Mercedes EQE SUV – oficjalna premiera na Paris Motor Show 2022

Mercedes zaprezentował w Paryżu elektryczny model EQE SUV, który pokazany został od razu również jako AMG EQE SUV. Maksymalny zasięg to blisko 600 km, a w topowej wersji auto ma niemal 700 KM mocy.

Mercedes EQE SUV fot. materiały prasowe
Mercedes EQE SUV

Mercedes EQE SUV oraz Mercedes-AMG EQE SUV to bardzo ważne premiery, bo uzupełniają gamę w pełni elektrycznych modeli marki. Niemcy pokazali je przy okazji targów Paris Motor Show 2022, choć zrobili to nie w halach wystawowych imprezy, a po swojemu, w całkiem innym miejscu Paryża. Najważniejsze jest jednak to, że nowy EQE SUV do złudzenia przypomina większego brata – EQS SUV. I nie mamy tu na myśli wyłącznie stylistyki, bo jest wiele innych rozwiązań, które znajdziemy w obu tych samochodach.

Mercedes EQE SUVfot. materiały prasowe
Mercedes EQE SUV

Mercedes EQE SUV – w gąszczu nazw i modeli

Na początek krótkie wyjaśnienie, bo za chwilę sami zaczniemy gubić się w gąszczu oznaczeń modelowych, stosowanych przez Niemców. Mercedes EQE SUV, zgodnie z nazewnictwem marki, jest „u-SUV-ioną” wersją modelu EQE Sedan, a tego z kolei można w uproszczeniu nazwać „elektryczną Klasą E”. Zatem EQE SUV to zelektryfikowany odpowiednik spalinowego SUV-a GLE, nadążacie?

Pokazany właśnie EQE SUV jest zarazem mniejszym modelem w stosunku do niemal identycznie wyglądającego, choć nieco większego EQS SUV-a, który z kolei ma swój mniej praktyczny odpowiednik w postaci EQS Sedana, a ten z kolei jest „elektryczną Klasą S”. Podsumowując – można się pogubić, szczególnie że wszystkie te cztery elektryczne auta wyglądają niemal identycznie i zdecydowanie brakuje im odrębnego charakteru.

Mercedes EQE SUVfot. materiały prasowe
Mercedes EQE SUV

Mercedes EQE SUV – wymiary i pojemności

Mercedes EQE SUV ma rozstaw osi równy 3030 mm, a to o 90 mm mniej niż w EQE Sedanie. Z kolei długość nadwozia sięgająca 4863 mm to o 132 mm mniej niż w przypadku sedana. Dodajmy, że szerokość nadwozia to solidne 1940 mm, a wysokość sięga 1686 mm. Jak wyjaśnia producent, zmniejszony rozstaw osi ma się przełożyć na większą zwinność modelu, a o to będzie niełatwo przy masie dochodzącej do solidnych 2600 kg. A kiedy załadujemy komplet pasażerów i zapełnimy 520-litrowy bagażnik, będzie to grubo ponad 3 tony. Co na to osiągi? Zobaczmy.

Mercedes EQE SUVfot. materiały prasowe
Mercedes EQE SUV

 

Mercedes EQE SUV – napęd, osiągi, zasięg

Nowy Mercedes EQE SUV dostępny będzie w aż pięciu wersjach napędowych, przy czym każda korzysta z akumulatora gromadzącego 90,6 kWh energii oraz możliwości ładowania z mocą do 170 kW. To wartość z jednej strony niezła, bo w 15 minut można zwiększyć zasięg o 220 km, ale to w końcu Mercedes, od którego oczekujemy więcej. Dla przykładu, Porsche Taycan przyjmie nawet 360 kW, a to przeszło dwa razy większa moc.

Bazowym wariantem będzie EQE 350+ z napędem na tylne koła. Tutaj moc sięga 292 KM, moment obrotowy to 565 Nm, a zasięg wynosić ma od 480 do 590 km wg WLTP. Dalej znajdziemy EQE 350 4Matic, gdzie moc pozostaje taka sama, natomiast dołożenie drugiego silnika podnosi moment obrotowy do 765 Nm. Wszystko to odbywa się niestety kosztem zasięgu, który spada do 459-558 km. Ostatnią wersją „nie-AMG” jest EQE 500 4Matic, gdzie napęd ma 408 KM mocy i aż 858 Nm momentu obrotowego, a zasięg to wciąż przyzwoite 460-547 km wg WLTP.

Mercedes EQE SUVfot. materiały prasowe
Mercedes EQE SUV

Mercedes-AMG EQS – ciężki, ale mocny

Wspomnieliśmy, że warianty AMG są dwa – AMG EQE 43 SUV i AMG EQE 53 SUV. W pierwszym przypadku moc napędu rośnie do okolic 476 KM, a to spory zastrzyk w stosunku do i tak już przecież mocarnego EQE 500. Moment obrotowy pozostaje z kolei na takim samym poziomie 858 Nm. Koniec końców, mamy tu dwa te same silniki, co w „500”. Jak wyglądają osiągi? Bardziej niż przyzwoicie. Ociężały SUV okazuje się bowiem całkiem zrywny, bo do setki startuje w 4,3 sekundy, maksymalnie osiągając 210 km/h. Jak zatem prezentuje się wariant absolutnie topowy?

Mercedes-AMG EQE SUVfot. materiały prasowe
Mercedes-AMG EQE SUV

Tutaj nie ma miękkiej gry. Model AMG EQE 53 SUV porusza się za pomocą silników opracowanych przez inżynierów AMG. W rezultacie maksymalna moc dochodzi do 626 KM, a moment obrotowy rośnie do 950 Nm, pozwalając rozpędzić auto do 220 km/h. Ale to nie koniec, bo zastosowanie pakietu AMG Dynamic Plus pozwala wykorzystać funkcje Race Start oraz Boost, które przy optymalnej temperaturze „baterii” i poziomie jej naładowania, zwiększa moc do 687 KM, a moment obrotowy do okrągłych 1000 Nm. Z takim zapasem sprint do setki trwa raptem 3,5 sekundy, a maksymalnie rozpędzić się można do 240 km/h. Trzeba jednak pamiętać, żeby wcześniej naładować akumulator i dobrze go rozgrzać, a i przy prędkościach bliskich maksymalnej wartości zapas energii stopnieje w mgnieniu oka.

Zobacz również:
REKLAMA