Mercedes SLK – stylowy youngtimer

Mercedes SLK zadebiutował 25 lat temu i od razu został ciepło przyjęty przez klientów. Uwagę zwracał składany dach, który w kilka chwil zamieniał roadstera w coupe ze sztywnym dachem.

Mercedes SLK fot. materiały prasowe
Mercedes SLK
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 83 148 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-4
SPRAWDŹ OFERTY

Oznaczenie Mercedesa SLK, niewielkiego roadstera, zrodziło się w fazie projektowania, kiedy inżynierowie Mercedesa w hołdzie dla modelu SL nazwali go „SL kurz”, czyli „krótki SL”. I rzeczywiście, nowy SLK serii R 170, z nadwoziem o długości 3995 mm, był o około pół metra krótszy od roadsterów SL z ówczesnej serii R 129.

REKLAMA

Lekka konstrukcja modelu SLK, wykorzystująca elementy z magnezu, pozwoliła ograniczyć masę własną wersji SLK 200 do zaledwie 1270 kg. Do 2004 r. w fabryce w Bremie zbudowano 311 222 egzemplarze SLK serii R 170. Wszystkie trzy generacje kompaktowego roadstera z gwiazdą (R 170, R 171 i R 172) – od 2016 r. znanego jako SLC – wyprodukowano łącznie w liczbie 710 000 sztuk. Pierwsza z nich jest już popularnym youngtimerem, czyli tzw. „młodym klasykiem”.

Mercedes SLKfot. materiały prasowe
Mercedes SLK

To właśnie dwadzieścia pięć lat temu Mercedes zaskoczył pomysłem na składany dach vario, dzięki któremu nowy SLK mógł w mniej niż pół minuty zamienić się z roadstera w coupé ze stalowym, dźwiękochłonnym dachem. Ale o nim za chwilę. Zacznijmy od początku.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Mercedes SLK – 25 lat od premiery

Produkcyjna odsłona Mercedesa SLK zadebiutowała w kwietniu 1996 r. na salonie samochodowym w Turynie. Nowy sportowy model idealnie pasował do swoich czasów i wpisywał się w oczekiwania rynku. Otwarte dwumiejscowe samochody przeżywały wówczas prawdziwy renesans. W Europie Zachodniej roczna liczba rejestracji aut z tego segmentu wzrosła z 11 300 w 1992 r. do 98 500 w roku 1995.

SLK znacząco przyczynił się do popularyzacji otwartych samochodów w latach 90. i 2000. Przez pewien czas był nawet najlepiej sprzedającym się modelem ze składanym metalowym dachem na niemieckim rynku. Dla marki miał znaczenie szczególne – trafiał bowiem do młodszej grupy nabywców, odmładzając średnią wieku klientów. „Modele SLK, CLK i Klasa M w dużym stopniu przyczyniły się do ukształtowania nowego wizerunku Mercedes-Benz” – powiedział Jürgen Hubbert, ówczesny członek zarządu Mercedes-Benz.

Mercedes SLK - prototyp z 1994 rokufot. materiały prasowe
Mercedes SLK - prototyp z 1994 roku

Apetyt opinii publicznej na nowego roadstera zaostrzyło studium pokazane w kwietniu 1994 r., również podczas targów w Turynie. Prototyp bazował na projekcie Michaela Mauera i był bardzo zbliżony do późniejszej wersji seryjnej. Model Mauera, z krótkimi nawisami karoserii oraz stosunkowo długim rozstawem osi, wyróżniał się licznymi stylowymi akcentami, począwszy od pokrywy silnika z muskularnymi wybrzuszeniami aż po charakterystycznie wyprofilowaną tylną pokrywę. Drugi koncepcyjny model, pokazany w Paryżu jesienią 1994 r., miał nie tylko dach vario, ale także kokpit o unikalnej stylizacji. Zaprezentowany w 1996 r. seryjny SLK przyciągał uwagę kolorowymi dodatkami w kabinie oraz paletą jaskrawych odcieni nadwozia.

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes SLK – składany dach vario

Mercedes SLKfot. materiały prasowe
Mercedes SLK

Składany stalowy dach SLK był rozwiązaniem przełomowym. Sam pomysł nie był w branży motoryzacyjnej zupełnie nowy, ale szereg wcześniejszych projektów wiązał się z chowaniem całego dachu do bagażnika, a to ograniczało przestrzeń użytkową. Inżynierowie Mercedesa zrewolucjonizowali tę koncepcję: dach ze stalowo-szklanych paneli „znikał” pod pokrywą bagażnika, odchylaną do tyłu. Dzięki temu tył nadwozia mógł być krótki, a miejsce na bagaż pozostawało nawet w przypadku złożonego dachu.

Za całą „choreografię” procesu otwierania i zamykania odpowiadał elektrohydrauliczny system, korzystający z pięciu cylindrów hydraulicznych. Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej 30 prototypów musiało przejść proces otwierania i zamykania po 20 000 razy każdy. W przypadku około 10-letniej eksploatacji odpowiadało to otwieraniu i zamykaniu dachu sześć razy dziennie. Obsługa nie nastręczała trudności: naciśnięcie przełącznika na konsoli środkowej zamieniało SLK z coupé w roadstera – lub odwrotnie – w ciągu 25 sekund.

Mercedes SLKfot. materiały prasowe
Mercedes SLK

Na szczególną uwagę zasługuje poziom bezpieczeństwa SLK, który w swoim czasie wyznaczał klasowe standardy. Ochronę podróżujących w przypadku dachowania zapewniały dwa solidne pałąki przeciwkapotażowe oraz słupki A z rurowymi wzmocnieniami. SLK był seryjnie wyposażony w poduszki powietrzne, napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów bezpieczeństwa. Nowo opracowana elipsoidalna przegroda, która stanowiła element konstrukcji przodu samochodu, pozwalała zwiększyć obszar deformacji w przypadku zderzenia czołowego i ograniczyć ryzyko zmniejszenia przestrzeni na nogi. W testach zderzeniowych SLK spełniał wewnętrzne standardy Mercedes-Benz – a tym samym „przebijał” obowiązujące wymagania rynkowe.

Mercedes SLK – silniki serii R 170

Początkowo roadster był oferowany w wersjach SLK 200 (136 KM) oraz SLK 230, z mechanicznym doładowaniem (193 KM). Po liftingu przeprowadzonym w 2000 r. do oferty dołączyły sześciocylindrowe odmiany SLK 320 (218 KM) i SLK 32 AMG (354 KM).

Mercedes SLK - system AIRSCARFfot. materiały prasowe
Mercedes SLK - system AIRSCARF

W styczniu 2004 r. Mercedes-Benz zaprezentował nową generację modelu – serię R 171. Kluczową innowacją był tu opcjonalny układ AIRSCARF, który po raz pierwszy na świecie doprowadzał ciepłe powietrze do otworów pomiędzy oparciem fotela a zagłówkiem, w okolice szyi podróżujących. W połączeniu ze standardowym wiatrołapem pozwalało to na komfortową jazdę z otwartym dachem nawet przy niskich temperaturach powietrza, a pomysł znalazł kontynuację w kolejnych modelach. W 2010 r. zadebiutowała trzecia generacja SLK (R 172), sześć lat później przemianowana na „SLC”. Mercedesa SLK wytwarzano do 2020 r.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA