Mercedes-Benz GLC: Jeden do wszystkiego - TEST

Najpopularniejszy obecnie model Mercedesa – GLC w nowej odsłonie ma smuklejszą sylwetkę, seryjny napęd na 4 koła, nowe napędy hybrydowe oraz imponuje komfortem podróżowania. Oto nasze wrażenia z pierwszych jazd Mercedesem GLC 220d.

Mercedes GLC materiały prasowe
Mercedes GLC
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 177 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nie dziwi nas fakt, że GLC jest od dwóch lat najchętniej wybieranym przez klientów modelem Mercedesa i do tej pory sprzedał się w imponującej liczbie 2,6 miliona egzemplarzy. Wszechstronność nowej generacji GLC powoduje, że spełnia on większość potrzeby jakie stawia się dziś przed samochodem. Wygląda prestiżowo, ma nowoczesne rozwiązania, świetnie spisuje się podczas podróżowania w mieście, zapewnia bardzo wysoki komfort na długich dystansach i nie stroni od prób terenowych.

Mercedes GLCmateriały prasowe
Mercedes GLC

Mercedes-Benz GLC - Najważniejszy atut

Już od pierwszych kilometrów naszej trasy testowej poprowadzonej drogami koło Barcelony czujemy, że komfort podróżowania to jeden z największych atutów Mercedesa GLC. To to cecha, która wyróżnia go na tle konkurentów premium. Mercedes od lat słynął z wugody podróżowania i tym uzależniał swoich klientów. Mamy wrażenie, że obecnie jeszcze mocniej skupia się na tym aspekcie.
Mieliśmy okazję prowadzić najbogatszą wersję pod względem komfortu podróżowania. Nasz egzemplarz wyposażonym był w pneumatyczne zawieszenie oraz najwyższy poziom wyciszenia wnętrza. Nowe czterowahaczowe zawieszenie przednich kół oraz wielowahaczowa oś z tyłu w połączeniu pneumatyką (AIRMATIC), która oferuje zmienną regulację tłumienia w zakresie ugięcia i odbicia powoduje, że samochód znakomicie izoluje od wszelkich nierówności na drodze. Co ważne kierowca nie jest odizolowany od informacji, dzięki czemu precyzyjna jazda wymagającą górską drogą nie wymaga szczególnego skupienia. Zwinność i stabilność tego SUV-a w zdecydowany stopniu poprawiają opcjonalne skrętne tylne koła, które występują wraz z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 4,5 stopnia, co zmniejsza średnicę zawracania o 90 cm, do 10,9 m. Kierowca za kierownicą GLC czuje się bardzo bezpiecznie. Auto świetnie trzyma też kierunek jazdy na autostradzie i sprawia wrażenie bardzo stabilnego.
Najlepiej wyposażona wersja ma również imponujące wyciszenie wnętrza. Niezwykle niski poziom hałasu to z dużej mierze efekt poprawienia sztywności całej karoserii oraz wzmocnienia wrażliwych punktów. Wprowadzono też nowe lekkie materiały wygłuszające, które są bardzo skuteczne w eliminowaniu tych najbardziej nieprzyjemnych dla ludzkiego ucha częstotliwości dźwięku. Szkody tylko, że podstawowe wersje wyposażenia nie mają tak zaawansowanej izolacji akustycznej.
Wyciszenie, komfort pracy zawieszenia oraz sztywność karoserii powodują, że jazda GLC jest uzależniająco komfortowa i to jest największa zaleta Mercedesa. Udało nam się jednak znaleźć elementy, które zakłócają tę przyjemną atmosferę wnętrza Mercedesa GLC.

Mercedes GLCmateriały prasowe
Mercedes GLC

Mercedes-Benz GLC - Lubimy pokrętła

Najnowszy SUV Mercedesa w środku jest gustownie zaprojektowany i świetnie wykonany. Niestety elegancja wzięła górę nad funkcjonalnością. W GLC nie znajdziemy fizycznych przycisków ani pokręteł szybkiego dostępu, np. do sterowania głośnością sprzętu audio lub regulowania temperatury we wnętrzu. Pod zdającym się unosić nad deską rozdzielczą dużym ekranie znajduje się pasek z przyciskami, ale nie są tak wygodny w użytkowaniu jak klasyczne pokrętła. Fizycznych przycisków nie znajdziemy również na kierownicy o wzorowo ukształtowanym wieńcu, co również oznacza, że przy jej obsłudze musimy się bardziej skupiać i zdarza się odrywać wzrok od drogi.
Pozostałe elementy sterowania wraz z intuicyjnym menu najnowszej generacji systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) z wysokiej jakości ekranem i możliwością sterowania głosowego w przyswajalny sposób wprowadzają nas w bogaty świat wyposażenia dodatkowego. Pełnoekranowa nawigacja opcjonalnie może zostać wzbogacona o tzw. rozszerzoną rzeczywistość – kamera rejestruje wówczas otoczenie przed samochodem, a główny wyświetlacz „nakłada” na jej obraz wirtualne obiekty i informacje. Należą do nich m.in. znaki drogowe, strzałki, czy zalecenia dotyczące zmiany pasa. Nawigacja współpracuje w układem napędowym po to, by obniżyć zużycie paliwa. Można skorzystać z funkcji automatycznego dostosowania prędkości do drogi. Dzięki niej jeśli zdejmiemy nogę z gazu samochód sam płynnie zwalnia np. przed rondem lub zakrętem odzyskując energię. Duże wrażenie pozostawia również kolorowy wyświetlacz przezierny o dużej powierzchni i wysokiej jakości obrazu. Wyjątkową atmosferę eleganckiego wnętrza podkreślają oświetlenie ambientowe oraz opcjonalne nagłośnienie Burmester z piętnastoma wysokiej jakości głośnikami o łącznej mocy 710 watów.

Mercedes GLCmateriały prasowe
Mercedes GLC

Mercedes-Benz GLC - Spada znaczenie silników

Pod maską egzemplarza, którym mieliśmy okazję jeździć pracowała czterocylindrowa jednostka wysokopreżna oznaczona jako 220 d. Ma 197 KM, pozwala osiągnąć setkę w 8,0 s. i rozpędzić się do 219 km/h. Obecnie silnik ma już mniejsze znaczenie niż w przeszłości. W dobie dotkliwych mandatów i wysokich cen paliwa ważniejsza od dynamiki jest ekonomia podróży. Nasz tradycyjny diesel w tym wypadku wspomagany technologią mild hybrid, czyli silnikiem elektrycznym (23 KM) w fazie tzw. boostu generującym znaczące 200 Nm, wciąż znakomicie sprawdza się w SUV-ie. Dzięki elektrycznemu pomocnikowi nie czuje się niewielkiej pojemności silnika diesla i samochód już od najniższych obrotów przyspiesza z przyjemną lekkością. Poczucie wolności zapewnia zasięg przekraczający 800 km, a znakomite wyciszenie powoduje, że trudno się zorientować jakiego typu silnik pracuje pod maską, a spalanie niewiele przekraczające 7 litrów poprawia nastrój. Pomimo obecnie nie najlepszej prasy dwulitrowy diesel wciąż wydaje się najbardziej rozsądną propozycją dla SUV-a. Nie oznacza to jednak, że Mercedes w kwestii napędu stoi w miejscu. Wręcz przeciwnie.
Gama silnikowa najnowszego GLC obejmuje 4-cylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne współpracujące z silnikiem elektrycznym. Cztery z nich to zespoły typu miękka hybryda. Trzy kolejne warianty to hybrydy plug-in o mocy systemowej do 245 kW (333 KM) i momencie obrotowym do 750 Nm. Wszystkie hybrydowe odmiany plug-in dysponują ponad 100-kilometrowym zasięgiem w trybie elektrycznym wyznaczonym przez WLTP i bazującym na akumulatorze o pojemności 31,2 kWh.
Sprawdzenie tego parametru pozostawiliśmy sobie na pierwsze testy na polskich drogach. Nie zmienia to faktu, że w tej kwestii Mercedes wyprzedził konkurencję. Najnowsze generacje napędów plug-in Volvo, czy Lexusa w SUV-ach pozwalają pokonać ok. 70 km na energii elektrycznej. Dla osób, które mają łatwy dostęp do ładowania hybryda typu typu-plug staje się podobnie jak diesel atrakcyjnym napędem dla SUV-a tej wielkości. Zasięg 100 km rzeczywiście umożliwia codzienną jazdę w trybie elektrycznym, a silnik spalinowy sprawia, że wciąż możemy cieszyć się wolnością jaką rozpieszczały nas samochody do tej pory.
Podczas tej prezentacji mieliśmy okazję poprowadzić GLC 400e z napędem hybrydowym jedynie po próbie terenowej wytyczonej w lesie. Elektryczna warstwa napędu przydaje się nie tylko podczas codziennych dojazdów do pracy. Potencjał silnika elektrycznego wyrażony przez 136 KM i 440 Nm pozwala bardzo sprawnie, precyzyjnie i co ważne w ciszy wspinać się leśnymi podjazdami, a skrętne tylna oś pomaga manewrować pomiędzy drzewami na wąskich odcinkach. Świetnie spisuje się również standardowy napęd na 4 koła wspomagany elektroniką. Nawet kiedy dwa koła odrywają się od podłoża samochód zachowuje mobilność. W trudnym terenie przydaje się również ekran off-roadowy oraz funkcja podglądu nawierzchni pod pojazdem, czyli tzw. transparentna maska. Dzięki niej podczas stromych podjazdów kiedy przez szybę widać tylko korony drzew kierowca dzięki obrazowi z kamer może śledzić co dzieje się tuż przed samochodem i precyzyjnie poprowadzić przednie koła po trudnym terenie.

Mercedes-Benz GLC - Wszechstronność

Mercedes podniósł komfort podróżowania SUV-em GLC oraz zasięg hybryd typu plug-in do poziomu stanowiącego wyzwanie dla konkurencji. Można się zatem spodziewać, że najnowsze wcielenie Mercedesa GLC będzie kontynuowało sukces poprzednika.

Mercedes GLCmateriały prasowe
Mercedes GLC
Dane producenta Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC
Cena od 249 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika Diesla, R4 turbo, mild-hybrid
Pojemność skokowa 1993 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
197 KM
3600/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
440 Nm
1800-2800/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 9-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,0 s
Prędkość maksymalna 219 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,2-5,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
136-155 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4716/1890/1640 mm, rozstaw osi 2888 mm, masa własna 2000 kg, pojemność bagażnika 600/1640 l, poj. zbiornika paliwa 62 l.

 

Zobacz także:
REKLAMA