Najbezpieczniejsze samochody 2021 roku wg Euro NCAP

Które samochody spośród wszystkich rozbitych w 2021 roku przez Euro NCAP okazały się najbezpieczniejsze? Organizacja zajmująca się testami zderzeniowymi opublikowała wyniki.

Skoda Enyaq iV w teście Euro NCAP fot. Euro NCAP
Skoda Enyaq iV w teście Euro NCAP

Organizacja Euro NCAP niemal każdego roku podsumowuje testy przeprowadzone w ostatnich 12 miesiącach, wyłaniając najlepsze modele w swoich klasach. W 2021 roku rozbitych zostało na tyle dużo różnych modeli aut, że taki ranking mógł być znów, po rocznej przerwie spowodowanej mniejszą liczbą testów, opublikowany. Ostatni ranking najbezpieczniejszych aut z 2019 roku publikujemy tutaj.

REKLAMA

Euro NCAP w słusznym celu, jakim jest poprawa bezpieczeństwa, rozbiło w minionym roku 33 nowe lub gruntownie odnowione modele samochodów. Spośród tej liczby było kilka modeli, których ocena była poniżej przeciętnej, w tym Renault Zoe, które nie dostało ani jednej gwiazdki, Dacia Spring z jedną gwiazdką czy Dacia Logan i Dacia Sandero Stepway z dwiema gwiazdkami, ale równocześnie 22 samochody uzyskało maksymalną liczbę gwiazdek, a kolejnych siedem modeli uzyskało 4-gwiazdkowy wynik.

Nietrudno się przy tym domyślić, że pięć gwiazdek dla miejskiego modelu nie oznacza tego samego poziomu ochrony pasażerów, co pięć gwiazdek dla dużego SUV-a, dlatego auta podzielono na segmenty. Dzięki temu porównujemy jabłka z jabłkami, a nie jabłka z arbuzami. Wyłonione w ten sposób modele to liderzy bezpieczeństwa w swoich klasach – oczywiście, znów, spośród przetestowanych przez Euro NCAP modeli. Zwycięzca każdego segmentu został wyłoniony po wyliczeniu średniej w każdej kategorii – ochrony dorosłych, ochrony dzieci, ochrony pieszych oraz wyposażenia w systemy bezpieczeństwa.

Dodajmy jeszcze, że już od 2018 roku, rosnący udział samochodów elektrycznych skłonił organizatorów do utworzenia dodatkowej kategorii. Póki co wciąż do worka z autami elektrycznymi pakowane są zarówno małe elektryki, jak i duże limuzyny, ale Euro NCAP tłumaczy to w ten sposób, że kategoria aut elektrycznych powstała po to, by potencjalni nabywcy mogli mieć rozeznanie w kwestii poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez dany model z alternatywnym napędem. Zapewne z czasem doczekamy się podkategorii i w tej kategorii, jako że każdy kolejny kwartał przynosi ostatnio więcej premier pojazdów elektrycznych, niż spalinowych.

Dodajmy jeszcze, że każdego roku Euro NCAP zaostrza zasady punktacji i przyznawania gwiazdek, dlatego też modele, które kilka lat wcześniej uzyskały komplet punktów, w nowym teście mogą nie zdobyć nawet jednej. Tak było choćby w przypadku wspomnianego wyżej Renault Zoe, które po ostatnich modyfikacjach zostało zbadane ponownie i nie zasłużyło, przy zaostrzonych kryteriach, nawet na jedną gwiazdkę, podczas gdy kilka lat wcześniej zdobyło komplet punktów.

REKLAMA

REKLAMA

Najbezpieczniejsze samochody 2021 roku

Nie przedłużając już więcej, prezentujemy – za Euro NCAP – pełną listę najbezpieczniejszych nowych aut w swoich segmentach. Nie wszystkie segmenty rynku mają swojego przedstawiciela ze względu na zbyt małą liczbę przetestowanych w 2021 roku konkurencyjnych modeli.

Małe samochody rodzinne (Small Family Car)

Skoda Fabia

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 81 proc.
  • Ochrona pieszych: 70 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 71 proc.

Małe crossovery (Small MPV)

Toyota Yaris Cross

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 86 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 84 proc.
  • Ochrona pieszych: 78 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 81 proc.

Małe auta off-roadowe (Small Off-Road)

Nissan Qashqai

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 91 proc.
  • Ochrona pieszych: 70 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 95 proc.

Duże auta off-roadowe (Large Off-Road)

Skoda Enyaq iV

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 89 proc.
  • Ochrona pieszych: 71 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 82 proc.

Auta luksusowe (Executive)

Mercedes EQS

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 91 proc.
  • Ochrona pieszych: 76 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 80 proc.

Samochody elektryczne (Pure Electric)

Mercedes EQS

  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
  • Bezpieczeństwo dzieci: 91 proc.
  • Ochrona pieszych: 76 proc.
  • Systemy bezpieczeństwa: 80 proc.

 

 

REKLAMA