[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Mazda przygotowuje powrót silnika Wankla

Silnik Wankla powróci – zapowiada Mazda. Jego nową rolą będzie przedłużenie zasięgu pojazdów elektrycznych.

Samochody Mazda z silnikiem Wankla Samochody Mazda z silnikiem Wankla, fot. Mazda

Silnik Wankla kojarzy się z Mazdą, bo marka ta jako jedyna stosowała ten właśnie rodzaj jednostki napędowej w swoich samochodach jeszcze w latach 10. tego wieku. Ostatni motor z wirującym tłokiem zjechał z taśm japońskiego producenta w połowie 2012 roku, a napędzał model RX-8.

Zalety, jakie daje silnik Wankla, choćby w postaci dużej mocy z małej pojemności, czy niewielkich rozmiarów, niestety przegrały z wadami, jak wysokie spalanie czy trudność dostosowania tej jednostki do wciąż zaostrzanych norm emisji spalin.

Zobacz także: nie żyje konstruktor silnika Wankla - Kenichi Yamamoto

Teraz jednak Mazda potwierdza to, co w zasadzie wiedzieliśmy od dawna. Otóż wirujące tłoki powrócą. Z tą jednak różnicą, że nie jako główny napęd samochodów, a tzw. range extender, czyli silnik pomocniczy, służący do generowania prądu dla silnika elektrycznego, w celu zwiększenia jego zasięgu.

REKLAMA

REKLAMA

Małe gabaryty i łatwość zmieszczenia takiego silnika w nadwoziu są nie lada atutami przy konstruowaniu pojazdów elektrycznych. Już w 2020 roku Mazda wprowadzi na rynek swoje pierwsze samochody o napędzie elektrycznym (EV).

Początkowo Mazda przedstawi dwa modele elektryczne zasilane z akumulatorów. W jednym z nich akumulator będzie jedynym źródłem energii. W drugim natomiast, dodatkowo, w celu zwiększenia zasięgu, zastosowany zostanie mały i lekki, wyjątkowo cichy silnik Wankla.

Zadaniem silnika spalinowego w tym modelu będzie ładowanie akumulatora w miarę konieczności. Zwiększenie w ten sposób zasięgu pojazdu ma wyeliminować niepokój kierowcy o to, czy zapas energii wystarczy na dojechanie do celu. Niepokój taki jest obecnie problemem dla użytkowników znacznej części samochodów elektrycznych zasilanych wyłącznie z akumulatorów.

REKLAMA

Małe rozmiary i wysoka moc jednostkowa silnika z wirującym tłokiem to zalety, które ułatwiają zmieszczenie go w pojazdach elektrycznych i użycie go do wielu stosowanych w nich rozwiązań technicznych.

Producent zamierza także wykorzystać kompatybilność silnika Wankla z paliwami gazowymi: jednostka taka, dostarczająca w miarę potrzeb energii elektrycznej poprzez ładowanie akumulatorów, będzie przystosowana do zasilania gazem LPG (propan-butan). Samochód elektryczny z instalacją LPG? W Polsce powinien przyjąć się znakomicie.

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 60 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij