Elektronika nie wyręczy kierowcy, ale może pomóc w trudnej sytuacji na drodze. Pełni rolę asystenta, nierzadko rozpoznając zagrożenie wcześniej niż sam kierowca. Gdy np. system Front Assistant uzna, że samochód zbliżył się do pojazdu poprzedzającego tak blisko, że grozi to kolizją, ostrzega o tym wyświetlając odpowiedni sygnał, a gdy kierowca nie reaguje – system automatycznie przyhamowuje samochód. Jeśli także to nie wystarcza, system hamuje awaryjnie, zmniejszając skalę zderzenia lub w ogóle do niego nie dopuszczając. Front Assistant sprawdza się także w mieście, gdy przy prędkości poniżej 30 km/h grozi zderzenie z przeszkodą. W takim przypadku system automatycznie uruchamia awaryjne hamowanie, powodując zatrzymanie samochodu, jeśli kierowca sam nie reaguje na zagrożenie.
Spotykany dotychczas w samochodach wyższych klas Crew Protect Assistant po raz pierwszy znalazł się w wyposażeniu nowej Skody Octavii. Gdy system rozpozna, że trwa awaryjne hamowanie, przygotuje kierowcę i pasażera do ewentualnego zderzenia, automatycznie napinając pasy bezpieczeństwa. Octavia zapewnia pasażerom maksymalną ochronę. W wyposażeniu seryjnym ma siedem poduszek powietrznych, z kolanową dla kierowcy włącznie.
Do rozwiązań łączących bezpieczeństwo z komfortem należą też Intelligent Light Assistant oraz system wspomagania parkowania 2.0. Ten pierwszy sam włącza i zmienia światła z drogowych na mijania, ten drugi zaś wprowadzi samochód na miejsce parkingowe samoczynnie obracając kierownicą. Kierowca włącza tylko wsteczny bieg, dodaje gazu lub hamuje.
70 % nadwozia Octavii zbudowano ze stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości. Jedna czwarta konstrukcji nadwozia, bez drzwi i pokryw, składa się z kształtowanej na gorąco stali o najwyższej wytrzymałości. Dla porównania: w Octavii RS drugiej generacji udział części kształtowanych plastycznie na gorąco wynosił 6,3 procent. To jedno z wielu rozwiązań, jakie wykorzystano, by modele najnowszej generacji spełniały najwyższe standardy bezpieczeństwa.