REKLAMA

Mercedes-AMG zapowiada mocne hybrydy i pojazdy elektryczne

AMG ujawnia plany na najbliższe lata. Spodziewamy się nie tylko w pełni elektrycznych modeli, ale przede wszystkim rasowych hybryd, dysponujących mocą 816 KM oraz 1000 Nm momentu obrotowego.

Mercedes-AMG Project One - Poznań Motor Show 2018 fot. Michał Szymaczek
Mercedes-AMG Project One - Poznań Motor Show 2018

Mercedes-AMG jest u progu wprowadzenia ostatecznej, produkcyjnej wersji swojego hipersamochodu z technologią bolidów Formuły 1 – Mercedesa-AMG Project ONE. Ale jak już wiemy, sportowych hybryd z logo marki z Affalterbach będzie więcej i pierwsze z nich zadebiutują jeszcze w tym roku.

Nowa strategia napędów opierać się ma na dwóch filarach:

  • z jednej strony na hybrydach o wysokich osiągach, dysponujących niezależną koncepcją napędu pod szyldem E PERFORMANCE
  • drugi filar tworzą akumulatorowo-elektryczne wersje AMG oparte na nowej architekturze Mercedes Electric Vehicle Architecture (EVA) dla samochodów klas luksusowej i premium.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Mercedes-AMG i sportowe hybrydy

Przyszłe modele AMG napędzane będą przez 8- lub 4-cylindrowy silnik AMG, wspierany synchronicznym silnikiem elektrycznym z magnesami trwałymi, a także z opracowanym w Affalterbach wysokowydajnym akumulatorem oraz w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Silnik elektryczny (o mocy do 150 kW/204 KM i momencie obrotowym 320 Nm, w zależności od serii modelowej) jest umieszczony przy tylnej osi i zintegrowany z elektrycznie przełączaną dwubiegową przekładnią oraz elektronicznie sterowaną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. Lekki, wysokowydajny akumulator znajduje się z tyłu, nad osią. Taka konstrukcja zapewnia liczne korzyści, zwłaszcza w przypadku samochodów sportowych i modeli o wysokich osiągach.

Oprócz tego wiemy, że ów silnik elektryczny konstrukcji AMG bezpośrednio napędza tylną oś (bez udziału przekładni AMG SPEEDSHIFT MCT-9G), a w razie poślizgu może na krótko przekazać siłę napędową na przednie koła. To rezultat mechanicznego połączenia w pełni zmiennego napędu obu osi za pomocą wału Kardana i przednich półosi.

Co więcej, elektronicznie sterowana blokada tylnego dyferencjału może – w zależności od sytuacji – optymalnie rozdzielać moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami. W rezultacie hybrydowy samochód jest w stanie jeszcze zwinniej przyspieszać na wyjściu z zakrętu.

Wspomniana wyżej zautomatyzowana dwubiegowa skrzynia przy tylnej osi, ze specjalnie dobranymi przełożeniami, zapewnia odpowiednią rozpiętość, od dostarczania wysokiego momentu obrotowego na potrzeby sprawnego ruszenia, aż po konsekwentnie generowane osiągi przy wyższych prędkościach. Elektryczny siłownik załącza 2. bieg najpóźniej po przy ok. 140 km/h, co odpowiada maksymalnej prędkości silnika elektrycznego ok. 13 500 obr./min. Podobne rozwiązanie znamy z elektrycznego Porsche Taycana.

Mercedes-AMG wchodzi w erę elektryfikacjifot. materiały prasowe
Mercedes-AMG wchodzi w erę elektryfikacji

REKLAMA

Mercedes-AMG – ponad 800 KM w hybrydzie

Wyjątkowe osiągi hybrydowego napędu AMG mówią same za siebie: technicznie możliwe jest tu uzyskanie mocy systemowej przekraczającej 600 kW (ponad 816 KM) oraz systemowego momentu obrotowego ponad 1000 Nm. W zależności od pojazdu umożliwia to przyspieszenie od 0 do 100 km/h nawet w mniej niż 3,0 s. Natychmiastowa reakcja napędu elektrycznego, szybki przyrost momentu obrotowego i zoptymalizowany rozkład masy umożliwiają uzyskanie nowych, najlepszych wartości dynamiki wzdłużnej i poprzecznej.

Hybrydowy układ napędowy jest zaplanowany dla kilku serii modelowych, na różnych etapach rozbudowy. Aby uwzględnić zmieniający się rynek i wymagania klientów w przyszłych produktach, ostateczna specyfikacja silnika oraz wartości osiągów nadal pozostają otwartą kwestią.

Równolegle z opracowywaniem 8-cylindrowych hybryd, rozwijany jest wariant hybrydowy w połączeniu z 4-cylindrowym silnikiem AMG z turbodoładowaniem. Jednostka o pojemności 2,0 l (wewnętrzne oznaczenie M 139) była do tej pory poprzecznie montowana w kompaktowych modelach o wysokiej mocy. Jako wariant E PERFORMANCE będzie stosowana również w innych przyszłych seriach modelowych Mercedes-AMG – tyle że po gruntownej przebudowie, w układzie wzdłużnym, a jej parametry ponownie znacznie wzrosną. Inżynierowie AMG dążą do tego, aby ewolucja silnika M 139 po raz kolejny „przebiła” rekord poziomu mocy uzyskiwanej z 1 l pojemności wśród 4-cylindrowych jednostek seryjnych. Największą innowacją jest elektryczna turbosprężarka, która po raz pierwszy znajdzie zastosowanie w pojeździe seryjnym. Technika ta pochodzi bezpośrednio z Formuły 1 i nosi nazwę MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Mercedes-AMG wchodzi w erę elektryfikacjifot. materiały prasowe
Mercedes-AMG wchodzi w erę elektryfikacji

W 4-cylindrowej hybrydzie mocny 2,0-litrowy silnik AMG z elektryczną turbosprężarką o mocy ponad 330 kW (ponad 449 KM) można połączyć z silnikiem elektrycznym o mocy do 150 kW (do 204 KM). Całkowita moc i całkowity moment obrotowy umożliwiają przyszłym modelom AMG generowanie osiągów przewyższających nawet porównywalne, obecne pojazdy z silnikami V8 bez napędu hybrydowego. Wysoka zwinność, osiągi oraz efektywność hybrydowego 4-cylindrowego układu napędowego zostaną po raz pierwszy zaprezentowanew przyszłej generacji Mercedesa-AMG Klasy C.

Mercedes-AMG na prąd

Na koniec informacja o tym, że Mercedes-AMG pracuje nad samochodami o wysokich osiągach z napędem całkowicie akumulatorowo-elektrycznym. Takie modele AMG są obecnie budowane na podstawie nadchodzących elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Ich wprowadzanie na rynek rozpocznie się jeszcze w tym roku. Będą one „ambasadorami nowej ery” w segmencie aut o wysokich osiągach (modele AMG z serii 43 i 53), a ich grupy docelowe mają stanowić klienci, którzy przywiązują dużą wagę do innowacyjnej elektromobilności, lecz nie chcą rezygnować ze sportowych osiągów i prowadzenia.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA