REKLAMA

Mercedes EQS - premiera elektrycznej Klasy S

Długo wyczekiwany Mercedes EQS ujrzał światło dzienne podczas prezentacji online. Auto urzeka designem, parametrami napędu i nowoczesnymi technologiami.

Mercedes EQS fot. materiały prasowe
Mercedes EQS

Mercedes EQS nie bez powodu nazywany jest elektryczną Klasą S, bo podobnie jak ta flagowa limuzyna ze Stuttgartu, która z każdą generacją wprowadza na rynek rozwiązania wyprzedzające konkurencję, toruje drogę nowym technologiom. Bo jak inaczej nazwać kokpit, będący 1,41-metrowej długości zestawem ekranów lub też zasięg 770 km na jednym ładowaniu akumulatorów o zwiększonej gęstości energii. Ale nie wyprzedzajmy faktów.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Mercedes EQS – nadwozie

Mercedes EQS jest limuzyną w stylu coupe, z opływowym nadwoziem, którego rekordowy dla aut produkcyjnych współczynnik oporu powietrza wynosi 0,2. Nie ma wyraźnie zarysowanych brył, bo zarówno linia maski wznosi się ku górze, przechodząc w łukowatą część pasażerską, jak i dach opada mocno w dół, właściwie aż do linii lamp. Te zresztą też są ciekawie zaprojektowane, bo tworzą jedną całość, wraz z łączącą je świetlną listwą.

Mercedes EQSfot. materiały prasowe
Mercedes EQS

Zanim przejdziemy dalej, jest jeszcze jeden element, który zasługuje na chwilę uwagi. Chodzi o wysuwane klamki drzwi, które w stanie spoczynku pokrywają się z powierzchnią nadwozia, tworząc czysty, płynny design. Uchwyty wysuwają się automatycznie, kiedy kierowca podchodzi do samochodu, a co więcej, drzwi kierowcy mogą się wtedy samoczynnie otworzyć. Dodatkowo, wykorzystując funkcję systemu MBUX, kierowca może zdalnie otworzyć tylne drzwi, by na przykład wpuścić dzieci.

Mercedes EQS – wnętrze

O kabinie już co nieco wiemy, z racji tego, że Mercedes zaprezentował już wcześniej zdjęcia tej nietypowej, bo długiej – czy jak kto woli szerokiej – na 1,41 metra deski rozdzielczej, zawierającej trzy osobne ekrany – wirtualnych zegarów o przekątnej 12,3 cala, centralny wyświetlacz OLED o przekątnej aż 17,7 cala oraz dodatkowy monitor o przekątnej 12,3 cala, służący wyłącznie rozrywce pasażera siedzącego obok kierowcy.

Mercedes EQSfot. materiały prasowe
Mercedes EQS

Pod powierzchnią tafli szkła, która ma być odporna na zarysowania i ślady palców, znajdzie się 12 haptycznych paneli, dzięki którym czuć będzie wciskanie guzików tak, jakby one tam faktycznie były. Co więcej, producent nie zamierza oszczędzać na podzespołach, zatem dla zapewnienia płynnego działania systemu MBUX nowej generacji użyte zostaną ośmiordzeniowe, wydajne procesory oraz pamięć RAM o wielkości 24 GB.

Dostępna będzie oprócz tego podstawowa wersja systemu MBUX, która wyglądać będzie nieco mniej kosmicznie, bo tutaj przed kierowcą znajdzie się coś na wygląd tabletu, kryjącego wirtualne zegary o przekątnej 12,3 cala, natomiast na konsoli środkowej umieszczony zostanie drugi ekran, mierzący 12,8 cala, płynnie przechodzący w tunel środkowy.

REKLAMA

Mercedes EQS – napęd

Mercedes EQS dysponować będzie różnymi wariantami zarówno mocy napędu, jak i ilości energii gromadzonej w akumulatorze. Na rynku najpierw pojawić się ma model EQS 400+ z silnikiem o mocy 245 kW (ok. 333 KM) i momencie obrotowym 568 Nm, umieszczonym przy tylnej osi (6,2 s do „setki”), a później także dwusilnikowy EQS 580 4MATIC o mocy 385 kW (ok. 524 KM) i momencie obrotowym 855 Nm (4,3 s do „setki”). Ale to nie wszystko, bo w planach jest jeszcze wariant o mocy 560 kW (ok. 761 KM).

Wraz z debiutem Mercedesa EQS producent wprowadza też nowe akumulatory o zwiększonej gęstości energii. Mniejszy z nich pomieści 80 kWh, a większy 107,8 kWh energii. Maksymalny zasięg, w zależności od wersji napędu, to 770 km, ale istotna jest tu szybkość ładowania. Inżynierowie Mercedesa zadbali i o to. Energię uzupełniać można za pomocą ładowarek DC o mocy 200 kW i wówczas 15 minut takiego procesu zwiększy zasięg aż o 300 km. Z kolei używając prądu zmiennego, można z pomocą wallboxa podawać maksymalnie 22 kW, co pozwoli naładować akumulator w kilka godzin – na przykład przez noc.

Mercedes EQSfot. materiały prasowe
Mercedes EQS

Nie sposób wymienić teraz wszystkie nowinki technologiczne, jakie Mercedes proponuje dla modelu EQS, ale z czasem napiszemy o nich więcej. Na pewno, kiedy dostaniemy już testowy egzemplarz do jazd, przekażemy nasze wrażenia z jazdy tym superluksusowym „elektrykiem”. Na koniec spróbujemy chociaż pokrótce wymienić najciekawsze elementy.

Standardowo w Mercedesie EQS montowany jest układ skrętnych tylnych kół, z promieniem skrętu do 4,5 stopnia. Natomiast dodatkowo zamówić lub, co ciekawe, zaktualizować online można ten system tak, by działał w zakresie nawet 10 stopni. Pozwoli to uzyskać średnicę zawracania na poziomie 10,9 metra, co dla tej przeszło 5,2-metrowej limuzyny jest niezwykłym wynikiem, na poziomie auta kompaktowego.

Rewolucyjne rozwiązanie, dostępne od poziomu wyposażenia Advanced Plus, to przednie lampy Digital Light, które pozwalają m.in. wyświetlać wskazówki lub ostrzeżenia na drodze i oferują rozdzielczość 1,3 mln pikseli, dzięki takiej właśnie liczbie mikrozwierciadeł w każdym z reflektorów.

Modele 4MATIC z funkcją inteligentnego rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy osiami oferują znacznie szybszą reakcję, niż w przypadku mechanicznego napędu 4x4. Rozkład momentu obrotowego jest kontrolowany do 10 000 razy na minutę.

Mercedes EQSfot. materiały prasowe
Mercedes EQS

Specjalna nawigacja EQS-a planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, w tym postoje z ładowaniem, w oparciu o wiele czynników, i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Oblicza przy tym zapotrzebowanie na energię z uwzględnieniem topografii, trasy, temperatury powietrza, prędkości, zapotrzebowania na ogrzewanie i chłodzenie itp. Bierze też pod uwagę liczbę dostępnych stacji ładowania, ich moc i rozwiązania w zakresie płatności. Dodatkowo można ustawić ilość energii w akumulatorze w miejscu docelowym oraz na stacji ładowania.

Na europejski rynek Mercedes EQS trafi w sierpniu 2021 r. Już wkrótce pojawią się również kolejne modele oparte na nowej architekturze Mercedes-EQ dla pojazdów na prąd: biznesowa limuzyna EQE oraz warianty EQS i EQE typu SUV.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA