Nissan i Volkswagen z najwyższymi notami za systemy bezpieczeństwa

Organizacja Euro NCAP przywiązuje coraz większą wagę do systemów wspomagania jazdy w samochodach. Najnowszy raport pokazuje, że Volkswagen i Nissan odrobiły zadanie z nawiązką.

Systemy wspomagania jazdy fot. materiały prasowe
Systemy wspomagania jazdy
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 110 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Najnowsze systemy wspomagające w Volkswagenie ID.5 oraz Nissanie Qashqai otrzymały ocenę bardzo dobrą i zdobyły w testach Euro NCAP cztery punkty na cztery możliwe. Wprowadzając test wspomagania kierowcy, Euro NCAP rozszerzyło swój program poza klasyczny test zderzeniowy i wprowadziło klarowny system oceny komfortu i systemów wspomagania. Ma to na celu zapewnienie klientom wglądu w działanie najnowocześniejszych systemów wspomagania. Oprócz wspomnianych modeli w najnowszym teście sprawdzono także model Polestar 2, który otrzymał trzy na cztery punkty i notę "dobrą", podczas gdy Jaguar I-Pace dostał jeden punkt na cztery i ocenę "podstawową".

REKLAMA

Dodatkowe procedury testowe Euro NCAP w dziedzinie wspomagania kierowcy obejmują kilka scenariuszy jazdy po autostradzie, takich jak typowe manewry wjazdu i zjazdu, a także sprawdzenie skuteczności systemów we wspieraniu kierowcy w unikaniu kolizji i wypadków. Test w zakresie wspomagania ocenia zaangażowanie kierowcy, czyli współpracę kierowcy z systemem oraz sposób, w jaki system zapewnia zaangażowanie kierowcy w prowadzenie pojazdu. Test wspierania bezpieczeństwa ocenia skuteczność systemów pojazdu w unikaniu kolizji i łagodzeniu konsekwencji potencjalnego wypadku. W swojej ocenie Euro NCAP podkreśla, że systemy wspomagające w obu modelach są skuteczne i zapewniają odpowiedni poziom zaangażowania kierowcy. Systemy zapewniają bezpieczeństwo i oferują skuteczną pomoc na drodze.

Zobacz także: najnowsze wyniki testów zderzeniowych - znów tylko jedna gwiazdka

Volkswagen ID.5 i Travel Assist

W modelu ID.5 Volkswagen zastosował połączone systemy wspomagania, czego przykładem jest opcjonalny Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej. W ramach możliwości systemu może on aktywnie utrzymywać pojazd na pasie ruchu i zachować zarówno odległość od pojazdu poprzedzającego, jak i maksymalną prędkość ustawioną przez kierowcę. System wykorzystuje m.in. funkcję adaptacyjnego prowadzenia po pasie ruchu, która aktywnie utrzymuje pojazd na środku pasa. Potrafi on także dostosować się do stylu jazdy kierowcy i może utrzymywać pojazd nieco bliżej prawej lub lewej strony pasa ruchu.

Na autostradzie system Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej może zapewniać aktywne wsparcie przy zmianie pasa ruchu przy prędkości co najmniej 90 km/h. Po włączeniu tej funkcji zmiana pasa ruchu może zostać rozpoczęta i wykonana przez ruch dźwigni kierunkowskazów. Jeśli czujniki nie wykryją żadnego pojazdu w otoczeniu samochodu, a dłonie kierowcy spoczywają na pojemnościowej kierownicy, pojazd automatycznie rozpocznie manewr zmiany pasa ruchu. Kierowca może w każdej chwili interweniować i przejąć kontrolę nad samochodem.

System jest wyposażony również w predykcyjny tempomat i wspomaganie pokonywania zakrętów. Prędkość pojazdu może być automatycznie dostosowywana do obowiązujących ograniczeń i przebiegu drogi (zakręty, ronda itp.). Dzięki temu, że dostępne są zanonimizowane dane z innych Volkswagenów, Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej może również zapewnić wsparcie na drogach bez pełnego oznakowania poziomego, na przykład na drogach pozamiejskich bez wymalowanego pasa pośrodku.

Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej jest już dostępny za dopłatą we wszystkich nowo produkowanych samochodach rodziny ID. z oprogramowaniem ID.Software 3.0. Volkswagen spełnia więc swoją obietnicę, że zaawansowane technologie będą dostępne w samochodach wszystkich segmentów.

REKLAMA

REKLAMA

Nissan Qashqai i ProPILOT z Navi-Link

Euro NCAP w najnowszym rankingu systemów wspomagania jazdy przyznała także najwyższą notę zastosowanemu w Nissanie Qashqai systemowi ProPILOT z Navi-Link. W kategorii „Ogólne działanie systemów wspomagania jazdy” Nissan Qashqai uzyskał wynik na poziomie 74 proc., przy czym za przejrzystość udostępnianych informacji na temat systemu ProPILOT z Navi-Link przyznano 20 na 25 możliwych do uzyskania punktów, a za widoczność statusu systemu 20,9 na 25 punktów. Maksymalną notę 25 punktów przyznano natomiast w kategorii „Współpraca podczas jazdy”, w ramach której system oceniany jest pod kątem reakcji w sytuacjach, kiedy konieczna jest interwencja kierowcy, na przykład w celu ominięcia przeszkody.

Kolejnym testowanym elementem systemu ProPILOT z Navi-Link była funkcja adaptacyjnego tempomatu. Doskonale poradził on sobie w różnych sytuacjach drogowych, m.in. wtedy, gdy samochód testowy zbliżał się do wolniej poruszającego się pojazdu, gdy z przyległego pasa ruchu przed samochód testowy wjechał nagle inny pojazd, a także wtedy, gdy pojazd znajdujący się przez samochodem testowym gwałtownie opuścił pas ruchu, aby uniknąć najechania na pojazd znajdujący się przed nim. Doceniono również fakt, iż asystent pozostaje aktywny nawet po całkowitym zatrzymaniu samochodu. W kategorii „Wspomaganie układu kierowniczego”, za skuteczne kierowanie samochodem podczas pokonywania zakrętu w kształcie litery „S" przy prędkości do 100 km/h, Nissanowi Qashqai przyznano 30 na 35 możliwych do zdobycia punktów.

ProPILOT z Navi-Link uzyskał maksymalną liczbę 25 punktów w kategorii „Reakcja na awarię systemu”, w ramach której testowany jest scenariusz blokady czujnika mogącego mieć wpływ na funkcjonowanie całego systemu. Stwierdzono, że ProPILOT z Navi-Link w porę ostrzegł kierowcę o tym, że nie będzie w stanie zapewnić pełnego zakresu wspomagania prowadzenia.

Aby utrzymać odpowiednie zaangażowanie kierowcy i uchronić go przed pokusą przekazania pełnej kontroli nad pojazdem systemowi oraz zapobiec sytuacjom oderwania uwagi kierowcy od drogi, ProPILOT z Navi-Link stale monitoruje, czy kierujący trzyma przynajmniej jedną rękę na kierownicy. W przypadku, gdy całkowicie puści on kierownicę, najpierw pojawia się ostrzeżenie wizualne, następnie sygnał dźwiękowy, po czym samochód zaczyna zwalniać, aż do całkowitego zatrzymania się. Za tę funkcję system ProPILOT z Navi-Link w modelu Qashqai otrzymał 20 na 25 punktów.

Euro NCAP, w ramach oceny systemów unikania kolizji, przyznało modelowi Qashqai 48,4 na 50 możliwych do uzyskania punktów. W tej kategorii samochód wyposażony w system ProPILOT z Navi-Link został poddany testom mającym na celu sprawdzenie jego zachowania podczas zbliżania się do innego pojazdu stojącego nieruchomo na zakręcie, pojazdu wolniej poruszającego się lub hamującego, pojazdu nagle wjeżdżającego z przyległego pasa ruchu, a także pojazdu znajdującego się z przodu, który gwałtownie opuszcza pas ruchu w celu uniknięcia najechania na poprzedzający pojazd.

Zobacz także:
REKLAMA