Najpopularniejsze auta 2021 roku w Polsce

Tuż przed końcem roku IBRM Samar podsumowuje sprzedaż nowych aut w roku 2021. Które modele były najpopularniejsze i które marki najlepiej poradziły sobie z kryzysem?

Toyota Corolla fot. materiały prasowe
Wersja kombi ma więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż, a sedan wyróżnia się bardziej konserwatywną stylistyką i po raz pierwszy może mieć napęd hybrydowy

Samar dokonał podsumowania sprzedaży, czy właściwie rejestracji nowych samochodów na polskim rynku w 2021 roku. Dane obejmują okres od 1 stycznia do 20 grudnia włącznie, a więc bez ostatnich zaledwie ośmiu dni roboczych, które przecież nie mają szans zmienić obrazu całości. Jak zatem wygląda sytuacja na rynku?

REKLAMA

Azjatyckie marki górą w czasie kryzysu półprzewodników

Pamiętamy wszyscy rok 2020 i wielki kryzys spowodowany wybuchem pandemii COVID-19. Ogólnokrajowy lockdown i późniejsze obostrzenia, a następnie przerwy w produkcji i przerwanie łańcuchów dostaw sprawiły, że sprzedaż nowych aut pikowała w dół. Rynek odzyskał względną równowagę w początku 2021 roku i – jak podaje Samar – wtedy wydawało się, że roczny wynik zamknie się w okolicach 490 tys. sztuk, a więc na poziomie roku 2017. Przyszedł jednak kolejny problem, związany z dostępnością półprzewodników, potrzebnych do działania elektronicznych systemów w samochodach.

Ile zatem uda się w 2021 roku zarejestrować nowych aut w Polsce? IBRM Samar podaje, że rynek nie przekroczy nawet 450 tys. sztuk i osiągnie poziom około 445 tys. aut osobowych, a to zaledwie 4-procentowy wzrost z stosunku do fatalnego roku 2020.

Samar wskazuje przy tym, że nie wszystkie firmy miały problemy, bo po rankingach sprzedaży widać, że obronną ręką z kryzysu wychodzą marki azjatyckie. Dość powiedzieć, że bezwzględnym liderem rynku została Toyota, która dotychczasową „królową polskiego rynku” Skodę wyprzedziła aż o 30 tys. sztuk. Dalej, ze stratą kolejnych ponad 11 tys. egzemplarzy, jest Volkswagen, ale kolejne pozycje zajmują Kia i Hyundai, które w drugiej połowie roku znajdowały się regularnie w pierwszej trójce rankingów. Dalej mamy BMW i Mercedesa przed kolejno Dacią, Fordem i Audi.

Samar wskazuje, że na rynku zdominowanym przez zakupy firmowe, których udział to aż 74 proc., ciekawie prezentuje się ranking rejestracji na osoby fizyczne, bo Kowalski w 2021 roku najchętniej wybierał trzy marki: Toyota, Hyundai i Kia. Czwarte miejsce zajęła budżetowa marka Dacia, przy czym model Duster zajmuje wysoką drugą pozycję wśród aut zakupionych przez osoby fizyczne, ustępujący tylko Toyocie Yaris.

Samochody elektryczne w Polsce

Polska nie jest i długo nie będzie rynkiem samochodów elektrycznych, niemniej jednak, patrząc na procentowe wzrosty, jest to obecnie najszybciej rozwijająca się motoryzacyjna gałąź w naszym kraju. Z niewielkich liczb sprzedanych w poprzednich latach „elektryków” te z roku 2021 stanowią istotne wzrosty. W zeszłym roku – jak podaje Samar – zarejestrowanych zostało niespełna 3,7 tys. aut osobowych z takim źródłem napędu, a w tym roku przekroczony zostanie pułap 6 tys. egzemplarzy. O tytuł lidera walczą przy tym dwie marki. Co ciekawe, obecnie nieznacznie prowadzi Tesla, z wynikiem 889 szt., przed Kią, która ma o 55 rejestracji mniej. Czy ostatnich osiem dni roku zadecyduje o pierwszeństwie – przekonamy się już niebawem.

Prognozy rejestracji aut w Polsce na 2022 rok

IBRM Samar prognozuje, że w 2022 roku nowych samochodów osobowych przybędzie w liczbie około 485 tys. sztuk, co jest wzrostem o 9 proc., natomiast w kategorii aut dostawczych przyrost ma być mniejszy, bo raptem 1,4-procentowy do 75,3 tys. aut.

REKLAMA

REKLAMA

Najpopularniejsze modele nowych aut w Polsce w 2021 roku

A przed państwem ranking TOP10 najchętniej kupowanych modeli nowych aut w Polsce w roku 2021, bez ośmiu dni roboczych grudnia. Jak widać, Toyota zgarnia pulę, zajmując dwa pierwsze miejsca w klasyfikacji ogólnej, wyprzedzając trzecią Skodę Octavię. Czwarte miejsce, z minimalną stratą do czeskiego modelu okupuje natomiast Dacia Duster.

Ciekawostką jest też fakt, że w pierwszej dziesiątce mamy aż siedem modeli marek azjatyckich (cztery Toyoty, Kia i dwa Hyundaie), obok jednej rumuńskiej (Dacia) i dwóch czeskich (dwie Skody).

  1. Toyota Corolla – 21 542 szt.
  2. Toyota Yaris – 14 166 szt.
  3. Skoda Octavia – 12 778 szt.
  4. Dacia Duster – 12 178 szt.
  5. Toyota RAV4 – 10 714 szt.
  6. Skoda Fabia – 10 444 szt.
  7. Toyota C-HR – 9 538 szt.
  8. Hyundai Tucson – 9 426 szt.
  9. Kia Sportage – 7 646 szt.
  10. Hyundai i30 – 7 607 szt.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

REKLAMA