Mazda i samochód walizkowy

Mazda słynie z innowacyjnych i oryginalnych pomysłów. Jednym z nich było zbudowanie samochodu, który składał się do rozmiarów podróżnej walizki. Oto jego historia.

Mazda - samochód walizkowy fot. materiały prasowe
Mazda - samochód walizkowy
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 73 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Mazda trafiła na pierwsze strony gazet na początku lat 90. dzięki wielu niesłychanym osiągnięciom. Jednym z nich był jedyny w swoim rodzaju „samochód walizkowy”. A wszystko zaczęło się na początku lat 90. XX wieku, kiedy koniec zimnej wojny przyniósł powiew optymizmu. W tym właśnie czasie Mazda przeżywała swój rozkwit.

REKLAMA

Japoński producent samochodów, znany z przełamywania konwencji i ośmielony popularnością swojego nowego roadstera MX-5, został w 1991 r. pierwszą japońską marką, która wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans i jedyną, która miała w ofercie (i wiele wskazuje na to, że historia niebawem się powtórzy) samochód z silnikiem Wankla. W tym samym roku Mazda zaprezentowała zresztą także koncepcyjny samochód z silnikiem rotorowym, napędzany wodorem model o nazwie Mazda HR-X.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Panująca w centrali w Hiroszimie atmosfera wiary w nowe możliwości zrodziła takie inicjatywy, jak Fantasyard, wewnętrzny konkurs organizowany w latach 1989-1991, w którym zespoły z różnych działów rywalizowały o najlepsze pomysły na mobilność. Fantasyard trafnie odzwierciedlał optymistyczną atmosferę panującą trzy dekady temu, w firmie od dawna znanej z przełamywania obowiązujących konwencji. Jedna z edycji konkursu przyniosła szczególnie pomysłowego, choć nieco zaskakującego zwycięzcę.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Samochód walizkowy Mazdy

Nazwany „samochodem walizkowym" pojazd to właściwie bardziej trójkołowy skuter czy też gokart, niż samochód, ale mniejsza o nomenklaturę. Tenże trójkołowy koncept zainspirowany został prawdopodobnie wizją sprawniejszego poruszania się po lotniskach. Grupa siedmiu inżynierów z grupy testującej i badającej ręczne skrzynie biegów Mazdy, dysponując ograniczonym budżetem, zakupiła największą dostępną walizkę ze sztywną skorupą oraz miniaturowy motocykl i zabrała się do pracy nad swoim pomysłem.

Mazda - samochód walizkowyfot. materiały prasowe
Mazda - samochód walizkowy

Rezultat był genialny w swojej prostocie. Bo oto w walizce Samsonite, o wymiarach 57 na 75 cm zamontowano dwusuwowy silnik o pojemności 34 cm sześc. i mocy 1,7 KM. Wewnątrz umieszczono uchwyty kierownicy, które mocowano do kolumny kierowniczej, a tylne koła dokręcano do jej obudowy, podczas gdy przednie koło wysuwało się z przodu, przez zdejmowaną klapę. Rozłożenie i uruchomienie walizkowego środka transportu trwało zaledwie minutę, a sam pojazd rozwijał maksymalną prędkość 30 km/h.

Samochód walizkowy odzwierciedlał styl i charakter Mazdy na kilka sposobów. Nie tylko dawał przyjemność z jazdy dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, podobnie jak to jest od lat aż po dziś dzień w MX-5, ale także nawiązywał w swojej oryginalności do pierwszego pojazdu produkcyjnego marki Mazdy-Go, popularnej trójkołowej rikszy motorowej, wprowadzonej na rynek w 1931 roku.

Mazda - samochód walizkowyfot. materiały prasowe
Mazda - samochód walizkowy

Samochód walizkowy pozostał ciekawostką

Przy masie 32 kg samochód walizkowy nie był praktyczny, przynajmniej z punktu widzenia jego pierwotnego przeznaczenia – lotniskowego środka transportu. Mimo że nigdy nie rozważano produkcji masowej, ten przenośny trójkołowiec był szeroko komentowany w mediach, służąc Mazdzie do celów reklamowych. Spory wydźwięk skłonił producenta do zbudowania jeszcze dwóch kolejnych egzemplarzy, przeznaczonych na rynek amerykański i europejski, przy czym ten ostatni został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1991 roku, obok Mazdy 787B, która wygrała legendarny wyścig Le Mans. Do dziś ocalał tylko amerykański egzemplarz, gdyż oryginał został „przypadkowo” zniszczony, natomiast europejska replika zaginęła w nieznanych okolicznościach.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA