[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.9

Nowa Skoda Octavia. Premiera, zdjęcia, dane techniczne

Skoda Octavia czwartej generacji oficjalnie zadebiutowała na specjalnym pokazie w czeskiej Pradze. Auto urosło i stało się bardziej nowoczesne i eleganckie.

Skoda Octavia czwartej generacji Skoda Octavia czwartej generacji, fot. Jacek Hanusz

Nowa Skoda Octavia – nadwozie

Czwarta odsłona Octavii, zgodnie z zapowiedziami, urosła w stosunku do poprzedniego modelu. Wersja liftback jest dłuższa o 19 mm i mierzy już 4689 mm, natomiast szerokość jest o 15 mm większa niż dotychczas i wynosi 1829 mm.

Z kolei odmiana kombi urosła na długość o 22 mm do 4689 mm, przy szerokości 1829 mm – również o 15 mm większej. Jak zatem widać, liftback i kombi zrównają się tymi wymiarami, co zwiastuje niemały bagażnik również dla tego pierwszego wariantu. I rzeczywiście, pojemność kufra w modelu liftback wynosi aż 600 litrów, podczas gdy kombi oferuje solidne 640 litrów przestrzeni bagażowej.

Rozstaw osi, wynoszący 2686 mm, pozostanie taki jak dotychczas. W Octavii nigdy nie można było jednak narzekać na ilość miejsca w środku i tak też będzie i tym razem – pasażerowie z tyłu dostaną o niemal 8 cm więcej przestrzeni na kolana. Wpływ na lepsze zagospodarowanie wnętrza ma dodatkowo fakt, że auto zostanie zbudowane na zmodyfikowanej platformie, wspólnej z nowym Golfem.

Nadwozie nowej Octavii jest bardziej opływowe niż dotychczas, osiągając współczynnik oporu powietrza dla wersji liftback na poziomie 0,24, a dla kombi 0,26. Wpłynie to na większą oszczędność paliwa.

Zobacz także: znamy cenę elektrycznego Volkswagena ID.3

REKLAMA

Skoda Octavia czwartej generacji Skoda Octavia czwartej generacji, fot. Jacek Hanusz

Przechodząc do wyglądu, stylistycznie czwarta generacja Octavii stanowi ewolucję tego, co znamy z obecnego modelu, ale jest to mocno rozbudowana ewolucja i trzeba przyznać, że bardzo udana.

Auto z przodu upodobniło się nieco do modelu Scala, choć w przypadku reflektorów w Octavii są one węższe i przez to bardziej eleganckie niż w kompaktowym hatchbacku. Tylne klosze także nawiązują kształtem do tych ze Scali czy Kamiqa.

Podobnie jak w przypadku nowego Volkswagena Golfa, tak i w Octavii opcjonalnie dostępne będą matrycowe reflektory Full LED, dostępne już w modelu Superb po niedawnym face liftingu. To zdecydowanie wyższy poziom oświetlenia drogi w nocy i w trudnych warunkach. I również podobnie jak w Golfie, tak i tu otrzymamy w pełni LED-owe tylne lampy, z dynamicznymi kierunkowskazami.

Zobacz także: 70 nowych modeli Volkswagena do 2028 r.!

REKLAMA

Skoda Octavia 2019 Skoda Octavia czwartej generacji

Skoda Octavia – wnętrze

Deska rozdzielcza nowej Octavii została całkiem przeprojektowana i narysowana właściwie od nowa. Jeśli chodzi o design, jest to o poziom wyżej od dotychczasowego modelu. Uwagę zwraca choćby dwuramienna kierownica z eleganckim chromowanym wykończeniem.

W wariancie wielofunkcyjnym ta designerska kierownica może uruchamiać aż 14 różnych funkcji, wszystko w zasięgu dwóch kciuków. Ale to nie koniec takich smaczków. Wystarczy spojrzeć choćby na miejsce zajmowane dotąd przez dużą dźwignię skrzyni DSG. Tu znajdzie się nowoczesny moduł sterowania z przełącznikiem kołyskowym do wyboru trybu jazdy.

W nowej Octavii zastosowano bowiem technologię „shift by wire”, co oznacza, że dźwignia zmiany biegów nie jest już połączona mechanicznie z przekładnią, ale przekazuje informację o wybranym biegu elektronicznie.

W nowej Skodzie Octavii zadebiutuje także trójstrefowy system automatycznej klimatyzacji Climatronic oraz wyświetlacz przezierny head-up, który do tej pory nie był dostępny nawet w niedawno odświeżonym Superbie.

Zobacz także: Mitsubishi Eclipse Cross - jak z kosztami eksploatacji?

REKLAMA

Skoda Octavia 2019 Skoda Octavia czwartej generacji

Przejdźmy jeszcze do wyświetlaczy. Na środku deski rozdzielczej, na wizualnie wydzielonej półce, znajdzie się poziomo ułożony ekran w stylu tabletu, który ma mieć do 10 cali przekątnej ekranu. Został umieszczony wyżej niż dotychczas, co zwiększy komfort korzystania z niego w czasie jazdy.

Nowocześniejszą formę przyjął też ekran wirtualnych zegarów, który w Octavii będzie mieć przekątną 10 cali i zaoferuje więcej możliwości zmiany sposobu wyświetlania informacji. Będą cztery fabrycznie zaprogramowane widoki – Podstawowy, Klasyczny, Nawigacja, Systemy wspomagające kierowcę.

Po raz pierwszy dostępne są szczególnie przyjazne dla kręgosłupa ergonomiczne fotele. Oprócz funkcji ogrzewania dostępna jest dla nich funkcja masażu oraz wentylacji chłodzącej. Opcjonalne fotele sportowe są pokryte oddychającą tkaniną ThermoFlux.

Zobacz także: Volkswagen zapowiada rewolucję modelową

REKLAMA

Skoda Octavia 2019 Skoda Octavia czwartej generacji

Nowa Skoda Octavia – silniki

Wybór jednostek napędowych zostanie praktycznie przeniesiony z nowego Golfa. Oznacza to kilka napędów mild hybrid oraz wersję plug-in hybrid, ale także silniki benzynowe i wysokoprężne o zmniejszonej emisji.

Zacznijmy od hybrydy plug-in. Nazywać się będzie Octavia iV i do jej napędu posłuży połączenie 1,4-litrowego silnika TSI z silnikiem elektrycznym, oferujące dwa warianty mocy. Moc systemowa wyniesie tu 204 KM lub w mocniejszej odmianie 245 KM. Oba warianty będą wyposażone w 6-biegową skrzynię DSG.

Idąc dalej, mamy jednostkę 1.0 TSI o mocy 110 KM oraz 1.5 TSI o mocy 150 KM, oba działające z instalacją o napięciu 48 V na zasadzie miękkiej hybrydy, współpracujące z 7-stopniową przekładnią DSG. Te dwa silniki bez wersji hybrydowej połączone będą natomiast z 6-biegowym manualem.

Topowa jednostka benzynowa to 2.0 TSI o mocy 190 KM z 7-stopniowym DSG i wyłącznie napędem na cztery koła. Wszystkie silniki TSI są wyposażone w filtr cząstek stałych do silników benzynowych.

Jeśli chodzi o diesle, według zapewnień producenta jednostki nowej generacji EVO emitują nawet o 80 proc. mniej tlenków azotu. Obie jednostki to silniki 2.0 TDI, dostępne w dwóch wariantach mocy - 115 KM oraz 200 KM oraz opcjonalnie z napędem na cztery koła.

Zobacz także: nowe Renault Zoe - pierwsza jazda

REKLAMA

Skoda Octavia 2019 Skoda Octavia czwartej generacji

Nowa Skoda Octavia – zawieszenie i wersje

Oprócz standardowego zawieszenia Skoda oferuje dwie inne opcje do modelu Octavia. Z niższym o 15 mm zawieszeniem sportowym oraz pakietem na bezdroża ze zwiększonym o 15 mm prześwitem.

Opcjonalnie dostępna jest także funkcja dynamicznej kontroli zawieszenia (DCC), która stale dostosowuje zawieszenie i tłumienie oraz zapewnia szereg ustawień w ramach funkcji wyboru profilu jazdy.

Przy wyposażeniu w układ DCC w hybrydach typu plug-in prześwit nie zmienia się, natomiast we wszystkich innych wariantach jest obniżony o 10 mm.

W momencie wprowadzenia na rynek nowa Octavia będzie dostępna w wersji wyposażenia Ambition oraz Style. W ciągu 2020 r. do oferty wejdzie wersja wyposażenia Active, a gamę wzbogacą modele Octavia Scout oraz wariant sportowy Octavia RS.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij