Mobilize Duo, czyli następca Renault Twizy

Renault zaprezentuje na targach w Paryżu dwa modele swojej marki Mobilize. Będą to Mobilize Duo czyli następca Renault Twizy oraz dostawczy wariant Mobilize Bento.

Mobilize Duo fot. materiały prasowe
Mobilize Duo

Mobilize to należąca do Grupy Renault marka, której zadaniem jest „dostarczanie usług mobilności”. Pojazdy Mobilize mają być oferowane w ramach subskrypcji lub różnego rodzaju ofert leasingowych. Na niektórych rynkach dostępny jest już nawet sedan Mobilize Limo, którego producent reklamuje jako pierwszy samochód, którego nie można kupić. Chodzi oczywiście o to, że pojazd dostępny jest w ramach wynajmu dla firm.

Mobilize Duofot. materiały prasowe
Mobilize Duo

Wróćmy jednak do tematu, bo oto na zbliżających się wielkimi krokami targach Paris Motor Show 2022 Mobilize pokaże dwie nowości, choć już wcześniej zapowiadane koncepcyjnym modelem EZ-1. Jak wspomnieliśmy, Mobilize Duo ma w ofercie zastąpić wysłużonego Renault Twizy, natomiast Mobilize Bento jest jego dostawczą wersją, zorientowaną na klientów biznesowych. Dodać można w tym miejscu, że w naturalny sposób modele Duo i Bento konkurować będą na rynku z również niedostępnym u nas Citroenem Ami oraz jego dostawczym wcieleniem Ami Cargo.

Mobilize Duo – elektryczny, lekki, praktyczny

W kontekście wciąż rosnących ograniczeń w ruchu drogowym w centrach miast Duo ma być rozwiązaniem przygotowanym z myślą o miejskiej mobilności. Dzięki elektrycznemu napędowi będzie mogło wjeżdżać do stref niskiej emisji, które powstają w większości dużych miast. Duo jest napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym z tyłu, który napędza tylne koła. Zarówno w wersji 45 km/h (dostępnej – zależnie od kraju – bez prawa jazdy dla osób w wieku od 14 lat) jak i 80 km/h (prawo jazdy kat. B), pojazd oferuje sprawne rozpędzanie i dużą zwrotność. Zasięg wynieść ma do 140 km, co daje swobodę w użytkowaniu miejskim, ale też podmiejskim.

Mobilize Duofot. materiały prasowe
Mobilize Duo

Duo otrzymało solidne i wytrzymałe nadwozie przystosowane do poruszania się po mieście. Jest ono inspirowane światem gier wideo, z wyraźnym ukłonem w stronę lat 80. i 90. Deska rozdzielcza przywodzi na myśl kultowe „boomboxy”, czyli przenośne wieże Hi-Fi będące symbolem kultury hip-hopu. Ultrakompaktowe wymiary Duo (długość 2,43 m, szerokość 1,30 m i wysokość 1,46 m) pozwalają swobodnie poruszać się w zatłoczonym środowisku miejskim, a dzięki niewielkim wymiarom Duo jest zwrotne, łatwe do zaparkowania i zwinne. Na jednym standardowym miejscu postojowym można zaparkować prostopadle do krawędzi jezdni nawet trzy Duo, co ogranicza ilość zajmowanego miejsca. Obszerne zderzaki zapewniają skuteczną ochronę przed codziennymi drobnymi stłuczkami.

Kluczowymi elementami przy pracach nad modelem Duo było „ekoprojektowanie” i oszczędność, z wyznaczonym celem ponad 50 proc. masy materiałów użytych do jego produkcji pochodzących z odzysku i 95 proc. masy pojazdu nadające się do recyklingu po jego wycofaniu z eksploatacji. Duo jest przy tym zbudowane na rurowej ramie i ma nadwozie wykonane z nielakierowanych elementów z polipropylenu. Przedni i tylny zderzak są identyczne w celu obniżenia kosztów produkcji i napraw – co przypomina rozwiązania stosowane we wspomnianym Citroenie Ami. Zderzaki i dolne pasy nadwozia posiadają powierzchnię o ziarnistości dobranej w taki sposób, aby zminimalizować ślady zużycia z upływem czasu i zredukować do minimum widoczność zarysowań.

Mobilize Duofot. materiały prasowe
Mobilize Duo

Na koniec warto dodać, że zgodnie z nazwą, Duo przeznaczone jest dla dwóch osób, ustawionych w tandemie. Ciekawostką jest przy tym zastosowanie poduszki powietrznej, co w tego typu autach jest rzadkością.

Mobilize Duo będzie oferowane poprzez sieć dystrybucji Renault od 2023 roku, zaś wersja dostawcza Bento pojawi się w 2024 roku.

Zobacz również:
REKLAMA