Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Najpopularniejszy hybrydy 2017 roku w Polsce

Samochody hybrydowe zyskują na popularności, co wpływa na osłabienie sprzedaży diesli. Zobaczcie, jak wyglądał rok 2017 na polskim rynku, jeśli chodzi o hybrydy.

Toyota C-HR

Za nami przełomowy dla motoryzacji rok 2017. To czas, w którym na rynku debiutuje coraz więcej modeli z napędem hybrydowym i pierwszy raz w historii widoczny jest wyraźny, spadkowy trend sprzedaży samochodów z silnikami Diesla na rzecz napędów alternatywnych.

Jednocześnie polski rząd zapowiedział właśnie nowe przywileje dla użytkowników samochodów hybrydowych i elektrycznych, o czym pisaliśmy kilka dni temu.

Najpopularniejsze marki aut hybrydowych w Polsce

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, po 12 miesiącach niekwestionowanym liderem sprzedaży samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym w Polsce jest Toyota z liczbą 13 554 zarejestrowanych hybryd, a jej najpopularniejszym modelem jest C-HR. To tylko wstępny wynik, nieobejmujący jeszcze wszystkich rejestracji nowych samochodów z grudnia 2017.

Tuż za Toyotą uplasował się Lexus. Marka premium sprzedała w Polsce 1775 samochodów z napędem hybrydowym. Oznacza to, że Toyota ma 81,44 proc. udziału w rynku, a kolejnych 11 proc. hybrydowego tortu należy do Lexusa.

Na trzeciej pozycji znalazła się Kia z liczbą 474 samochodów i 2,6 proc. udziałem w rynku. Na czwartym miejscu jest BMW z liczbą 256 samochodów i 1,6 proc. rynkowego udziału. Pierwszą piątkę zamyka Hyundai ze 199 zarejestrowanymi autami hybrydowymi, zajmując 1,26 proc. rynku.

Do pierwszej dziesiątki należą ponadto Infiniti z liczbą 109 samochodów spalinowo-elektrycznych (0,69 proc. rynku), Volvo (75 aut, 0,45 proc. rynku), Porsche (51 aut, 0,33 proc. rynku), Ford (49 aut, 0,26 proc. rynku) i Volkswagen (19 aut, 0,12 proc. rynku). Poza pierwszą dziesiątką znalazły się marki Mercedes, Audi, Mitsubishi, Mini, Renault i Honda.

TOP 10 hybryd na polskim rynku wygląda następująco:

  1. Toyota - 13 554 egz. (81,44 proc. rynku)
  2. Lexus - 1 775 egz. (11 proc. rynku)
  3. Kia - 474 egz. (2,6 proc. rynku)
  4. BMW - 256 egz. (1,6 proc. rynku)
  5. Hyundai - 199 egz. (1,26 proc. rynku)
  6. Infiniti - 109 egz. (0,69 proc. rynku)
  7. Volvo - 75 egz. (0,45 proc. rynku)
  8. Porsche - 51 egz. (0,33 proc. rynku)
  9. Ford - 49 egz. (0,26 proc. rynku)
  10. Volkswagen - 19 egz. (0,12 proc. rynku)

Najpopularniejsze hybrydowe modele w Polsce

W kategorii najpopularniejszych hybrydowych modeli w 2017 roku absolutnym numerem jeden jest ubiegłoroczna nowość, Toyota C-HR. Do tej pory w Polsce zarejestrowano aż 4136 egzemplarzy, co daje nowemu crossoverowi ponad 25-procentowy udział w krajowym rynku hybryd.

Na drugie miejsce spadł, zdetronizowany przez Toyotę C-HR, model Auris z wynikiem 3946 egzemplarzy i prawie 24-procentowym udziałem w rynku.

Miejsce trzecie należy do SUV-a RAV4 (2887 egzemplarzy i ponad 17-procentowy udział w rynku).

Na czwartym jest hybrydowy Yaris (2416 egzemplarzy i ponad 14 proc. rynku).

Pierwszą piątkę zamyka przedstawiciel klasy premium, Lexus NX (855 aut i prawie 6 proc. rynku).

Do pierwszej dziesiątki zakwalifikowały się ponadto:

  • Kia Niro (472 egzemplarze, 2,58 proc. rynku),
  • Lexus CT (400 egzemplarzy, 2,47 proc. rynku)
  • Lexus RX (373 egzemplarze, 2,30 proc. rynku)
  • Hyundai Ioniq (199 sztuk i 1,26 proc. rynku)
  • Toyota Prius (167 egzemplarzy, 1,01 proc. rynku).

Poza pierwszą dziesiątką najpopularniejszych hybryd znalazły się Infinti Q50 (92 samochody), BMW 3 (70 aut), Lexus GS (66 samochodów), BMW 5 (56 samochodów), Volvo XC90 (55 aut) oraz Porsche Panamera (43 samochody).

Rośnie udział napędów alternatywnych

Z roku na rok zwiększa się rynkowy udział sprzedaży samochodów hybrydowych i jednocześnie zmniejsza udział diesli. Przełomowy pod tym względem był koniec 2015 roku, kiedy to po raz pierwszy odnotowano rynkowe zwycięstwo samochodów napędzanych silnikami benzynowymi (235 532 samochody) nad autami z jednostkami Diesla (119 457 zarejestrowanych samochodów).

To właśnie wtedy po raz pierwszy odnotowano znaczący wynik sprzedaży aut z napędem hybrydowym (5 610 samochodów) i elektrycznym (116 aut). Oznacza to, że w 2015 roku ponad 66 proc. rynku należało do aut z silnikami benzynowymi, a z jednostkami Diesla – zaledwie 33 proc.

Według aktualnych danych Instytutu SAMAR, w 2017 roku zarejestrowano do tej pory 16 604 hybryd i aż 455 samochodów z napędem w pełni elektrycznym. Dominującym źródłem napędu są dziś silniki benzynowe (345 836 samochodów). Diesle są już w odwrocie (134 745 samochodów) i trwale straciły swoją rynkową przewagę.

Wzrosty sprzedaży nowych aut odnotowano za to we wszystkich kategoriach napędów. 2017 rok zakończy się w Polsce łącznym wynikiem w okolicach 0,5 mln rejestracji nowych samochodów.

Rządowe zachęty na rok 2018

Tegoroczny wynik jednoznacznie wskazuje rynkowe trendy na dalsze lata. Możemy spodziewać się coraz szybszego wzrostu sprzedaży pojazdów z napędem spalinowo-elektrycznym, ale też coraz większej dynamiki wzrostu sprzedaży aut elektrycznych.

Diesle zdecydowanie są już w odwrocie. Coraz ostrzejsze normy emisji spalin wiążą się z coraz większą komplikacją konstrukcji silników wysokoprężnych, uciążliwością i wysokimi kosztami serwisowania – ze względu na konieczność stosowania szybko zapychających się i drogich filtrów DPF, awaryjnych kół dwumasowych, a coraz częściej także niewielkich zbiorników z czynnikiem AdBlue, które ograniczają zasięg i zwiększają częstotliwość wizyt auta w serwisie.

Ogłoszone w grudniu 2017 roku rządowe plany wprowadzenia w 2018 roku udogodnień dla właścicieli i użytkowników aut hybrydowych i elektrycznych staną się zapewne zachętą dla dalszego rozwoju tego segmentu rynku – komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Przypomnijmy, że zgodnie z rządowymi zapowiedziami, dla właścicieli takich samochodów zostaną wprowadzone ulgi podatkowe, darmowe parkowanie i jazda buspasami. Planowane są także zwolnienia z akcyzy i większy odpis od amortyzacji takich aut dla przedsiębiorców oraz tworzenie w miastach stref czystego transportu.

Hybrydą lub autem elektrycznym będzie w można w takich strefach jeździć swobodnie i bez żadnych opłat. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych może wejść w życie już na początku 2018 roku. Jest częścią planu, stworzonego przez Ministerstwo Energii, który ma upowszechnić auta elektryczne i zmniejszyć zależność Polski od importu ropy.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij