REKLAMA

Mercedes EQA: elektryczny wariant GLA

Mercedes EQA debiutuje jako najmniejszy elektryczny SUV niemieckiej marki. Ma oferować zasięg nieco ponad 420 km oraz kilka wariantów mocy i napędu.

Mercedes EQA fot. materiały prasowe
Mercedes EQA

Mercedes zaprezentował model EQA, który wprost bazuje na spalinowym Mercedesie GLA, czyli najmniejszym, kompaktowym SUV-ie marki. Oznacza to długość około 4,4 metra i przeciętnej pojemności bagażnik, a także bardzo zbliżony wygląd zewnętrzny i łudząco podobną kabinę. Ale nie to jest teraz najważniejsze. Zobaczmy, co oferuje najmniejszy obecnie elektryczny model Mercedesa.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Mercedes EQA – silnik i napęd

Jak wspomnieliśmy, docelowo Mercedes EQA ma być dostępny w różnych wariantach mocy – od 190 do nawet 272 KM, a także z napędem na dwa lub cztery koła i w wersji oferującej ponad 500 km zasięgu WLTP. Na start dostaniemy jednak wariant EQA 250, a to oznacza 190 KM mocy, moment obrotowy o wartości 375 Nm, napęd na przednią oś oraz akumulator gromadzący 66,5 kWh energii. Te parametry mają przekładać się na zasięg wynoszący nieco ponad 420 km w cyklu WLTP.

Mercedes EQAfot. materiały prasowe
Mercedes EQA

Mercedes podał też orientacyjne osiągi modelu EQA 250, i tak, na przyspieszenie od 0 do 100 km/h elektryczny SUV potrzebować będzie 8,9 sekundy, podczas gdy maksymalna prędkość wyniesie 160 km/h. Średnie zużycie energii wynosić ma 15,7 kWh/100 km według cyklu NEDC, dla którego szacowany zasięg to 486 km. Jak te wartości wyglądać będą w rzeczywistości – sprawdzimy podczas testu, ale to nastąpi nie wcześniej, niż na wiosnę 2021 roku, kiedy pierwsze egzemplarze zaczną spływać do kraju.

W przypadku aut elektrycznych istotną kwestią jest ładowanie. Tutaj producent obiecuje, że po podłączeniu do szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW w 30 minut uzupełnimy zapas energii od 10 do 80 proc. Prąd zmienny o mocy 11 kW, pochodzący na przykład z domowego wallboxa, zrobi to w niespełna 6 godzin.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

Mercedes EQA – wydajność przede wszystkim

Nowy Mercedes EQA ma starannie dopracowaną aerodynamikę, co przekłada się na niski współczynnik oporu powietrza Cx o wartości 0,28. Udało się to uzyskać m.in. poprzez zastosowanie całkowicie zamkniętego układu kontroli powietrza chłodzącego w górnej sekcji, aerodynamicznie efektywnych zderzaków, prawie całkowicie osłoniętego podwozia, specjalnie zoptymalizowanych obręczy Aero oraz specjalnie dostosowanych spojlerów przednich i tylnych kół.

Co więcej, do zaawansowanego systemu zarządzania ciepłem należy standardowo montowana pompa ciepła. System ten wykorzystuje rozwiązania mające na celu zwiększenie efektywności, a więc i zasięgu, takie jak choćby ponowne wykorzystanie ciepła odpadowego z napędu elektrycznego. EQA oferuje też wstępną wentylację kabiny przed uruchomieniem pojazdu, aktywowaną bezpośrednio za pomocą systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX lub przez aplikację Mercedes me.

Mercedes EQAfot. materiały prasowe
Mercedes EQA

Dodatkową wygodą w codziennym użytkowaniu EQA ma być standardowa nawigacja z tzw. elektryczną inteligencją, która oblicza najszybszą trasę do celu z uwzględnieniem niezbędnych postojów na ładowanie oraz wiele innych czynników, takich jak ukształtowanie terenu czy warunki pogodowe – wiadomo przecież, że zima to największy wróg zasięgu. Nawigacja potrafi oprócz tego dynamicznie reagować na zmiany np. w natężeniu ruchu lub stylu jazdy.

Mercedes EQA produkowany będzie w Niemczech i w Chinach, a akumulatory do niego powstawać będą m.in. w Polsce – w fabryce w Jaworze. Auto pojawi się w salonach już na wiosnę 2021 roku. Ceny poznamy niebawem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA