Najpopularniejsze używane samochody w 2021 roku

Z zagranicy chętnie sprowadzamy wciąż te same modele, ich średni wiek stale rośnie, a diesle cieszą się wciąż dużym, choć słabnącym wzięciem. Oto podsumowanie 2021 roku na rynku aut używanych.

Audi A4 B6 sedan fot. materiały prasowe
fot. netcarshow.com
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 141 000 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Z raportu opublikowanego przez IBRM Samar wynika, że w 2021 roku łączna liczba rejestracji sprowadzanych samochodów nie przekroczyła 1 mln i wyniosła dokładnie 939 906 sztuk. To oznacza wzrost w porównaniu do „pandemicznego” roku 2020 o 10,8 proc. Dodajmy, że w samym tylko grudniu tego roku import aut używanych spadł o 3 proc., licząc rok do roku.

REKLAMA

Nie napawa optymizmem przekrój wiekowy sprowadzanych samochodów, który w 2021 roku osiągnął już poziom 12 lat i 6 miesięcy, przy czym auta z silnikiem benzynowym były średnio o rok starsze od średniej, a diesle o 1 rok i 2 miesiące młodsze. A skoro przy dieslach jesteśmy, to warto dodać, że ich udział stale maleje, choć w ujęciu ogólnym jest wciąż wysoki i wynosi 47 proc. Wśród samych tylko aut osobowych było to 42 proc.

Jak wygląda kwestia importu samochodów z napędem elektrycznym? Według danych publikowanych przez Samar, udział pojazdów czysto elektrycznych stanowił zaledwie 0,21 proc. całego importu, co jest wartością marginalną. Przeliczając to jednak na sztuki, przy niemal 1 mln sprowadzonych samochodów, elektryków było w tej grupie blisko 2 tysiące. To niewiele, jeśli chodzi o rynkowy udział, natomiast w liczbach, biorąc pod uwagę liczebność floty aut elektrycznych w Polsce (wg licznika elektromobilności z listopada 2021, aut typu BEV jest w Polsce nieco ponad 17 tys., a wraz z hybrydami PHEV w sumie nieco ponad 35 tys.), jest to całkiem spora wartość.

Raport Samaru podaje również kraje, z których najchętniej sprowadzane są samochody używane. Królują bezapelacyjnie Niemcy, skąd dotarło do nas ponad 547 tys. aut. Na drugim miejscu jest Francja z blisko 100 tys. sprowadzonych pojazdów, a trzecia pozycja należy do Belgii, skąd sprowadzono ponad 61 tys. samochodów. Spory wzrost importu zanotowała czwarta Holandia (+16,8 proc.), a na piątym miejscu mamy Stany Zjednoczone, skąd ściągnęliśmy ponad 36 tys. pojazdów. W gronie TOP10 krajów spadek importu dotyczy tylko dwóch krajów skandynawskich – Danii i Szwecji.

Które marki samochodów Polacy sprowadzają najchętniej? Wciąż te same, bowiem królują Volkswagen (ponad 98 tys. szt.) przed Oplem (ponad 95 tys. szt.) i Fordem (niemal 87 tys. szt.). Dalej są Audi, Renault i BMW przed Peugeotem, Citroenem, Mercedesem i Fiatem. Widać tu przywiązanie do marek niemieckich i francuskich, z kolei marki azjatyckie (11. Toyota, 12. Hyundai, 13. Nissan, 16. Kia, 18. Honda, 19. Mazda, 20. Suzuki) znalazły się dopiero w drugiej dziesiątce. Ciekawostką jest też, że o ile Skoda cieszy się wzięciem na rynku pierwotnym, to w zestawieniu importu zajmuje dopiero 17. pozycję.

Na koniec prezentujemy ranking najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku. W czołówce niezmiennie te same modele, w tym aż trzy Audi, dwa Volkswageny, dwa Ople i dwa Fordy oraz jedno BMW w TOP10. Znamienne jest też, że wśród 20 najpopularniejszych aut z importu znalazł się zaledwie jeden SUV i jest nim Nissan Qashqai.

Najpopularniejsze używane auta w Polsce w 2021 r.

  1. Audi A4 – 28 173 szt.
  2. Opel Astra – 26 824 szt.
  3. Volkswagen Golf – 25 254 szt.
  4. BMW Serii 3 – 19 663 szt.
  5. Audi A3 – 17 389 szt.
  6. Opel Corsa – 16 168 szt.
  7. Ford Focus – 15 406 szt.
  8. Volkswagen Passat – 14 832 szt.
  9. Ford Fiesta – 14 040 szt.
  10. Audi A6 – 13 155 szt.
Zobacz także:
REKLAMA