[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
1.0

Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019)

Na salonie samochodowym we Frankfurcie Mercedes prezentuje model GLE 350de. Jest to hybryda plug-in o dużym zasięgu elektrycznym.

Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019) Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019)

Na frankfurckim salonie motoryzacyjnym stoisko Mercedesa przyciąga co najmniej kilka efektownych pojazdów, jak choćby koncepcyjna limuzyna Mercedes Vision EQS. Ale nieopodal stoi może mniej rzucający się w oczy, ale ważny model, jakim jest SUV GLE w hybrydowej wersji 350de.

Mercedes GLE 350de – zasięg

Mercedes GLW 350de jest SUV-em o napędzie hybrydowym typu plug-in, czyli ładowany z zewnętrznego źródła prądu i pozwalającego pokonać co najmniej kilkadziesiąt kilometrów na samym prądzie. Po rozładowaniu akumulatora pojazd staje się natomiast „zwykłą” hybrydą, napędzaną głównie silnikiem spalinowym.

Ciekawostką w przypadku tego dużego SUV-a są co najmniej dwie kwestie. Jedna z nich to fakt, że w napędzie hybrydowym wykorzystywany jest silnik Diesla. Nie jest to może nowość, bo takie połączenie stosowane już było wcześniej, choćby w hybrydowych Peugeotach i Citroenach, ale w erze powszechnego dyskredytowania silników wysokoprężnych, jako tych najbardziej trujących ludzi i środowisko, można to uznać za ekstrawagancję.

Zobacz także: Targi Frankfurt 2019 - zobacz wszystkie premiery

Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019) Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019)

Prawda jest jednak taka, że silnik Diesla nie dość, że zapewnia większą sprawność i oszczędność, to dysponuje wysokim momentem obrotowym. Wydaje się więc, że to połączenie idealne. Do parametrów przejdziemy za chwilę. Póki co pora na drugą niespodziankę, związaną z zasięgiem.

Przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że zasięg na samym prądzie w przypadku hybryd plug-in oscyluje wokół wartości 40-50 kilometrów. Mniejszy stawiałby sens istnienia tego typu aut pod wielkim znakiem zapytania, z kolei większy wymaga wbudowania większej liczby ogniw baterii, a to z kolei przekłada się na cenę i na masę własną pojazdu, która zbyt wielka, mocno obniżałaby zasięg.

Tymczasem inżynierom Mercedesa udała się rzecz dość niespotykana, bowiem sporej wielkości SUV, który ma napęd hybrydowy oraz sporej pojemności baterie, może pokonać na samym prądzie dystans około 100 kilometrów – w zależności według której normy mierzony. Niemniej jednak sto kilometrów to już coś.

Zobacz także: rewolucyjny Volkswagen ID.3 już jest!

Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019) Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019)

Dba o to między innymi bateria o pojemności 32,1 kWh, która według normy NEDC pozwala pokonać do 106 km na samym prądzie, a według WLTP między 90 a 99 km. Producent wspomina oczywiście o czasie ładowania akumulatora. Użycie szybkiej ładowarki DC pozwoli w 20 minut napełnić baterię od poziomu 10 do 80 proc. lub w 30 minut od 10 do 100 proc.

Wykorzystanie wallboxa, montowanego choćby w garażu, naładowanie baterii do pełna potrwa 90 minut. Z kolei zwykłe domowe gniazdko 230 V uzupełni zapas prądu w około pięć godzin – w sam raz do podłączenia na noc.

Co ważne, zamontowanie dużej baterii nie spowodowało drastycznego zmniejszenia przestrzeni bagażowej. Według danych producenta, całkowita pojemność, mierzona przy złożonych siedzeniach drugiego rzędu, zmniejszyła się z 2055 do 1915 litrów.

Zobacz także: rasowe kombi - Audi RS6 Avant

Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019) Mercedes GLE 350de (Frankfurt 2019)

Mercedes GLE 350de – silnik i napęd

Przejdźmy zatem do parametrów napędu, bo te są bardzo interesujące. Wspomnianym wysokoprężnym silnikiem jest turbodoładowana jednostka czterocylindrowa z turbodoładowaniem, mająca pojemność dwóch litrów. Ten dwulitrowy diesel generuje moc 194 KM przy 3800 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 400 Nm, między 1600 a 2800 obr./min.

Do napędu wykorzystywany jest również silnik elektryczny o mocy 136 KM, który generuje moment obrotowy o wartości 440 Nm. Łącznie oba silniki zapewniają moc systemową wynoszącą 320 KM i maksymalny moment obrotowy sięgający aż 700 Nm.

Tak dobre parametry pozwalają rozpędzić hybrydowego kolosa w bardzo żwawym tempie. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Mercedes GLE 350de potrzebuje zaledwie 6,8 sekundy, a maksymalna prędkość to 210 km/h. Co ciekawe, w trybie elektrycznym SUV rozpędza się aż do 160 km/h.

Z dziennikarskiego obowiązku dodamy jeszcze, że według producenta, ten sporej wielkości SUV podczas jazdy w cyklu mieszanym ma spalać średnio zaledwie 1,1 litra oleju napędowego na 100 km oraz zużywać średnio 25,4 kWh/100km.

Mercedes GLE 350de jest jednym z pierwszych modeli nowej generacji z napędem hybrydowym plug-in, jakie pojawią się jeszcze przed końcem roku. Do końca grudnia ma ich być w sumie ponad 10. Z kolei liczba ta w ciągu kolejnego roku podwoi się.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij