Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, opracowanych przez IBRM Samar wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych do 3,5 t spadła w 2022 roku w porównaniu do roku poprzedniego. W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 419 765 samych tylko samochodów osobowych, a to o ponad 6 proc. mniej i zarazem o niemal 27 tys. aut mniej, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
W całej tej liczbie udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł 71,04 proc., choć jak podkreśla Samar, statystyka ta nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, analiza Samaru wskazuje, że rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Toyota bezapelacyjnym liderem rynku
Toyota zakończyła rok 2022 jako lider polskiego rynku, po raz trzeci z rzędu. Udział marki w sprzedaży nowych aut osobowych wynosi 17,6 proc. Od stycznia do grudnia polscy klienci zarejestrowali 73 862 samochody Toyoty, o 75 proc. więcej niż marka zajmująca drugie miejsce w rankingu. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 42 067 szt., o niespełna 7 proc. mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł nieco ponad 10 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Kia, której klienci zarejestrowali w 2022 roku 33 715 samochodów, o 4,31 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,03 proc. Dalej znalazły się Volkswagen i Hyundai.
– Nasza firma doskonale radzi sobie w kryzysowych sytuacjach. Kluczem do sukcesu były przede wszystkim dwie kwestie. Po pierwsze, wysoka elastyczność naszego zespołu gotowego szybko wprowadzać nowatorskie zmiany, takie jak platforma internetowej sprzedaży w 2020 roku czy gwarancja ceny w 2021 roku. Drugim czynnikiem było utrzymanie za wszelką cenę dostępności aut naszpikowanych najnowszymi technologiami. Dlatego w 2023 rok wchodzimy z dużym optymizmem – skomentował Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.