Mitsubishi wprowadza elektryczny model. W Japonii

W europejskiej ofercie Mitsubishi mieliśmy już elektryczny model i-MiEV, ale to było dawno temu. Dziś najbardziej zelektryfikowanym autem jest Eclipse Cross PHEV, a niebawem powróci Mitsubishi Colt, bazujący na Renault Clio i przejmie od niego napęd hybrydowy. Tymczasem w Japonii pokazano właśnie elektrycznego miejskiego eK X EV.

Mitsubishi eK X EV - elektryczny kei-car fot. materiały prasowe
Mitsubishi eK X EV - elektryczny kei-car

W czasach, gdy przejście na pojazdy zelektryfikowane jest w zasadzie nieuniknione, Mitsubishi przedstawia nowy model eK X EV (wymawiany jako: eK cross EV). Jest to typowy dla Japonii mikrosamochód klasy kei-car. Model dołączy do serii eK X 4, małych SUV-ów kei-car firmy Mitsubishi. Oferuje on zasięg jazdy wystarczający do codziennego użytku za przystępną cenę.

Nowe Mitsubishi z elektrycznym napędem

Mitsubishi eK X EV to model samochodu elektrycznego nowej generacji, który dołącza do serii eK X. Mocną stylizację w stylu SUV-a uzupełniają stylistyczne detale i nowy design, który nadaje samochodowi świeży wygląd, podkreślając charakter pojazdu elektrycznego. We wnętrzu zastosowano 7-calowy kolorowy wyświetlacz LCD oraz dźwignię elektrycznie sterująca wyborem kierunku jazdy, co poprawia funkcjonalność.

Dzięki rozplanowaniu elementów nowo opracowanego systemu napędu elektrycznego, eK X EV oferuje tak samo przestronną i komfortową kabinę, jak model benzynowy, a także wysoką stabilność prowadzenia i komfort jazdy, możliwe dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i optymalnemu rozkładowi masy na przednią i tylną oś.

Zasięg 180 km na jednym ładowaniu wystarczy do codziennego użytkowania. Mitsubishi eK X EV zapewnia przy tym płynne, dynamiczne przyspieszanie oraz cichą i przyjemną jazdę, które są charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych. Ponadto systemy wspomagania kierowcy i łączności zmniejszają stres, zapewniając bezpieczną i komfortową jazdę.

Akumulator trakcyjny o dużej pojemności będzie przydatny w sytuacjach awaryjnych i może być wykorzystywany jako wygodne źródło zasilania urządzeń elektrycznych za pośrednictwem adaptera V2L (Vehicle to Load – samochód do odbiornika elektrycznego. System umożliwiający przesyłanie energii elektrycznej zmagazynowanej w samochodzie do odbiorników na zewnątrz za pomocą adaptera V2L). Co więcej, funkcjonalność V2H (Vehicle to Home – samochód do budynku. System, który umożliwia zasilanie domu energią elektryczną zgromadzoną w akumulatorze trakcyjnym samochodu za pośrednictwem urządzenia V2H) pomaga również złagodzić problemy związane z podażą i popytem na energię elektryczną, umożliwiając wykorzystanie energii z akumulatora w domu lub energii dostarczanej z domu do ładowania pojazdu.

REKLAMA

Mitsubishi eK X EV - elektryczny kei-car fot. materiały prasowe
Mitsubishi eK X EV - elektryczny kei-car

Zasięg 180 km na jednym ładowaniu

Wyposażony w nowo opracowany akumulator trakcyjny o pojemności całkowitej 20 kWh, nowy eK X EV oferuje zasięg 180 km na jednym ładowaniu, co jest wystarczające do codziennego użytkowania, jak dojazd do pracy, czy zakupy. Około 80 proc. użytkowników samochodów klasy kei-car i samochodów kompaktowych przejeżdża dziennie 50 km lub mniej (według badań przeprowadzonych przez Mitsubishi Motors), szacuje się więc, że większość użytkowników może jeździć przez dwa dni bez ładowania.

Pojazd jest wyposażony w dwa porty ładowania – do zwykłego ładowanie (AC200V/14,5A), które trwa około 8 godzin do osiągnięcia pełnego naładowania, oraz do szybkiego ładowania, które trwa około 40 minut do osiągnięcia 80 procent pojemności akumulatora. Zapewnia to dodatkową wygodę, ponieważ port zwykłego ładowania jest używany w domu, a port szybkiego ładowania podczas dłuższych wycieczek. Dzięki zastosowaniu w akumulatorze trakcyjnym układu chłodzenia wykorzystującego czynnik chłodniczy klimatyzatora, który kontroluje wzrost temperatury w akumulatorze, można utrzymać wysoki poziom sprawności akumulatora nawet przy regularnej jeździe z dużymi prędkościami i częstym korzystaniu z szybkich ładowarek.

Maksymalny moment obrotowy wynosi 195 Nm, czyli prawie dwa razy więcej niż w przypadku modelu z silnikiem benzynowym i turbosprężarką. Dostępne są trzy tryby jazdy, które umożliwiają kierowcy wybór trybu odpowiadającego warunkom: tryb normalny, optymalny do jazdy po mieście, tryb Eco, który zmniejsza moc silnika, aby zmniejszyć zużycie energii, oraz tryb sportowy, który zapewnia ostrą i żywą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Póki co ten elektryczny model trafi do Japonii. Kiedy możemy spodziewać się pierwszego w pełni elektrycznego Mitsubishi w Europie, tego nie wiemy. Bliskie powiązanie marki z aliansem Renault-Nissan, który od lat ma w swojej ofercie auta elektryczne, zaowocują być może już niebawem modelem z napędem elektrycznym. Póki co wiemy, że do gamy Trzech Diamentów wjedzie samochód bazujący wprost na Renault Clio, a nazywać się będzie Mitsubishi Colt.

REKLAMA