[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Nie żyje Kenichi Yamamoto - konstruktor silników Wankla

Kenichi Yamamoto zmarł w wieku 95 lat. Przez wiele lat pracował nad udoskonaleniem silników Wankla i zastosowaniem ich do napędzania samochodów Mazdy.

Samochody Mazda z silnikiem Wankla Samochody Mazda z silnikiem Wankla

Za patent silnika z wirującym tłokiem odpowiedzialny jest nie kto inny, jak sam Felix Wankel, który wniosek patentowy na taką konstrukcję jednostki napędowej zgłosił w roku 1933, uzyskując go trzy lata później. Od jego nazwiska wzięła się, stosowana do dziś, nazwa tego rodzaju konstrukcji.

Popularyzacją silnika Wankla zajął się natomiast Japończyk Kenichi Yamamoto, który w momencie uzyskania przez Wankla patentu miał 11 lat. Pan Yamamoto zmarł kilka dni temu, mając 95 lat.

To właśnie dzięki pracy inżyniera Yamamoto Mazda jest jedynym producentem, który silnika Wankla używał jeszcze do niedawna. Co więcej, trwają obecnie zaawansowane prace nad powrotem do koncepcji Felixa Wankla, tyle że w nieco innej roli - zamiast głównego napędu, silnik z wirującym tłokiem miałby działać jako generator prądu w samochodach elektrycznych, tzw. range extender.

Kenichi Yamamoto Kenichi Yamamoto

Kenichi Yamamoto urodził się w Hiroszimie, w 1922 roku. Skończył studia w 1944 roku, podejmując pracę w fabryce samolotów. Po zakończeniu II wojny światowej powrócił do rodzinnego miasta, zniszczonego wybuchem bomby atomowej.

Zaczął tam pracować w jednej z niewielu działających firm, o nazwie Toyo Kogyo, która później została przekształcona w Mazdę. Stopniowo awansował w hierarchii firmy, zostając szefem zespołu designu w 1959 roku. Rok później Mazda wypuściła pierwszy samochód osobowy, kei-car o nazwie R360.

Samochody Mazda z silnikiem Wankla Samochody Mazda z silnikiem Wankla

Później Mazda nawiązała współpracę z niemieckim NSU, gdzie głównym konstruktorem był sam Felix Wankel, a NSU Spider z 1963 roku był pierwszym autem napędzanym silnikiem Wankla.

Kenichi Yamamoto, wraz z zespołem inżynierów, mieli zakupić licencję na silnik z wirującym tłokiem i zająć się jego dalszym rozwojem. Zaowocowało to pojawieniem się niedługo potem pierwszego wanklowskiego modelu Mazdy - Cosmo Sport 110S.

Mazda, jako jedyna od lat 70. ubiegłego stulecia, produkowała silnik Wankla aż do roku 2012, montując go w modelu RX-8. Ze względu zbyt rygorystycznych norm ekologicznych i dużych kosztów związanych z ulepszeniem silnika, zaprzestano jego produkcji.

Kenichi Yamamoto w 1985 roku został prezydentem Mazdy, dwa lata później zostając szefem rady nadzorczej firmy. Pod jego kierownictwem, napędzana silnikiem Wankla Mazda 787B zwyciężyła w 1991 roku w legendarnym wyścigu 24h Le Mans.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij