Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV debiutuje właśnie podczas salonu samochodowego w Brukseli. To hybrydowa wersja modelu znanego dotychczas wyłącznie z napędem elektrycznym. W dodatku jest to hybryda plug-in, która wykorzystuje silnik Wankla, ale służący nie do napędzania kół, a jako generator prądu. Mazda już znacznie wcześniej zapowiadała takie rozwiązanie, niemniej teraz wiemy o nim znacznie więcej. Wiemy na przykład, że cena startuje od poziomu znanego z elektrycznej Mazdy MX-30, co daje klientom wybór między zaletami pełnego elektryka i związanych z tym przywilejów przy jego wadach w postaci niedużego zasięgu, a zaletami hybrydy plug-in z dużym zasięgiem i możliwością jazdy w trybie elektrycznym.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – specyfikacja na rynki europejskie
Elektryczna Mazda MX-30 wprowadzona została do sprzedaży w 2020 r. jako pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny marki z napędem akumulatorowym, choć na wybranych rynkach pozaeuropejskich samochód ten dostępny jest z silnikiem spalinowym z układem miękkiej hybrydy. MX-30, choć zasięgiem nie może rywalizować z konkurentami, oferuje za to przyjemne prowadzenie, atrakcyjny design oraz sporą przestrzeń w kabinie,a przynajmniej z przodu. Warto wspomnieć też o zastosowaniu przyjemnych w dotyku materiałów. Kombinacja wszystkich tych elementów sprawia, że za autem klienci spoglądają częściej, niż można by przypuszczać (patrz: bardzo skromny zasięg).

Teraz ma się to zmienić i poprawić, bo do gry wchodzi Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV. Nie jest to „elektryk”, a szeregowa hybryda typu plug-in, która z zasięgiem 85 km na w pełni naładowanym akumulatorze pozwala cieszyć się walorami napędu elektrycznego, dając jednak większe możliwości wykorzystania na dalekich dystansach. Tak czy inaczej, przez całą podróż pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym, bo po wyczerpaniu zapasu energii do gry wchodzi silnik Wankla, działający jako generator prądu.
Mazda zdecydowała się na zastosowanie silnika rotorowego do zasilania generatora, wykorzystując wyjątkową zdolność silnika Wankla do wytwarzania wymaganej mocy przy użyciu niewielkiej jednostki napędowej. Opracowany od podstaw silnik rotorowy 8C umieszczono jest pod maską, obok generatora i silnika elektrycznego o dużej mocy. Ten kompaktowy, elektryczny zespół napędowy jest sparowany z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 17,8 kWh i 50-litrowym zbiornikiem benzyny, tworząc rzadko spotykany, szeregowy układ hybrydowy typu plug-in.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV przynosi rozwiązania również dla kierowców prowadzących aktywny tryb życia, oferując takie funkcje, jak możliwość ładowania 2- lub 3-fazowym prądem przemiennym (AC) i szybkiego ładowania prądem stałym (DC). Jest też gniazdo 230 V o mocy 1500 W i trzy tryby jazdy dostosowane do różnych sytuacji na drodze: Normal, EV i Charge. Ponadto, dzięki mocnemu silnikowi elektrycznemu o mocy 125 kW, zapewnia nawet nieco lepsze osiągi niż w pełni elektryczna Mazda MX-30.