkway

Mazda Parkway Rotary 26fot. materiały prasowe
Mazda Parkway Rotary 26

Chociaż Parkway Rotary to unikat – wyprodukowano zaledwie 44 egzemplarze – rodzinie Frey z Augsburga udało się zdobyć autobus z napędem Wankla do swojego Mazda Classic Museum. Była to niezwykła przygoda: „Znajomy mojego znajomego znał kogoś w Japonii, kto chciał sprzedać ten model” – wspomina Joachim Frey. „Bez wahania skontaktowaliśmy się z dealerem i kupiliśmy autobus nie oglądając go na żywo. Nie wiedzieliśmy jakie niespodzianki mogą na nas czekać, do momentu, kiedy ten rzadki pojazd dotarł do portu w Rotterdamie. Oczywiście autobus wymagał trochę pracy, ale można było uruchomić silnik i na własnych kołach dojechał do Augsburga.”

Od tego czasu Parkway działa i robi wrażenie na zwiedzających Muzeum Klasyków Mazdy w Augsburgu. „Parkway Rotary był wcześniej używany jako autobus szkolny i jest ozdobą naszej kolekcji. Jazda nim dostarcza zupełnie innych wrażeń. Czujesz, że napędza go wirnik silnika Wankla i – chociaż jest to autobus – naprawdę zachowuje się jak samochód osobowy. Prowadzi się go bardzo łatwo i wygodnie” – mówi Joachim Frey. Do dziś rodzina Frey utrzymuje przyjacielskie stosunki z poprzednim właścicielem tego egzemplarza Parkway Rotary, wyjaśnia z uśmiechem Joachim: „Nadaliśmy sprzedawcy przydomek «bus-man» i nawet tak się przedstawia, kiedy rozmawiamy przez telefon”.

24 czerwca Muzeum Mazdy w Augsburgu ponownie otwarło się dla zwiedzających po okresie lockdownu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA