[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


Najlepsze Citroëny w historii – wyjątkowe modele

Najlepsze Citroëny mają hydropneumatyczne zawieszenie –  wśród nich są boski DS, nowoczesny CX, kompaktowy GS oraz ekskluzywny model SM.

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Kiedy André Citroën projektował swój pierwszy samochód, z pewnością nie przypuszczał, że marka nazwana jego imieniem przez kolejne 100 lat zaprezentuje światu dziesiątki wyjątkowych i przełomowych pojazdów. Samochody Citroëna od zawsze kojarzą się z innowacyjną techniką, taki też był pierwszy model marki – 10 HP Type A z 1919 roku bynajmniej nie naśladował konkurentów. Zamiast dużego i skomplikowanego pojazdu, Citroën zbudował lekki, prosty samochód z czterocylindrowym silnikiem i już cztery miesiące po zakończeniu pierwszej wojny światowej rozpoczął jego seryjną produkcję. Stworzono model trafiający w ówczesne potrzeby Francuzów, dlatego osiągnął wielki sukces – w pierwszym roku sprzedano 10 tys. egzemplarzy 10 HP Type A. Po II wojnie światowej ponownie przyszedł czas na tanie i niezawodne auta „dla ludu” – wtedy Citroën skonstruował 2CV. Z czasem marka zaczęła tworzyć inżynieryjne perełki i prawdziwe dzieła sztuki, na czele z legendarnym modelem DS. Oryginalna stylistyka i zaawansowana technika od zawsze wyróżniały modele marki – oto najważniejsze Citroëny w historii.

Citroën DS (1955 r.)

Obok 2CV jest najbardziej znanym Citroënem na świecie. Zaskoczył wszystkich podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1955 r. bardzo opływowym i nowoczesnym nadwoziem. Wyglądał zupełnie inaczej niż produkowane dotąd pudełkowate auta z wysoką osłoną chłodnicy. DS wyróżniał się też wykorzystaniem aluminium w poszyciu karoserii, a także nowatorską techniką – to właśnie w nim zadebiutowało słynne hydropneumatyczne zawieszenie, zapewniające nieziemski komfort jazdy. Ten ekskluzywny model produkowano do 1975 roku, w różnych odmianach, m.in. pojawiła się jego tańsza wersja ID (miała uboższe wyposażenie), a w 1967 r. DS przeszedł face lifting.

REKLAMA

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën 2CV (1948 r.)

Popularna „Kaczka” to auto, które zmotoryzowało Francję. Jego prototyp (nazywał się „Bardzo Mały Samochód”) zaprezentowano jeszcze przed wojną, ale wersja seryjna zadebiutowała dopiero w 1948 r. Założenia projektu 2CV były proste – auto miało rozpędzać się do 60 km/h, pomieścić czterech pasażerów i 50 kg bagażu. Francuzi od razu pokochali ten model. Auto miało niezależnie zawieszone wszystkie koła i chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik o mocy 9 KM i pojemności 375 cm3. Citroën 2CV okazał się niezawodny, a jego produkcja trwała aż do 1990 roku! 

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën CX (1974 r.)

Na barkach modelu CX spoczął obowiązek godnego zastąpienia wysłużonego DS-a. Ten model o bardzo aerodynamicznym nadwoziu był najekskluzywniejszym autem Citroëna, więc wyposażono go w najnowocześniejszą technikę – zawieszenie hydropneumatyczne, układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania i futurystyczną deskę rozdzielczą z bębnowymi wskaźnikami. Do napędu służyły silniki benzynowe i wysokoprężne, w tym turbodiesle. W 1975 r. CX zdobył tytuł Samochodu Roku.   

REKLAMA

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën GS (1970 r.)

Podczas jego debiutu mówiło się, że GS ma być połączeniem koncepcji modeli 2CV (praktyczny i przystępny cenowo) i DS (bogate wyposażenie oraz wysoki komfort jazdy). I tak się stało, bo GS okazał się bardzo popularny – sprzedano go w liczbie 1,9 mln sztuk. Auto wyposażono w technikę z modeli o klasę droższych. Miało nie tylko hydropneumatyczne zawieszenie (jako najmniejszy model w historii), ale też cztery hamulce tarczowe oraz bębnowy obrotomierz i wskaźnik pokazujący w metrach przewidywaną drogę hamowania (!). GS to pierwszy Citroën okrzyknięty Samochodem Roku – otrzymał ten tytuł w 1970 roku.

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën Ami 6 (1961 r.)

Dziś nazwalibyśmy go samochodem kompaktowym, w ofercie sytuował się wszak pomiędzy małym 2CV, a luksusowym DS. Ami 6 miał duży bagażnik, co zawdzięczał wklęsłej tylnej szybie, która wyglądała jakby zamontowano ją na odwrót. Do sprawnego napędzania sedana o masie 640 kg wystarczył 22-konny silnik. Citroën Ami 6 rozpędzał się do prędkości ponad 100 km/h.

REKLAMA

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën XM (1989 r.)

Model ten zastąpił udanego CX-a, ale nie odniósł równie spektakularnego sukcesu. Był jednak bardzo nowoczesny, bo wyposażono go w zawieszenie hydropneumatyczne nowej generacji – sterowane  elektronicznie, co pozwalało m.in. na zmianę charakterystyki tłumienia. Citroën XM miał szybę oddzielającą pasażerów od bagażnika i mógł być wyposażony w nawigację.

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën SM (1970 r.)

Citroën kupił markę Maserati i korzystał z jej rozwiązań, tworząc w 1970 r. luksusowy i szybki samochód typu gran turismo napędzany włoskim silnikiem V6. SM rozpędzał się do 220 km/h i w swoich czasach był najszybszym przednionapędowym autem. Przedni napęd to pozostałość po modelu DS, na którym SM bazował. Miał też hydropneumatyczne zawieszenie i jako pierwszy model w Europie kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach.

REKLAMA

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën mehari (1968 r.)

Swoją nazwę wziął od wielbłąda, a technikę z modelu 2CV – Mehari to jeden z najbardziej niecodziennych modeli Citroëna. Miał silnik o mocy zaledwie 29 KM, ale jego karoserię wykonano z termoformowalnego tworzywa, był więc lekki (525 kg). Z tego materiału wykonano też wnętrze, dlatego można je było spłukać wodą ze szlaucha. 

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën Traction Avant (1934 r.)

Citroën jako pierwszy wprowadził do seryjnej produkcji samochód z napędem na przednie koła. Silnik umieszczono centralnie za przednią osią, przed nim znajdowała się skrzynia biegów. Citroën Traction Avant (jego nazwa oznacza napęd na przednie koła właśnie) miał też samonośne nadwozie (to również wynalazek Citroëna) i hydrauliczny układ hamulcowy.

REKLAMA

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Citroën H (1947 r.)

Powstał tuż po wojnie, gdy było ogromne zapotrzebowanie na auta dostawcze średniej wielkości. Był nowatorski, jak na Citroëna przystało – to pierwszy seryjny dostawczak na świecie z napędem na przednie koła; miał też praktyczne trzyczęściowe tylne drzwi. Bez większych zmian produkowano go do 1981 r., sprzedano 473 tys. sztuk.

Wyjątkowe modele Citroena Wyjątkowe modele Citroena

Innowacyjne rozwiązania techniczne

Skrętne reflektory

Nawet dzisiaj funkcja doświetlania zakrętów nie jest oczywistością w nowych samochodach, tymczasem Citroën stosował takie rozwiązanie już w 1967 roku. Pojawiło się ono wraz z debiutem odświeżonej wersji DS-a. Zamiast pojedynczych reflektorów, otrzymał podwójne umieszczone w jednym kloszu. Wewnętrzny reflektor pełnił funkcję świateł drogowych i zmieniał swoje położenie wraz z ruchem kierownicy, a zmieniając kąt padania światła, oświetlał zbliżający się zakręt. 

Pływający silnik

To jeden z pierwszych ważnych wynalazków Citroëna. W 1931 roku André Citroën podróżował po Stanach Zjednoczonych w poszukiwaniu nowych rozwiązań i wrócił do Europy z rewolucyjnym pomysłem„pływającego silnika”. Dotąd jednostka napędowa była montowana do podwozia na sztywno, ale Citroën między konstrukcją auta a silnikiem umieścił kauczukowe bloki, które niwelowały drgania, które wcześniej były przenoszone do wnętrza. Rozwiązanie to trafiło do samochodów na całym świecie.

Schemat zawieszenia w modelu DS

Mówisz Citroën, myślisz zawieszenie hydropneumatyczne – marka jest związana z tą techniką jak wieża Eiffla z Paryżem. Citroën jako pierwszy zastosował to rozwiązanie już w 1955 roku i doskonalił przez dziesiątki lat. W skrócie, zamiast amortyzatorów i sprężyn przy każdym kole znajdują się metalowe sfery (kule) przedzielone na dwie części elastyczną przeponą – w dolnej części sfery znajduje się płyn hydrauliczny, w górnej azot. Gdy auto trafia na dziurę w jezdni, teleskopy wypychają płyn ku górze, a ten spręża azot w górnej części kuli, co pozwala zawieszeniu niwelować nierówności i nie przenosić ich na nadwozie. Zaletą takiego zawieszenia jest również możliwość zwiększania i zmniejszania prześwitu (w DS był to zakres 9-28 cm!) oraz jazdy na trzech kołach w sytuacji awaryjnej.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA