[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Nowa Skoda Octavia – bardziej hi-techowa

Najnowsza generacja najpopularniejszego samochodu w Polsce – tak, to właśnie nowa Octavia. Samochód ma całkiem nową stylizację i wiele nowoczesnego wyposażenia.

Skoda Octavia Skoda Octavia

Świat motoryzacji przyzwyczaił nas w ostatnich latach, że popularne modele przechodzą techniczną rewolucję co dwie generacje. Poprzednia Skoda Octavia otrzymała nową modułową płytę podłogową, więc model najnowszej generacji nadal ją wykorzystuje. Konstrukcja auta została oczywiście zmodernizowana i ulepszona, a Skoda nie byłaby sobą, gdyby nie zwiększyła przy okazji wymiarów samochodu – Octavia ma karoserię o długości 4,69 m, jest więc dłuższa od poprzedniej o 19 mm (kombi urosło o 22 mm), a jej szerokość zwiększyła się o 15 mm. Nie są to liczby ogromne, ale krok po kroku, z generacji na generację, samochód staje się coraz większy. Dzisiaj Octavia już znacznie przerasta VW Golfa, na którym bazuje od 1996 roku, a coraz bliżej jej do modelu klasy średniej, czyli VW Passata. To właśnie karoseria większa niż u konkurentów i przestronne wnętrze były zawsze największymi zaletami Octavii. Dziś jednak miarą rozwoju najpopularniejszego modelu Skody są zaawansowane układy napędowe i nowoczesne rozwiązania techniczne.

Stylistyczna rewolucja

Oliver Stefani, główny stylista Skody, mówiąc o wyglądzie nowej Octavii, używa słów „nowoczesny”, „ascetyczny” i „ponadczasowy”. Każde stuprocentowo do niej pasuje. Podobnie jak w poprzednim modelu, królują ostre kształty i wyraźne przetłoczenia karoserii, ale kształt nadwozia jest mimo to stonowany, bez szczególnie oryginalnych form. Widać w Octavii połączenie cech poprzednika z detalami Scali, z debiutem której Skoda wprowadziła tzw. nowy język stylistyczny marki.

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda Octavia Skoda Octavia

O ile w wypadku karoserii mówimy raczej o ewolucji, o tyle wnętrze narysowano od nowa. Widać wyraźne podobieństwo do koncepcyjnej Skody Vision iV, którą inspirowano się, projektując elegancką dwuramienną kierownicę, czy podzieloną na segmenty deskę rozdzielczą. Centralnym punktem kokpitu jest oczywiście ekran dotykowy systemu multimedialnego, za pomocą, którego obsługuje się teraz większość funkcji. Dzięki temu, że zmniejszono liczbę pokręteł i przycisków tablica rozdzielcza wygląda bardzo lekko i jest jakby zawieszona w powietrzu.

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda Octavia Skoda Octavia

Z jednej strony Skoda tak zaprojektowała kokpit, żeby można było wygodnie oprzeć na nim dłoń, obsługując ekran dotykowy, z drugiej jednak wprowadzono dwa rozwiązania, które kłócą się z legendarną już funkcjonalnością aut czeskiej marki. Po pierwsze, we wnętrzu nie ma pokrętła do regulacji głośności dźwięku, lecz jedynie przyciski na kierownicy i dotykowy suwak pod ekranem. Podczas pierwszego kontaktu z autem działało to dość skutecznie, ale czy sprawdzi się podczas jazdy? Po drugie, w Octavii nie ma już panelu klimatyzacji, temperaturę i siłę nawiewu ustawia się tylko na ekranie dotykowym. Dobrze, że w zasięgu ręki zawsze są pola do obsługi klimatyzacji, ale rozwiązanie to nie jest wygodniejsze niż pokrętła.

W samochodzie można mieć teraz nowe, komfortowe fotele, w ich oparciach pojawiły się kieszenie na smartfony pasażerów siedzących z tyłu, na kanapie jest nawet więcej miejsca niż dotychczas, a tzw. nastrojowe oświetlenie można mieć teraz i na drzwiach, i na całej szerokości deski rozdzielczej.

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda Octavia Skoda Octavia

Techniczna rewolucja

Mówiąc o technice w nowej Skodzie Octavii, trzeba wspomnieć o silnikach. Do wyboru będą znane jednostki napędowe – zmodernizowane, by spełniały najnowsze normy emisji spalin. Są wśród nich benzynowe silniki 1.0 (110 KM), 1.5 (150) i 2.0 (190 KM) oraz wysokoprężne 2.0 w trzech wersjach – 116, 150 oraz 200 KM (ta ostatnia to nowość). Silniki benzynowe 1.0 i 1.5 pojawią się również w wersji e-TEC, co oznacza, że będą wspomagane przez 48-woltową instalację elektryczną. Składa się ona z dodatkowego akumulatora litowo-jonowego i niewielkiego silnika elektrycznego, który pełni rolę alternatora i rozrusznika, ale może też wspomagać silnik spalinowy podczas ruszania (dzięki funkcji boost), przekazując pewną dawkę „elektrycznych” niutonometrów.

Jedną z ważniejszych funkcji układu napędowego e-TEC będzie tzw. żeglowanie, bo dzięki temu, że instalacja elektryczna może zasilać systemy stabilizujące i systemy bezpieczeństwa, silnik jest wyłączany w trakcie jazdy np. po odpuszczeniu gazu. Akumulator, będący najważniejszym elementem tego układu, jest ładowany energią odzyskiwaną przez alternator podczas hamowania.

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda Octavia Skoda Octavia

Nowością w Skodzie Octavii jest również hybrydowy zespół napędowy typu plug-in. To ten sam zespół, który debiutuje właśnie w Skodzie Superb – jest to połączenie silnika benzynowego 1.4 o mocy 156 KM ze 102-konnym elektrycznym. Łączna moc układu napędowego Octavii iV wynosi 204 KM, jego moment obrotowy ma natomiast wartość 350 Nm. Wersja hybrydowa przyspiesza do 100 km/h w 7,9 sekundy, a po jednym ładowaniu akumulatora (może zmagazynować 13 kWh energii elektrycznej) jest w stanie pokonać do 55 km w trybie elektrycznym.

Model ten ma napęd na przednie koła, bo silnik elektryczny znajduje się przy przedniej osi, jednak za kilka miesięcy do oferty dołączy Skoda Octavia RS w wersji hybrydowej plug-in z dodatkowym silnikiem elektrycznym, który będzie napędzał tylną oś, co sprawi, że taka Octavia będzie miała napęd na cztery koła. Skoda nie podaje szczegółów, ale mówi się o wykorzystaniu układu napędowego z Seata Tarraco FR PHEV, który zapewnia moc 245 KM i moment obrotowy 400 Nm.

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Skoda Octavia Skoda Octavia

Lista nowoczesnych rozwiązań w nowej Octavii jest długa jak nigdy. Poza wymienionymi są na niej też zmodyfikowane systemy bezpieczeństwa i cyfrowe zegary, reflektory matrycowe czy debiutujący w Skodzie wyświetlacz przezierny. Nowa, lepsza Octavia trafi do salonów w drugim kwartale 2020 roku – najpierw w wersji kombi.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij