Mercedes EQB: elektryczny SUV dla 7 osób

Mercedes EQB debiutuje w europejskiej specyfikacji pół roku po premierze na salonie samochodowym w Szanghaju. Oto nowy elektryczny SUV z miejscem dla nawet 7 osób.

Mercedes EQB fot. materiały prasowe
Mercedes EQB

W kwietniu tego roku zaprezentowany został nowy elektryczny SUV – Mercedes EQB. To model z napędem elektrycznym, wywodzący się z Mercedesa GLB, czyli modelu z napędem tradycyjnym. Nowy EQB oferować będzie miejsce nawet dla siedmiu osób. Początkowo w gamie znajdą się modele EQB 300 z 229-konnym silnikiem oraz EQB 350 z silnikiem o mocy 293 KM. Później dołączą kolejne warianty, w tym taki o zwiększonym zasięgu.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Mercedes EQB – silniki i napęd

Początkowo do oferty trafią dwie mocne wersje z napędem obu osi. W obu tych przypadkach przednie koła napędza silnik asynchroniczny. Jednostka elektryczna, przekładnia o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronika tworzą tu zintegrowany, zwarty moduł – tzw. elektryczny układ napędowy (eATS). Wersje EQB 300 4MATIC i EQB 350 4MATIC mają moduł eATS także przy tylnej osi. Zastosowano tam nowo opracowany silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, który przy niewielkim obciążeniu odpowiada za napęd samochodu, przy czym przednia jednostka asynchroniczna generuje wówczas jedynie minimalne straty, wynikające z oporu.

Mercedes EQBfot. materiały prasowe
Mercedes EQB

Mercedes EQB jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o dużej gęstości energii. Jego użyteczna pojemność wynosi 66,5 kWh. Równocześnie „bateria” należy do inteligentnego systemu zarządzania ciepłem. W celu utrzymania temperatury w optymalnym zakresie w razie potrzeby jest chłodzona lub podgrzewana za pomocą znajdującej się pod spodem płyty z chłodziwem.

Co istotne, przy korzystaniu z inteligentnej nawigacji akumulator może być wstępnie podgrzany lub schłodzony podczas jazdy, tak aby po przyjeździe na stację szybkiego ładowania znajdował się w idealnym przedziale temperaturowym. Z drugiej strony – jeśli akumulator jest zimny, gdy samochód dojeżdża do stacji szybkiego ładowania, znaczna część mocy ładowania zostanie początkowo wykorzystana tylko do jego podgrzania. Pozwala to skrócić czas ładowania.

A jeśli przy tym temacie jesteśmy. Producent podaje, że w domu lub na publicznych stacjach ładowania EQB można wygodnie ładować prądem przemiennym (AC), z mocą do 11 kW. Czas potrzebny do pełnego naładowania zależy od dostępnej infrastruktury. Do dyspozycji jest też oczywiście szybsze ładowaniem prądem stałym (DC). W zależności od stanu naładowania i temperatury „baterii”, na odpowiedniej stacji można ładować ją z mocą do 100 kW. W optymalnych warunkach czas ładowania od 10 do 80 proc. wynosi 32 min, a już w ciągu 15 min można zgromadzić prąd pozwalający na pokonanie kolejnych 300 km (WLTP).

REKLAMA

Mercedes EQB z inteligentną nawigacją dla aut elektrycznych

Mercedes EQBfot. materiały prasowe
Mercedes EQB

Inteligentna nawigacja w nowym EQB oblicza najszybszą możliwą trasę, biorąc pod uwagę różne czynniki, i sama wyznacza postoje na ładowanie. Potrafi dynamicznie reagować na zmieniające się warunki, np. korki. Obliczenie trasy uwzględnia m.in. zasięg pojazdu, bieżące zużycie energii, topografię proponowanej trasy (ze względu na zapotrzebowanie na prąd), temperatury po drodze (z uwagi na czas trwania ładowania), a także natężenie ruchu i dostępne stacje ładowania (a nawet ich zajętość).

Co ważne, ładowanie nie zawsze musi odbywać się „do pełna”, dlatego postoje na stacji będą planowane w sposób najbardziej korzystny dla całkowitego czasu podróży. W pewnych okolicznościach może się bowiem zdarzyć, że dwa krótkie ładowania z większą mocą będą szybsze niż jedno dłuższe.

A kiedy zasięg staje się krytycznie niski, aktywny system monitorowania zasięgu wyświetli stosowne porady, takie jak „wyłącz klimatyzację” lub „wybierz tryb ECO”. Dodatkowo w trybie ECO system obliczy optymalną szybkość, z jaką można dojechać do następnej stacji ładowania lub do celu i wyświetli ją na prędkościomierzu. Jeśli włączony jest adaptacyjny tempomat DISTRONIC, prędkość ta zostanie ustawiona automatycznie. W trybie tym samochód przełączy się również na inteligentną strategię działania odbiorników pomocniczych w celu zmniejszenia ich zapotrzebowania na energię.

Mercedes EQBfot. materiały prasowe
Mercedes EQB

Cen Mercedesa EQB, ani dokładnej daty wejścia do sprzedaży, jeszcze nie znamy. Więcej o modelu EQB, jego wymiarach i pojemności bagażnika, znajdziecie w osobnym artykule.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA