Mercedes-AMG One nowym rekordzistą Północnej Pętli Nurburgring

Mercedes-AMG One pokonał podrasowane Porsche 911, stając się nowym rekordzistą Nordschleife w klasie samochodów drogowych. Pętla o długości 20,8 km została pokonana w czasie 6:35,183 min.

Mercedes-AMG One z rekordem Nordschleife fot. materiały prasowe
Mercedes-AMG One z rekordem Nordschleife

Niesamowite osiągnięcie stało się faktem. Dotychczasowy rekord 20,8-kilometrowej Północnej Pętli toru Nurburgring, należący do podrasowanego przez Manthey-Racing Porsche 911 GT2 RS, został właśnie pobity o 3,65 sekundy. Nowym królem Nordschleife i zarazem najszybszym samochodem z homologacją drogową został tym samym Mercedes-AMG One, za kierownicą którego zasiadł dobrze znany kierowca Maro Engel. Hipersamochód z rodowodem wywodzącym się z bolidu F1 potrzebował zaledwie 6:35,183 min na wykonanie jednego pełnego kółka w tzw. zielonym piekle, jak nazywana jest kultowa pętla Nurburgringu.

Mercedes-AMG One z rekordem Nordschleifefot. materiały prasowe
Mercedes-AMG One z rekordem Nordschleife

Dodajmy, że One był jednocześnie o 8,43 sekundy szybszy od swojego bliskiego krewnego, Mercedesa-AMG GT Black Series. Ciekawostką jest też, że podczas bicia rekordu, co miało miejsce 28 października o godzinie 17:14, więc tuż przed oficjalnym zamknięciem toru, nawierzchnia nie była całkowicie sucha, co dowodzi zarówno technologicznego kunsztu inżynierów AMG, jak i najwyższych umiejętności samego kierowcy. Poniżej zamieszczamy nagranie z przejazdu - zobaczcie sami, jak wyglądały warunki owego dnia.

Mercedes-AMG One – napęd prawie jak w bolidzie F1

Do napędu Mercedesa-AMG One wykorzystano układ nie tyle przejęty z bolidu Formuły 1, co raczej mocno zainspirowany ścigającymi się w F1 pojazdami. Mowa o 1,6-litrowym, turbodoładowanym silniku V6, który kręci się do niewiarygodnie wysokich obrotów, sięgających 11 000 obr./min. Sam benzynowy motor generuje moc 574 KM i co ciekawe, spełnia wymogi normy Euro 6. Ale to nie wszystko, bo wspomnieć trzeba o silnikach elektrycznych i łącznej mocy systemowej sięgającej ponad 1000 KM. Dokładnie jest to 1063 KM, do czego sowicie dokładają się aż cztery motory elektryczne – dwa przy kołach przedniej osi (łącznie 320 KM), jeden przy silniku (kolejne 163 KM) i jeden przy turbosprężarce (dodatkowych 121 KM).

Mercedes-AMG One z rekordem Nordschleifefot. materiały prasowe
Mercedes-AMG One z rekordem Nordschleife

 

Zanim przejdziemy do osiągów, warto dodać, że Mercedes-AMG One jest hybrydą plug-in, choć akumulator gromadzi skromne 8,4 kWh, pozwalając pokonać do 18 km przy bardzo, bardzo spokojnej jeździe. Ciekawostką, kolejną już, jest fakt, że skuteczność rekuperacji pozwala naładować tę „baterię” w czasie jazdy do poziomu 80 proc., choć oczywiście można to zrobić także z zewnętrznego źródła energii.

Ważące blisko 1,7 tony (1695 kg) hiperauto, dysponujące technologią Formuły 1, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zawrotne 2,9 sekundy, ale większe wrażenie robi 7 sekund potrzebnych na sprint od 0 do 200 km/h, nie mówiąc już o tym, że 300 km/h na liczniku pojawi się po 15,6 sekundy od startu. Maksymalna prędkość sięga 325 km/h i jest ograniczona elektronicznie. Jak szybko jedzie ten samochód w zakrętach? Na to pytanie odpowiedzią jest uzyskany właśnie tytuł najszybszego drogowego auta na Nordschleife.

Mercedes-AMG One z rekordem Nordschleifefot. materiały prasowe
Mercedes-AMG One z rekordem Nordschleife

Ile kosztuje Mercedes-AMG One? Dużo, bo około 2 mln dolarów, choć i tak limitowana do 275 sztuk seria jest już wyprzedana, i to od kilku lat. Podobno cztery egzemplarze trafią do Polski. Spotterzy – szykujcie się. A póki co obejrzyjcie nagranie rekordowego przejazdu, co zajmie wam niewiele, bo nieco ponad 6,5 minuty. W sam raz na krótką przerwę w pracy.

Zobacz również:
REKLAMA