Najtańsze auta z dieslem – RANKING

Sprzedaż aut z silnikami Diesla kuleje – w styczniu samochody napędzane jednostkami wysokoprężnymi stanowiły zaledwie nieco ponad 18% całości, w lutym tylko ponad 15%. Wciąż są jednak klasy, w których silnik Diesla ma mocną pozycję. A które auta z dieslami są najtańsze?

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 60 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Diesel wciąż jest mocny wśród samochodów klasy wyższej i SUV-ów – trudno się temu specjalnie dziwić, bo w dużych i ciężkich autach to właśnie jednostka wysokoprężna wydaje się najlepszym i najbardziej efektywnym źródłem napędu. Na rynku wciąż są też marki, które w dużej mierze żyją z diesli – to np. BMW, które sprzedaje około połowę samochodów z dieslem właśnie. Mocną pozycję ma też diesel w Skodzie (Octavia, Kodiaq, Superb).

REKLAMA

Tymczasem w poniższym zestawieniu przyjrzymy się najtańszym modelom z silnikiem Diesla w Polsce.

10. Peugeot 208 1.5 BlueHDi -  Najtańsze auta z dieslem

Ranking dziesięciu najtańszych diesli zaczynamy od… najdroższego w dziesiątce, którym okazuje się Peugeot 208. Ma on pod maską jednostkę 1.5 BlueHDi 100 (wystąpi ona jeszcze nie raz w tym rankingu), która połączona jest z 6-biegową skrzynią biegów i, wbrew nazwie, osiąga 102 KM. Setka pojawia się na liczniku po 10,2 s, zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,2 l/100 km, co z kolei oznacza, ze 208-ka może przejechać niemal 1000 km. Podstawowa wersja Like jest do wzięcia za 72 600 zł – wyposażenie seryjne obejmuje sześć poduszek powietrznych, halogenowe światła do jazdy dziennej, tempomat, stalowe obręcze (15-calowe), manualną klimatyzację, 5-calowy ekran dotykowy i, uwaga, przednie szyby elektryczne (z tyłu na „korbę”!). Jest też radio z obsługą stacji DAB i plików MP3 oraz dwa głośniki (z przodu). W tym wypadku chyba warto wysupłać dodatkowe 6700 zł na wersję Active Pack, która jest bogatsza o reflektory LED, czujniki parkowania z tyłu, 16-calowe felgi aluminiowe i lusterka boczna składane elektrycznie. No i w tej wersji elektryka tylnych szyb jest seryjna!

Amis

9. Citroen C3 1.5 BlueHDi -  Najtańsze auta z dieslem

Na 9. miejscu melduje się bliski kuzyn Peugeota - Citroen C3 1.5 BlueHDI, a więc z identycznym silnikiem o tych samych parametrach. C-trójka jest od 208-ki nieznacznie wolniejsza w sprincie do setki (10,4 s), natomiast zużycie paliwa jest identyczne. Warto wspomnieć, że obydwa auta, obok wlewu paliwa, mają też ten do uzupełniania płynu AdBlue. Citroen C3 z dieslem dostępny jest od drugiej w kolejności wersji wyposażenia (Feel) – w standardzie są m.in. „lusterko wsteczne z manualnym przełącznikiem pozycji”, „wycieraczka tylna z trybem pracy zmiennej” czy „kierunkowskazy uruchamiane impulsowo”. Oprócz tych, jakże istotnych elementów, są też tempomat, sześć poduszek, klimatyzacja manualna i radio DAB z czterema głośnikami. Tak jak w wypadku Peugeota polecamy jednak wersję o poziom wyżej – Feel Pack ma już 7-calowy ekran dotykowy i kolorowe „Airbumpy”.

Citroen C3Fot. Jacek Hanusz

REKLAMA

REKLAMA

8. Ford Tourneo Courier 1.5 TDCi -  Najtańsze auta z dieslem

Na kolejnym, 8. miejscu najtańszych diesli w Polsce ląduje Ford ze swoim modelem Tourneo Courier, czyli niewielkim, sprytnie zaprojektowanym minivanem, niewiele większym od Forda Fiesty. Obecnie występuje na rynku wyłącznie ze 100-konnym silnikiem 1.5. Zużywa on o około litr więcej na 100 km od silnika w C3 i 208 – to zupełnie zrozumiałe, zważywszy na większą powierzchnię czołową auta i jego większe rozmiary. Ford bardzo skrupulatnie podaje długość, szerokość i wysokość przestrzeni ładunkowej (odpowiednio 1,62 m, 1,01 m i 1,24 m), ale policzenie pojemności bagażnika najwyraźniej zostawia klientom. Z naszych informacji wynika jednak, że przy 5 osobach na pokładzie pojemność kufra to ponad 700 l, po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do ponad 1650 l. Podstawowa odmiana Trend kosztuje 67 600 zł i jest wyposażona m.in. w boczne drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, kierownicę wykończoną skórą, tempomat i komplet poduszek powietrznych.

Nowy Ford Tourneo Courierfot. materiały prasowe

7. Fiat Tipo Sedan 1.3 Multijet -  Najtańsze auta z dieslem

Na siódme miejsce w zestawieniu wjeżdża jedyny w tym zestawieniu Włoch, czyli Fiat Tipo Sedan, który jest najtańszą odmianą nadwoziową w rodzinie – z dieslem 1.3 Mutijet (95 KM) kosztuje w aktualnej promocji 66 000 zł. Mowa oczywiście o wersji po face liftingu, który niedawno objął całą gamę Tipo – odświeżono np. reflektory i kabinę. Podobnie jak w Citroenie i Peugeocie tylne szyby otwiera się ćwicząc przy okazji mięśnie ręki, ale na pokładzie są za to klimatyzacja, radio DAB, komplet poduszek czy port USB. Kierowca obsługuje 5-biegową skrzynię biegów, bak ma 50 l pojemności, a to oznacza, że w teorii można nim bez specjalnego trudu przejechać ponad 1000 km. Auto nie należy natomiast do sprinterów – setkę osiąga w przeciętnym czasie 12,8 s.

Fiat Tipo - facelift 2020fot. materiały prasowe
Fiat Tipo - facelift 2020

6. Dacia Lodgy 1.5 Blue dCi -  Najtańsze auta z dieslem

Szóste miejsce – wracamy do Francji. Tym razem jednak pierwszy (i nie ostatni) raz do rankingu wjeżdża Dacia z modelem Lodgy, który aktualnie jest dostępny wyłącznie z silnikiem Diesla – to efekt nowych norm emisji spalin i kar z nimi związanych. Silnik ma pojemność 1.5 i w nazwie również „Blue”, ale to inna jednostka niż ta z Peugeota czy Citroena. W Dacii osiąga 115 KM, dzięki czemu Lodgy potrafi zebrać się do setki w niezłe 10,9 s. Na pokładzie – w wersji za 65 600 zł – są klimatyzacja manualna, sześć poduszek, radio cyfrowe czy elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka. Nie bez znaczenia dla części nabywców będzie to, że w II rzędzie wszystkie trzy miejsca mają możliwość przypięcia fotela przez system Isofix.

porównanie vanów Dacia Lodgy Fiat 500L Living Kia Carens Opel Zafira Renault Grand Kangoo Toyota Verso Volkswagen Caddyauto motor und sport

REKLAMA

5. Opel Corsa 1.5 Diesel -  Najtańsze auta z dieslem

Piąte miejsce – Opel Corsa, czyli model konstrukcyjnie bliźniaczy do Peugeota 208. Tak jak Francuz ma pod maską diesla 1.5 o mocy 102 KM, który połączony jest z sześciobiegowym „manualem”. Kosztuje 64 590 zł, a na liście standardowego wyposażenia są m.in. 5-calowy, monochromatyczny ekran dotykowy, komplet poduszek, 16-calowe, stalowe obręcze kół czy układ utrzymania na pasie ruchu. Co ciekawe, za klimatyzację trzeba dopłacić – ta sterowana manualnie kosztuje 1500 zł. Corsa ma identyczne osiągi i zużywa tyle samo paliwa co 208-ka. To również jedyny model niemiecki w całym zestawieniu, w którym rządza i dzielą auta francuskie.

Fot. Paweł Krzyśków
Pokrewieństwo nowej Corsy z Peugeotem 208 można zauważyć tylko w tylnej części nadwozia

4. Dacia Duster 1.5 Blue dCi -  Najtańsze auta z dieslem

Na czwartej pozycji najtańszych diesli w Polsce znalazła się kolejna Dacia – tym razem to Duster z 1,5-litrowym silnikiem o mocy 115 KM. W salonach i na tzw. stocku pozostały jedynie wersje najuboższa (ta za 62 600 zł) oraz najbogatsza (Prestige – za 73 400 zł). Środkowe odmiany zostały wyprzedane. Co ciekawe, Dustera z dieslem można też zamówić w wersji z napędem 4x4, ale w tym wypadku dostępne są wyłącznie najlepiej wyposażone odmiany – za 79 900 zł.. Wszystkie powyższe ceny dotyczą modeli z rocznika 2020. Gdyby ktoś chciał mieć model tegoroczny musi wydać 65 200 zł, natomiast najtańsza wersja z 4x4 to koszt 71 700 zł (wersja wyposażenia druga od dołu). To też najtańszy samochód w Polsce z dieslem i napędem 4x4.

Dacia Duster TCe 100 LPGmateriały prasowe
Dacia Duster TCe 100 LPG

3. Citroen C-Elysee 1.5 BlueHDi

Na najniższym miejscu podium kolejny Citroen – C-Elysee za 60 900 zł. To model, który podobnie jak Dacia Lodgy, jako nowy można teraz kupić wyłącznie z silnikiem Diesla (to występujący w tym zestawieniu 1.5 BlueHDI o mocy 102 KM. Wydaje się, że sedan z dużym bagażnikiem, obszerną kabiną i nieskomplikowanym wnętrzem oraz oszczędnym silnikiem idealnie nadaje się jako samochód roboczy taksówkarza czy innego kierowcy Ubera. Podstawowa wersja ma klimatyzację, radio z Bluetoothem, interfejsem Mirror Link, port USB, lusterka boczne sterowane elektrycznie i podgrzewane czy cztery poduszki powietrzne (brak kurtyn). C-Elysee z dieslem jest całkiem żwawy – setka osiąga w nieco ponad 10 s, rozpędza się do 190 km/h. Bardziej istotne z punktu widzenia potencjalnego klienta jest jednak to, że w cyklu mieszanym, jak niezwykle skrupulatnie podaje Citroen, zużywa od 4,504 do 5,222 l. Nieźle, tylu miejsc po przecinku nie widać nawet na dystrybutorze! Tak jak Peugeot 208 i Citroen C3 C-Elysee ma układ, który potrzebuje płynu AdBlue.

Citroenfot. materiały prasowe
Citroen C-Elysee

2. Dacia Sandero 1.5 Blue dCi - Najtańsze auta z dieslem

Nie będzie zaskoczeniem fakt, że dwa pierwsze miejsca, przy czym różnica w cenie wynosi ledwie 200 zł, zajmują Dacie – Sandero jest minimalnie droższe (kosztuje 51 300 zł) od Logana i to ono ląduje na drugim miejscu podium. 

W przypadku Sandero trzeba się liczyć z tym, że diesla znajdziemy wyłącznie w autach z rocznika 2020. Wyposażenie jest identyczne co w Loganie, podobnie jak osiągi, chyba, że zdecydujemy się na wersję Stepway, która jest minimalnie bardziej ospała.

Dacia SanderoFot. Kacper Mucha

1. Dacia Logan 1.5 Blue dCi -  Najtańsze auta z dieslem

Najtańszy nowy samochód z silnikiem Diesla w Polsce kosztuje 51 100 zł. Cena dotyczy jednak modelu z 2020 roku, który pod maską ma 1,5-litrową jednostkę o niewygórowanej mocy 95 KM. Logan ma bagażnik o kilka litrów większy niż C-Elysee, pali podobnie, ale ma od Citroena gorsze osiągi, które „zawdzięcza” niższej mocy i 5-biegowej skrzyni biegów. Wyposażenie? Nienajgorsze, bowiem diesel jest dostępny wyłącznie w najdroższej wersji Laureate, która na pokładzie ma klimatyzację manualną, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 4 poduszki powietrzne oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka . Za 1000 zł z groszami można dokupić 15-calowe „alufelgi”, a za 1500 zł kamerę cofania. 7-calowy ekran dotykowy widnieje na liście opcji – za 1200 zł. W tej cenie dostajemy też system nawigacji.

Dacia LoganMateriały prasowe
Dacia Logan

Do kogo kierowane są wszystkie powyższe modele? Raczej nie do klientów prywatnych – zainteresowane tego typu autami mogą być przede wszystkim floty, którym zależy na jak najniższych kosztach eksploatacji. Małe auta z dieslami mogą też trafić do wypożyczalni. W przyszłym roku z tej listy wypadnie z pewnością kilka modeli, które powoli zjeżdżają ze sceny. Nie zanosi się jednak, by zastąpiły je nowe – era małych, tanich diesli najwyraźniej dobiega końca.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA