Mercedes EQXX i 1000 km elektrycznego zasięgu

Samochody elektryczne mają niewielki zasięg? Na pewno nie ten koncepcyjny Mercedes EQXX, który dzięki opływowemu nadwoziu i niewielkim zużyciu energii może pokonać 1000 km na jednym ładowaniu.

Mercedes EQXX fot. materiały prasowe
Mercedes EQXX

Mercedes EQXX jest wyjątkowy pod wieloma względami. Weźmy choćby wygląd. Niesamowicie aerodynamiczne, opływowe nadwozie mierzy 4,63 metra, a więc nieco mniej od obecnej Klasy C, a wygląda, jakby było znacznie większe. To zasługa przedłużonej tylnej części, zaprojektowanej w stylu long-tail, a mocno poprawiającej przepływ powietrza.

Mercedes EQXXfot. materiały prasowe
Mercedes EQXX

W ogóle, aerodynamika jest w przypadku tego elektrycznego modelu odmieniana przez wszystkie przypadki. Dość powiedzieć, że współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi zaledwie 0,17, a wpływ na tak niską wartość ma nawet projekt opon, który współgra z kształtem felg. Dodając do tego liczne otwory, wloty, wyloty i spoilery, otrzymujemy samochód, który dosłownie przecina powietrze, prześlizgując się przez nie niczym myśliwiec.

Wszystko to ma ogromny wpływ na obniżenie zużycia energii. Mercedes chwali się, że na jednym ładowaniu koncepcyjny model EQXX może pokonać aż 1000 kilometrów. Jak duży jest przy tym akumulator? Tego nie podano, ale wiemy, że jest to „mniej niż 100 kWh”. Co więcej, ogniwa zajmują o 50 proc. mniej miejsca i są o 30 proc. lżejsze od tych, które zastosowano w modelu EQS. A ważą 495 kg, licząc wraz z podtrzymującą je ramową konstrukcją.

Mercedes EQXXfot. materiały prasowe
Mercedes EQXX

Odzyskiwanie energii wyniesiono w EQXX na wyższy poziom również przez zastosowanie paneli słonecznych. Energia w nich wytwarzana zasila systemy pokładowe, w tym oświetlenie, klimatyzację czy system infotaintment (a ma co zasilać, bo ekran w rozdzielczości 8K rozciągnięty na całej szerokości deski rozdzielczej ma ponad 1,2 metra długości). Jest tu też osobny akumulator, który gromadzi nadmiar tej solarnej energii. W idealnych warunkach, czyli zapewne w ciepły, słoneczny dzień, takie dodatkowe źródło energii ma zwiększać zasięg samochodu nawet o 25 km.

Mercedes EQXXfot. materiały prasowe
Mercedes EQXX

A jaki napęd wykorzystano w modelu EQXX? Jako że auto nastawione jest na uzyskanie dużego zasięgu, a też opory powietrza są tu zminimalizowane, silnik elektryczny ma zupełnie wystarczającą moc 150 kW, czyli nieco ponad 200 KM. Co więcej, producent zapewnia, że sprawność napędu jest tak wysoka, że aż 95 proc. energii trafia na koła. Dodajmy, że auto wcale nie waży dużo, jak na pojazd elektryczny, bo 1750 kg to wartość niewiele większa niż wspomnianej wyżej Klasy C w wersji C300.

Na koniec istotna kwestia, czy Mercedes EQXX trafi do produkcji? Póki co producent nie zdradza żadnych informacji na ten temat. Byłoby jednak naprawdę ciekawie, gdyby tak stylowe nadwozie udało się w niemal niezmienionej formie przenieść do modelu produkcyjnego. Tak czy inaczej, pewne rozwiązania zastosowane w koncepcie EQXX spotkamy w nadchodzących modelach elektrycznych Mercedes-EQ.

Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie na temat tego modelu i jego stylistyki. Podoba się wam, czy może uważacie go za nietrafiony projekt?

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA