REKLAMA

Mercedes Unimog - 70-latek nie do zdarcia

Jeden z najbardziej charakterystycznych pojazdów z gwiazdą na masce, Mercedes Unimog właśnie obchodzi 70. urodziny.

Mercedes Unimog

9 października 1946 roku odbyły się pierwsze jazdy testowe Unimogiem Prototype 1. Auto poprowadził projektant, Heinrich Rössler. Prototyp był pozbawiony pokrywy silnika i załadowany drewnianymi balami. A pierwsze jazdy odbyły się oczywiście na leśnych drogach. Tak narodziła się historia Unimoga, wszechstronnego pojazdu koncernu Daimlera.

W pierwszym roku po wojnie zniszczone Niemcy cierpiały na spore braki żywnościowe. Były szef rozwoju silników lotniczych w Daimler-Benz AG, Albret Friedrich wpadł na pomysł zbudowania rolniczego traktora, który zwiększyłby produkcję rolną i pomógł w zwalczeniu kryzysu.

REKLAMA

Albert Friedrich do Stuttgartu powrócił w czerwcu 1945 roku, kilka tygodni po kapitulacji Niemiec i zakończeniu II Wojny Światowej. Pierwsze szkice i plany Unimoga powstały już w sierpniu, a 7 września Friedrich wraz ze swoim zespołem pokazał swój najnowszy pojazd zarządowi odradzającego się koncernu. Ten jednak nie wykazał zainteresowania autem nowego typu. Mimo to 9 października 1945 roku "komisja kontroli produkcji" przy armii amerykańskiej dostała projekt wraz z prośbą o zaakceptowanie montażu 10 testowych pojazdów. Zgoda została wydana 20 listopada 1945 przez specjalny urząd ds. żywności i rolnictwa w brytyjskiej i amerykańskiej strefie okupacyjnej.

Mercedes Unimog - Heinrich Rössler podczas pierwszej jazdy prototypem
Pierwsze jazdy testowe protoplastą bez kabiny, pokrywy osłaniającej silnik odbyły się na leśnej drodze. Pojazd był za ładowany drewnem, a za kierownicą siedział główny projektant Heinrich Rössler

 

Ojciec Unimoga, czyli Albert Friedrich równocześnie nawiązał współpracę z firmą z branży metalowej Erhard & Söhne, która miała pomóc przy realizacji Unimoga. Realizację projektu powierzył swojemu byłemu podwładnemu Heinrichowi Rösslerowi, który stanął na czele programu Unimog.

W ciągu kilku tygodniu powstał pierwszy prototyp a do seryjnej produkcji trawił w 1947 roku. Uniwersalny pojazd napędzany był przez silnik wysokoprężny o mocy 25 KM, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości 50 km/h. W konstrukcji zastosowano napęd przekazywany na cztery koła z blokadą przedniego i tylnego mostu napędowego. Do tego Unimog posiadał kilka punktów, w których można było zamontować narzędzia - z przodu, pośrodku z tyłu i po bokach.

W zamyśle twórców Mercedes Unimog miał być pojazdem wszechstronnym, który będzie wyprzedzał swoimi możliwościami zwykłe traktory. Stąd również nazwa Unimog - Universal-Motor-Gerät, czyli "uniwersalne urządzenie silnikowe".

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA