[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Nowa Mazda 3 – premiera czwartej generacji

No i doczekaliśmy się. Na salonie samochodowym w Los Angeles Mazda zaprezentowała nową Mazdę 3. Jest dobrze!

Mazda 3 2018 Mazda 3 na salonie samochodowym w Los Angeles

Mazda 3 z każdą generacją staje się lepszym samochodem. Ale nie w tym oczywistym sensie, bo wiadomo, że to co nowe, jest lepsze od starego, bo jest nowe. Chodzi o to, że za każdym razem kompaktowa Mazda mocniej wybiega naprzód, jednocześnie idąc pod prąd obecnych trendów. I to bardzo skutecznie.

Wielkim przełomem była prezentacja poprzednika i wszystkich technologii opracowanych pod hasłem Skyactiv. Jak pokazują wyniki sprzedaży, to się świetnie sprawdza – wolnossące silniki w dobie powszechnego „uturbiania” i downsizingu to tylko jeden z przejawów odwagi Japończyków. Dodając do tego piękny design, mamy przepis na auto doskonałe.

Jak jest z nowa odsłoną Mazdy 3? Podobnie, a nawet lepiej! Wystarczy spojrzeć na zaprezentowane w Los Angeles hatchbacka i sedana. Przyznam, że ja nie mogę oderwać oczu, zwłaszcza od krótszej wersji „trójki”. Jest tak inna niż to, co oferują konkurenci, a do tego tak odważnie zaprojektowana i tak bliska koncepcyjnemu modelowi Kai, że czapki z głów. Sedanowi też niczego nie brakuje, ale hatchback to mistrzostwo.

Mazda 3 2018

Karoseria zarówno hatchbacka, jak i sedana, ma podobne wymiary jak w ustępującej generacji. Hatchback ma długość 4459 mm (-6 mm), szerokość 1797 mm (-2 mm) i wysokość 1440 mm (-10 mm), a sedan odpowiednio 4662 mm (+77 mm), 1797 mm (-2 mm) i 1445 mm (-5 mm). Rozstaw osi zwiększył sięo 25 mm do 2725 mm.

REKLAMA

REKLAMA

Poza designem nadwozia, mamy przystające do niego stylistycznie wnętrze. Minimalistyczne, ładnie skrojone i – podobno – bardzo funkcjonalne. Przekonamy się o tym podczas pierwszych jazd, póki co wierzymy Mazdzie na słowo.

Mazda 3 2018

W kabinie fotele są teraz bardziej dopasowane do fizjonomii ludzkiego ciała, dźwignia zmiany biegów została przesunięta w przód dla większej wygody, kierownica ma większy zakres osiowej regulacji, słupki A są węższe i dają lepszą widoczność. Można by tak wymieniać, ale lepiej będzie sprawdzić na własnej skórze.

Przejdźmy do konstrukcji. Tutaj mamy kolejną odsłonę ucieleśnienia geniuszu japońskich inżynierów. „Trójce” przypadła w udziale palma pierwszeństwa w wykorzystaniu nowej platformy Skyactiv Vehicle Architecture.

W wielkim skrócie chodzi o to, że konstrukcja jest sztywniejsza i lepiej dopracowana pod kątem minimalizacji hałasu, na co narzekali właściciele poprzedniej generacji. W zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona z przodu i – uwaga – belkę skrętną z tyłu. Tak, nie „wielowahacz”, a belkę właśnie. Zanim zaczniemy wieszać psy, poczekajmy na pierwsze jazdy i wtedy przekonamy się (zapewne), czy Mazda dobrze zrobiła.

REKLAMA

Co pod maską? Szczegółów na razie mamy niewiele. W gamie znajdą się dwa wolnossące silniki benzynowe Skyactiv-G o pojemności 1,5 litra oraz 2 litrów. Będzie też – uwaga – silnik Diesla. Czyli coś, od czego obecnie wszyscy uciekają, natomiast Mazda twierdzi, że na tym polu jest jeszcze sporo do zrobienia. Będzie to jednostka o pojemności 1,8 litra.

Ale najważniejsze to premiera rewolucyjnego motoru Skyactiv-X, czyli tak zwanego benzynowego diesla. Pisaliśmy o nim już wcześniej, ale ani pojemności skokowej, ani mocy i innych parametrów wciąż nie znamy.

Mazda 3 2018

Silnik ten wykorzystuje połączenie zalet jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Bardzo obrazowo można nazwać go właśnie "benzynowym dieslem", bo dochodzi tam do zapłonu samoczynnego, choć sterowanego iskrowo. Mazda nazwała to SCCI - Spark Controlled Compression Ignition.

Nie zagłębiając się w szczegóły techniczne, zasada działania silnika Syactiv-X jest podobna jak w silnikach Diesla. Mieszanka paliwowo-powietrzna ma być zapalana samoczynnie, dzięki dużej kompresji - jak w dieslach.

REKLAMA

REKLAMA

Czy oznacza to pozbycie się świec zapłonowych? Nie do końca. Te będą wykorzystywane do zapłonu w określonych warunkach - dużym obciążeniu jednostki czy przy zimnym silniku.
Jeśli pytacie - co to daje - Mazda spieszy z odpowiedzią. Jednostki Skyactiv-X będą potrzebować nawet o 30 proc. mniej paliwa, niż oferowane obecnie - i tak już oszczędne - silniki benzynowe Skyactiv-G. Spalanie ma być wręcz na poziomie obecnych diesli - Skyactiv-D.

Mazda 3 2018

Zastosowanie sprężarki mechanicznej podniesie dodatkowo maksymalny moment obrotowy, który wzrośnie od 10 do nawet 30 proc. Z niecierpliwością czekamy na możliwość sprawdzenia nowych silników na drodze.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Na koniec jeszcze krótko o systemach bezpieczeństwa. Poza tymi, które dobrze już znamy, nowa Mazda 3 może być wyposażona w system monitorowania kondycji kierowcy, obserwujący m.in. oczy i wykrywający nadmierne zmęczenie. Druga z nowości to układ Front Cross Traffic Alert, który monitoruje ruch poprzeczny z przodu auta. Przydatne przy wyjeździe z bocznej drogi przy małej widoczności.

Czekamy zatem z niecierpliwością na europejską premierę nowej Mazdy 3 i przede wszystkim na pierwsze jazdy, a także publikację cennika. Na razie zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 78 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij